Egy átlag 3 éves mit tud?
Inkább olyan 3 évesre gondolok, aki még elején jár a 3nak inkább, mint a végén.
Meddig tud számolni? Színeket ismeri? Köszön már rendesen mindenhol? Alap apróbb házi munkákat megcsinál? Egyedül öltözik, eszik? Biciklizik? Ismeri az állatokat?Csak a nyuszi stb társai vagy ritkábbakat is? Pl jegesmedve, hód, jaguár, hiúz, tukán stb? Mennyire lát összefüggéseket? Pl szobatisztaság, kaki - wc összefüggés vagy pl fázunk mit kell tenni, tűz van mit kell tenni stb.
A kisebbik lányom februárban lesz 3 éves. 20-ig számol, 5-6-ig hozzá is társítja a tárgyakat, képeket, stb, a többi csak mondóka szinten van. A saját nevét ki tudja rakni betűkből, azokat meg is tudja nevezni. A többit nem. 😊 Színeket ismeri, világos- és sötét- előtagot is hozzátesz, állatokat szintén sokat tud, de ehhez hozzá tartozik, hogy mi rengeteget járunk állatkertbe, az egész család állatbolond. Köszön, felteszi a tartóra az új wc papír gurigát, ha kiborul valami, tép egy papírtörlőt és feltörli. Bepakol a mosógépbe/szárítógépbe, elindítja a gombbal a programokat. Pólót és sálat még nem tudja felvenni, minden mást igen, gombbal segíteni kell. Egyedül eszik kanállal, villával, de hosszú tésztát, húst, stb el kell vágni neki. Futóbiciklivel ügyes, rendeshez köze sincs még. Szobatisztaság még nem megy, egyszer szól, egyszer nem. Ügyesen pisil a wc-be, utána kezet mos, de ha épp nem jut eszébe, akkor simán telik a pelus. Választékosan, összetett mondatokban beszél, idegenek számára is érthető. Ha fázik, felvesz egy pulcsit, ha melege van, levetkőzik.
A nővére picit előrébb járt mindenben ennyi idősen, de szerintem vele sincs baj, átlagosan fejlődik. 😊
Nem számolt. Színeket ismerte. Köszönt mindig.Házimunkát egyedül nem csinált. Evett, öltözött egyedül. Biciklizni csak futó biciklin tudott. Ismerte az állatokat, de a ritkábbakat nem. (Pl. rénszarvas)
Összefüggésekkel nagyon képben volt. Mondtam neki, kezdek fázni, erre nyitotta a szekrényt vette ki a pulcsim. (már 2 évesen)
Meddig tud számolni? 15
Színeket ismeri? Mindent, àrnyalatokat is
Köszön már rendesen mindenhol? Sosem, visszahúzódó, max integet.. magyon közeli ismerősnek köszön
Alap apróbb házi munkákat megcsinál?
He???tud porszívózni, nyolvàn nem alapos.. tud por ttörölni..
Mire gondolsz?
Egyedül öltözik, eszik?
Nem, mert nem akar.valami nem is megy.( cipzàr pl nem stabil)
Enni többnyire.. tud mondent( villa, kés is a puha dolgokhoz)de rossz evő.. ki is hazsnálja
Biciklizik? Nem, nem tudj megtekerni, nem elég erős hozzá..
Ismeri az állatokat?Csak a nyuszi stb társai vagy ritkábbakat is? Pl jegesmedve, hód, jaguár, hiúz, tukán stb? Tukán, hiúz nem, de szerintem ezeket én sem biztosan tudom megkülönböztetni.. pedig nem vagyok “hülyegyerek”
Mennyire lát összefüggéseket? Pl szobatisztaság, kaki - wc összefüggés vagy pl fázunk mit kell tenni, tűz van mit kell tenni stb.
Ezek jórészt mennek, de a lassan 2 éves öccsének is
1.-t elolvastam..
Ezek eszembe sem jutottak
Számolás nekem nrm az, hogy valaki, mint a verset el tudja mondani..úgy az ABC is megy🙄
De ez nem jelenti, hogy a betűket egytől egyig ismerné..
Mosogatógépet segít bepakolni be is indítja
Kicsi is.. tablettát is beteszik( felügyelettel)
Kiömlik valami mindkettőnek alap, hogy rongy, papír.. fel kell törölni
Futóbicaj 1,5 èves kortól azzal közlekedünk
Lassan 2 èves is tudja a pisi kakit.. de meddze a szobatisztasàg.
3 èves múlt tudja 2,5 évesen lett szobatiszta.. ovis
3.
3 évesen nem kell számolni. Persze vannak gyerekek, akik mint egy mondóka "elszámolnak" 10-ig vagy tovább, de az nem számolás. 3 éves korra annyi az elvárás (és ez az elvárás az átlaghoz mér), hogy a számfogalom csírái kezdjenek kialakulni. Azaz annyit tudjon, hogy sok-kevés. Régen úgy tanították, hogy iskoláskor előtt addig "kell" elszámolnia egy oviskorúnak, ahány éves. Tehát 3 évesen 3-ig.
