Harmadik osztályos fiam fejlesztésre szorul helyesírásból, szerintetek ez nem diszgráfia?
Kedves 20-as válaszoló!
A kérdést feltevő szülő teljesen jó helyen érdeklődik. Én pl. gyógypedagógus vagyok, és pedagógiai szakszolgálatban dolgozom, pontosan a részképességzavarokkal-gyengeségekkel küzdő gyerekek diagnosztizálásával és terápiájával foglalkozom. Ezt ugyanis nem orvosok, hanem pszichológusok és gyógypedagógusok végzik.
Az ilyen gyerek nem "defektes". Defektológiának a Szovjetúnióben nevezték a gyógypedagógiát, Magyarországon soha.
Valóban a legtöbb gyerek fejlődése egyenetlen, de azért az egyenetlenségnek vannak fokozatai. És van egy olyan szint, amikor már érdemes megnézni, mi van a nagy eltérések hátterében. Mert lehet valami olyan probléma is, ami célzottan fejleszthető, és sokkal hatékonyabban javul tőle pl. a helyesírás,és a külalak, mint a napi egy oldal másolástól. Persze szerencsés esetben az is használ, de az ilyen gyerek valószínűleg a mai kategóriák szerint nem kapna "diszgráfia" diagnózist.
Nem az a baj, ha egy gyerek nem ír szépen. Az viszont baj (ma még), ha a kézírást nem tudja eszköz szinten használni, ha egy dolgozatban a figyelme jelentős részét a betűk papírra vésése köti le, nem pedig a válaszok megfogalmazása, ha nem tud tanulni az órai jegyzeteiből, ugyanis nem képes elolvasni őket, esetleg 0 pontokat kap a dolgozataira, mert a tanár nem képes elolvasni.
Nem arról szoktunk papírt adni, hogy a gyerek nem tud írni. Viszont adunk javaslatot, hogy hosszabb ideig dolgozhasson, házi dolgozatokat szövegszerkesztőn írhasson, ne osztályozzák a külalakot vagy a helyesírást (ez mindig csak a kontrollvizsgálatig szólt, de megszűnt a legutóbbi törvénymódosítással), és arra is adunk javaslatokat, hogy hogyan lehet javítani a helyzeten. Mozgásfejlesztés, hallási észlelés fejlesztése, apró lépésekben felépített speciális menetű gyakorlás, stb.
A legsúlyosabb eseteket pedig továbbküldjük megyei illetve fővárosi szintű bizottságok elé, ahol esetleg "sajátos nevelési igényű" minősítést kaphatnak, és pl. az érettségin mentesülhetnek a vizsga írásbeli része alól, vagy más kedvezmények is járhatnak nekik.
Kedves Kérdező!
Ha a gyerekednek BTM minősítése van, a diagnózis megállapítását követően egy év után kellett volna kontrollvizsgálaton résztvennie. Ha ott megerősítik a BTM diagnózist, a következő kontrollra 3 év után kerül sor, és ettől fogva 3 évenként van kontroll, amíg a gyerek a közoktatásban tanul és nem tölti be a 18-at.
Ha a véleményben csak BTM veszélyeztetettség szerepel, esetleg csak "helyesírási gyengeség", akkor nincs kötelező kontroll, viszont a szülő vagy az iskola fél év eltelte után bármikor kérhet újabb vizsgálatot, persze meg kell indokolnia a kezdeményezést, pl.azzal, hogya gyerek írásképe tovább romlott, a fokozódó követelményekhez nem képes alkalmazkodni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!