Kisfiam kb. 2 hónapja kezdett el szavakat mondani. Bármit kér enni/inni azt mondja, hogy "kérsz", tehát E/2-ben mondja. Ez így rendben van? Ki kell javítani? Mennyi idő után áll át E/1-re?
Ovono vagyok, es direktbe nem szoktuk es nem is szabad ilyen kicsi gyerekeknek kijavitani a hibait csak pl ismetlessel vagy visszakerdezessel. Pl valaki azt mondja a utca. Nem azt monddjuk hogy nem igy mondjuk, hanem viszakerdezunk: az utca?
Ebben az esetben esetleg valaszolhatnal: en isnkerek. De semmikepp se javitsd ki. ☺️
Nem kell kijavítani, azért mondja így, mert így hallja tőled, teljesen természetes. Így tanulnak beszélni a gyerekek. Rá fog jönni, hogy mikor hogy kell mondani a szavakat.
Pl az én 3,5 évesen nagyon szépen beszél, de pl 2-3 nem ikes igét ikesként használ, pl a cica megyik, a többit jól ragozza.
Szakmabeli vagyok. Látom a jó szándékot egyesekben, de engedjétek meg, kérlek, a korrigálást. A kedves kérdező soraira elsőként: sose tanítsd a gyermekeket beszélni! (Az anyanyelvi érésről beszélgetünk, az idegen nyelvi képzés másik téma volna, és az csak kb 7 éves kortól működik zavartalanul.) Önmagától megtanul beszélni minden gyermek, ha hallja élőben a kellően jól beszélő felnőtteket (a minta a lényeg, és SPONTÁN MÓDON tud fejlődni hatékonyan,
nem pedig az, ha direktben fejleszted!).
Sose tanítsd, mert az a fajta, iskolai módszer gátolja a beszédérést!
INDIREKT módon fejlesztjük a 7 év alatti gyermekeket! (Nagyon kevés a kivételes eset.)
A javítgatás, erőltetés GÁTOLJA a beszédfejléődést. Inkább oldott légkört teremts, játssz vele, tiszteld őt és legyél jó példa, ez elég, sőt, evvel támogatod az érését. :) Léteznek fejlesztési módszerek, de azokat, kérlek, bízd ránk, szakemberekre. De egyébként ezek nélkül is jól fejlődnek a gyermekek, írtam a lényeget, mik által.
Dr. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus ezt részletesen elmagyarázza ebben a 10 percnyi előadás részletben, tömény, alaposan tessék megfigyelni minden szavát és kéretik nem félreérteni, amikor ironizál!
https://www.youtube.com/watch?v=Pq6Z5e_25DQ
"Meg a 4 evést is ki szoktak ilyenek miatt javítani az ovonenik."
Dettó, lásd előző soraim. Egy jó óvodapedagógus sosem javítgatja a gyermekek beszédét. Logopédusok pl legfeljebb felmérik a 3-5 év közöttieket, de csak 5 éves kortól fejlesztenek ÉS KIZÁRÓLAG FEJLESZTÉSRE SZORULÓT!!
Ki szorul fejlesztésre? Ez összetett kérdés, ezért csak érintőlegesen: különféle területen más és más az életkori határ, pl a szobatisztaságra érés és a beszédérés terén kivételesen nagy a szórás, nagy az időtartomány!
Beszérérés tekintetében az, aki már kb 12 hónaposan mondikál szavakat, akár már másfél évesen mondatokat, valamint az a gyermek, aki épp csak a 3. szülinapja körül szólal meg először, UGYANÚGY fog beszélni 3 és fél évesen! Épp úgy mindketten tehát, szóval az, aki csak a 3. szülinapja táján szólalt meg először, ugyanúgy fog beszélni 3 és fél évesen, mint aki már kb 12 hósan megszólalt.
(Ezrelékekben számolható a kivételek aránya, tehát azoké, akik vonatkozó fogyatékkal élnek, és sok esetben kontárkodás, ha a 3. szülinap előtt "megállapítanak" beszédfogyatékot, mivel általában nem lehet, kivéve szélsőséges esetekben, ami viszont igen ritka.)
Ugyanis már az anyaméhben elindul a beszédÉRTÉS! Akkor még csak metakommunikáció, majd pedig újszülött kortól apránként a verbális (szóbeli, szintetktikai és szemantikai) érés is.
Pszicholingvisztikából és gyermekpszichológiából utána lehet nézni.
Én meg a gyakorlatban is tapasztaltam. Elnézést, ha vkit zavart esetleg, hogy korrigáltam, de a tévhitek ártanak a gyermekek fejlődésének, a nevelésnek is, én meg inkább a gyermekek fejlődését támogatom. A jó szándékotok rendben van, az szükséges, de NEM elégséges. Kellő értés is kell a témához.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!