Alapszíneket általában ismerik ennyi idősen.
Házimunka alatt nem tudom, hogy mit értesz. Kérésre általában szívesen pakolnak és segítenek másban is. Törölgetni ilyesmi, de nem feladatként kiadva.
Az öltözködésben túl nagy a szórás, hogy az átlag sokat mondjon.
Van gyerek, aki 2 évesen le-föl öltözik apró gombos és cipzáros (az összeillesztés a kihívás, nem fel-lehúzni) kivételével. Más 4 évesen is segítséggel.
Evés: ovira elvárt az önállóság. De ebben is nagy a szórás.
Bicikli? Ugyan már!
Állatok: ház körülieket valószínűleg. A többi "olvasottság" függő.
Evés
Utolsóra reagàlva
Itt az oviban teljesen ki vannak akadva az óvónők.
Van aki nem tud pohárból inni, evőeszközöket nem ismeri/ hasznàlja
Brutál elmaradasok is vannak..
Egy átlag 3 éves önnállóan eszik
Enyém január 28 lesz 3.
Elszámol húszig is, de ahogy írták versszerűen.
Színeket ismeri. De csak úgy hogy zöld, kék, piros stb , nem árnyalatokat.
Köszön mindenhol hangosan, szia, jónapot, viszlát, köszönöm.
Igen, már rengeteg segít, mosógépet bepakolja, kipakolja, tereget, szemeteket hordja, lapátot tartja. Saját játékait rendbe teszi. Egyedül eszik, iszik már teljesen. Öltözni is tud maga 90%ig, cipzározni nem tud.
Bicikli nem, nincs még.
Állatokat ismeri,igen, az általad soroltakat is. De nekünk ezer állatos könyv van és az összes magyar állatkertben járt idén. Kutyafajtákat is tudja külön, puli, husky, vizsla, dalmata, németjuhász stb
Még nem szobatiszta, de tudja hogy a wcbe kell.
Összefüggéseket lát, ha füstöt vagy tüzet lát hívja a tűzoltó Samet, ha fázik mondja hogy tekerjük fel a fűtést
De bölcsis, 1 éve lassan, az is sokat számít.
Szia, szakemberként válaszolok (kicsit már álmosan, elírások is lehetnek, előre is elnézést). Ha átlagosakról beszélünk, akkor 3 évesen még az alapszíneken nem feltétlen tudják, és se direkt módon javítgatni, se tanítgatni NEM szabd a 7 év alattiakat. Azoban ha valamit helytelenül mondd, javaslom, csak úgy mellékesnek látszó módon, de általad tudatosan "ejtsd el" szavaidban minél hamarabb a helyes megodlást, pl. a gyermek sárgát mond eg ypiros kockára, akkor te türelmesen, javígatás nélkül rejtsd bele a helyes megoldást a válaszodba: "hmmm, a piros kocka ott ténylewg jól néz ki, ahova tetted... én meg a zöldet mellé teszem, nézd csak! :)" Stb.
Ha figyelsz az alapelvekre a nevelés terén, akkor még a 4. szülinapja előtt a gyermek az alap színeket helyesen nevezi meg. De nehogy kikérdezd őt erről ,vagy másról! Az ovis NEM iskolás! Más módszerek kellenek hozzájuk. INDIREKT fejlesztési módszerek, a legtöbb fajta esetben.
(A tanulós játék, vagy játékos tanulás ÁRT, 7 év alatt!)
Százával lehetne fejlődési h jellemzőket sorolni, a végén mindenesetre mutatok neked egy tömör vázlatos szakmai linket, terjedelmi korlátok okán csak hiányos vázlatot írok neked.
Mozgásfejlődés: az átlagos 3 évesek esetén még a nagymozgásokat kell feljeszteni elsősorban, és 4 évesen fokozatosan a finommotoika is tényezővé kell váljon. Tehát fűzős játékkal még nem kell tudnia bánnia eyg átalgos 3 ávesnek. Nem tilos persze játszania ilyennel se. Egyszerű körjátékok, szabad játék, ugrándozás, fogócska, bújücska neki épp elég, és az ehhez hasonló játékok.
Egyszerű, 2-3 hangból álló dalocskák a neki ideálisak, mese terén meg a láncmesék, például.
Sok 3 éves még nem szobatiszta manapság, véeményem szerint a leggyakoribb oka, hogy az utóbbi kb 20 évben túl jó minőségűek a pelenkák, sajnos. Szóval teljesen megfelelően érő gyerekek között manapság nem ritka, hogy már majdnem 4 évesek, mire szobatiszták lesznek. Ez a tendencia nem éppe nörvendetes, de mégis ezek áltaálban egészéségesen érő gyerekek. A régi, tökéletlen pelusokat viszotjn szerencslére hamarabb megúnták a régebbi korokban és az volt a szerencsésebb eset.
