Egy másfél éves gyereknek mennyire kellene már ilyenkor alakzatokat kirakni?
Gyűrűpiramis és formabedobó, a szavak, amiket keresel. 😉
Nekem mindegyiket belerakták már ennyi idősen, a legnagyobb át is tért a rendes kirakókra másfél évesen. De tudom, hogy vannak gyerekek, akiket ezek a dolgok nem kötnek le, az enyémek kifejezetten molyolósak. Cserébe semmi kismotor, futóbicikli és egyéb járgány nem érdekes egyiknek sem.
Én épp azt tanultam,hogy mivel minden gyerek más, más a fejlődésük is. A kishugom sem szerette a formabedobót például, ő is összevissza pakolgatta. Helyette inkább a könyveket preferálta meg a figurákat/plüssöket/szerepjátékot. Most pedig 3,5 évesen már pár betűt is ismer (a családban lévők kezdőbetűit).
Szóval az én véleményem az, hogy nem gond, egyáltalán. Idővel finoman esetleg lehet tanítgatni neki persze, de a legrosszabb az, ha valamit erővel akarna esetleg tanítani a kicsinek az ember (ezt tapasztalatból is mondom 😅). Lehet, hogy egy év múlva pedig az lesz a kedvence vagy valamilyen más logikai játék. 🙃
"Mit csinálunk rosszul, vagy mennyire kellene jól mennie ennek a feladatnak?"
Nincs feladat, hacsak nem ovis korban naposi munka, háziállatetetés, és egy-két hasonló apróság. Egyáltalán nem elvárás. Avval játsszon ovis, bölcsis, amihez kedve van éppen. Az fejleszti a legjobban. Az elvárás inkább gátolja.
Nem beszélve, hogy tökéletes az is, ha összevissza pakolja, főleg 3 éves korig, mert olyankor az úgynevezett gyakorlójáték dominál, kísérletezik eltérő sorrendekkel. Pont ez a nagyszerű a kisgyermekekben, hogy még nem merevültek normába, mint többé-kevésbé mi, felnőttek. Lehet mutatni ötleteket, de nem fejlesztő az, ha elvárja az ember ugyanezt! Elvárni azt lehet például, hogy figyeljen arra, amit mondunk, de ez is életkorfüggő, hogy mennyire, meg az a pár feladat, amit ovis kor kapcsán említettem (amit alig még néhány fajtával ki lehetne egészíteni, nem többel). Tehát életkorfüggő a figyelemtartás is, és tilos erőltetni, siettetni az érést, mert az olyan hatású, mint a gyorsnövesztő szerek a mezőgazdaságban. Türelem, rózsát terem. A fantázia, kísérlet a döntő, kb 6 éves korig, avval együtt, hogy 4-5 évesen már érik a szabálytudat, mert másodsorban akkortól már annak is van jelentősége a fejlődés tekintetében.
Esetetekben másfél évesről beszélünk. Tehát kérdésedre:
"Mit csinálunk rosszul, vagy mennyire kellene jól mennie ennek a feladatnak?"
A válaszom erre tehát az, hogy igen, ti csináljátok rosszul, de nem azért, mert a babátok nem utánozza, hanem azért, mert sajnos elvárjátok, hogy utánozza ahelyett, hogy hagynátok kreatívan kibontakozni. ÉS nem feladat, és nem szabad elvárni, hogy menjen, még öt évestől se!
Ha érdekel esetleg, kedves kérdező, legközelebb szakmai idézeteket is posztolhatok ide, de mivel nem tudom, érdekel-e, ezért terjedelmi okokból most zárom soraim. Nem tudom, mikor járok erre legközelebb, de talán néhány napon belül. Illetve ma is egy darabig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!