Számolni elég, ha 3-ig tud, de mire betölti a 4. életévét, általában ötig is tudnak, és jó, ha ez sikerül neki. ERőltetni semmit se szabad, megfelelő indirekt hozzáállással eljut oda a 4. szülinapra minden egészséges gyermek.
Köszönés: elég, ha 5 évesen szoktatjuk rá, addig elég a példamutatás (csecsemőkorától ha hallja, látja), az általában meghozza a hatását, mire 5 éves lesz a gyermek. Hangsúlyozom: HA NEM erőltetik rá ezt se, akkor magától kialakul, max 5 és fél éves korára!
Házimunka: munka jellegű tevékenységeket csak játékosan szabad, legyen játék színezete! Oviban pl akkor élvezik a gyerekek a naposi feladatot, ha az szerepjáték, pl pincéres! Valamint ÖNKÉNT lehessen választani, hogy ki szeretne és mikor! A munka szintjéát tekintve tehát pl a naposi feladatok megfelelőek 4 éves kortól, de 3 évesen még elég, ha cicának, kutyának ki tud rakni ételt például, vagy kiveszi neked a lábast a szekrényből, már amit elér a kezével.
Bicikli: futóbiciklizni már tudnak. Roller és normál bicaj még nem ajánlott 3 évesen. 4 évesen viszont már igen, vagy (egyéntől függően) 3 és fél éves kortól.
Állatok: te a kategóriákra utaltál ezen kérdésednél. Nos, az ovisok kategória fogalma relatíve lassan alakul, 6-7 éves kortól lendül meg igazán a logikai készség, és így a rendszerező hajlam is. Az ovisok viszont még hajlamosak túláltalánosítani, pláne egy 3 éves. Sok 3 évesnek pl mnden gyümölcs még "alma". vagy amelyik név megtetszik neki. É pl neki minden négylábó állat "cica", vagy "kutya". Ez teljesen normális, 3 évesen. 4 évesen már egyre több állatot sorol fel, de még erősen hajlamos keverni a kategóriákat. 5 évesen meg az a jellemző e téren, hoyg melyik ovist mi érdekli jobban, és a szabéálytudat már erősen megindul 5 éves kortól (enyhén már 4 évesen is), így akategória fogalmakat is pedzegetik az 5 évesek (az 5 évesnek már a kutya, más a cica, és az almát a körtétől általában meg tudja különböztetni, és mindegyiket gyümölcsnek tartja).
Összefüggések: a gyerekek még 5 évesen is egyszerre csupán egyetlen szempontot tudnak értelmezni, ezért a véleményük folyton változhat, adott dolog kapcsán, függően, hogy épp melyik szempontot veszik figyelembe. Pl a kémcső vékony, így a víz magasabb vízszintet tud produálni ugyebár, mint egy pohárban, ezért ha a pohárba öntöd, hiába látja az ovis, hogy ugyanannyi vizet öntötél át, szerinte kevesebb lett, mivel csak a magasságot vette figyelembe. Ha elmondod neki, hogy "na de szélesebb lett", akkor rávágja általában az ovis, hogy "ja, akkor több lett!". Nem értik még általában, hogy ugyan annyi volt végig a víz mennyisége. Valamikor a 6. életév felé kezdik pedzegetni, hogy egyszerre több szempontot is megfigyeljenek.
Kaki-wc: a szobatisztasággal jár nyilván, hoyg érti az összefüggést, kaki esetén, ahogy utaltam már rá, elég, ha 3 és fél, esetleg 4. szülinapra szobatisztává válik és érti az összefüggést a bili (wc) és a székelési inger között. A pisilés kapcsán is érti már legkésőbb addigra (és nyilván van, aki már 12, vagy 18 hósan is érzékeli ösztönösen, ha nem is érti még tudatosan), azonban nyilván még igen nehezen szabályozza a vizeletürítést egy ovis, főleg amikor alszik, néha még becsorog egy egészésges 5-6 évesnek is.
3 évesen kialakul már az én-tudat. Így a korábbi korszaknak, a dac korszaknak a jellemzői átalakulnak, egészen már okból dacol, ha dacol. A 3 éves az "azért is megmutatom, mit tudok" korszak, ellenben az 1-2 éves az "azért se" korszak (azaz a dackorszak). Az ovis bizonygatni szeret, fontos is dícsérni, ha ügyes, és persze ha nem ügyes, akkor segíteni és bíztatni.
"Fázunk, mit kell tenni?" Elég, ha a 3 éves szól a felnőttnek, hogy fázik, de nem feltétlen érti, hoyg ruhát kell felvennie, meg hogy mi az a rétege öltözködés. "Tűz van, mit kell tenni?" - ezt hogyan érted? Nyilván kétségbe esik, a felnőtt vigyáz a gyermek épségére, jó esetben megmenti a felnőtt (ezt az egy kérdésed nem értem, mire gondoltál).
"oka, hogy az utóbbi kb 20 évben túl jó minőségűek a pelenkák"
Fiam mosható pelenkás, mégse érett még a szobatisztaságra. 3 lesz egy hónap múlva. 🤷
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!