Mit tehet ilyen esetben az iskola?
Adott egy elsős kisfiú, normál, körzetes iskola, 28 gyerek.
A kisfiú csak akkor és azt mondja, amit ő akar, maximum 2-3 percet bír megülni a fenekén, utána futkos, ugrál a padokon. Ha valami nem tetszik neki ordít, sikít és nekimegy annnak aki a közelében van, az osztály felét már vegigharapdálta. A szülők nem partnerek a megoldásban. A szakértői EGYMI-t javasolt, ők ezt visszautasították, mondván az ő fiuk nem értelmi fogyatékos. Semmi fejlesztést nem kap. Az iskolának az első félév végéig adatokat, megfigyeléseket kell szolgáltatni a szakértői felé és majd ezután döntenek a kisfiú megfelelő iskolai elhelyezéséről.
Az iskola ezt nem sürgetheti meg?
Azért ez a történet nem egészen kerek nekem.
"A szakértői EGYMI-t javasolt, ők ezt visszautasították, mondván az ő fiuk nem értelmi fogyatékos. Semmi fejlesztést nem kap."
Ha már EGYMI-t javasoltak, akkor ott van valami diagnózis (adhd, auti), tehát ki kellett, hogy írjanak neki fejlesztést is. Ha semmi fejlesztést nem kap, az nem a szülők mulasztása, hanem az iskoláé. Tudom, hogy nincs szakember. DE! Ha ilyen jellegű probléma van, az nem nevelési hiba, a szülők is szenvednek, családok esnek szét az ilyen gyerekek miatt. Tehát ilyenkor nem a szülőkre kell fújni mindenkinek. Mi az, hogy nem együttműködő?! Mégis milyen együttműködésre gondoltok? Elvitte kivizsgáltatni, nem? Miben másban tudna még együttműködni? Ja, hogy nem dobja ki a Taigetoszra?
Ha a probléma ismert, akkor kellene vele foglalkoznia iskolapszichológusnak, utazó gyógypedagógusnak, pedagógiai asszisztensnek.
Az EGYMI-t nem lehet csak úgy visszautasítani, csak ha a gyereknek olyan a diagnózisa (pl. nem értelmi sérült autista). Viszont segítő személyzet járna a gyereknek, tehát itt az ő jogai is sérülnek. Tudom, hogy az osztályba járó többi gyereké is, de ilyenkor azt kéne, hogy össze kéne fogni, és a Klikknek írni egy levelet, hogy van az osztályban egy ilyen kisgyerek, és segítség kell neki. Persze kiutálni sokkal egyszerűbb.
F79? Ez az értelmet is érintheti, de együttműködés hiányában(ami ennél a gyereknél egyértelmű) nem szabadott volna ilyen kódot adni.
ENNEK A GYEREKNEK GYÓGYSZER KELL!
Az enyém is ilyen volt, bár sulira már nem harapott(illetve nem mindegyik iskolában), 3 helyen volt elsős. Csak a szegregált környezetben harapott és tombolt, a sok hozzáértő gyógyped közt, első normál suliban csak a falat rugdosta mérgében és kiabált meg sírt. Ott három napot volt. A gyógypedes sulinak 2 hetet adtam, ennek egy részében beteg volt, és csak napi 2 órát volt bent. Aztán kiszedtem magántanulónak. Hülyeség volt. Ami kellett volna neki elsőre, és később kapott, az gyógyszer. Érzelmeket tompító gyógyszer, hogy ne szorongjon annyira és ne bukjon ki. Más ismerősnek segített a ritalin. Az enyém a felindultsága miatt nem bírt megülni sokáig, ő nem adhds volt, csak olyan diagnózisa volt és úgy nézett ki.
A kissrác szüleinek javasoljatok pszichiátert, aki segít, és ha segítve álltok hozzá, bele fognak menni. Ki lehet kerülni a papírozást, a szakszolgálat sokszor ad valamilyen 70es( értelmi kódot), ha nem tudja rendesen bemérni az iqt, de valamit muszáj adnia. Ismerős úgy kapott ilyet, hogy diszkalkuliás, nyilván ezt oviban még nem tudták felmérni, de adhdval együtt erősen annak látszott, viszont verbálisan, rajzban, történésekben elképesztően értelmes a gyerek, csak amikor jött egy valami, ami nehezére esett még jobban, mint a többi a matekos oldal miatt, onnantól ideges lett, le akarta tudni, bekiabált dolgokat, nem akarta csinálni.. Most integrálva 4es, délelőttönként jár, gyógyszert szed és matekból épp, hogy nem bukik meg. Nem a legrosszabb gyerek az osztályban. Van 3 diszes ismerősöm, aki már diplomás, 30as, és értelmes, irodista, neki is voltak viselkedésgondjai.
A kisfiú érdeke, hogy minél hamarabb gyógyszert kapjon, ami hat, hogy nyugodt állapotban meg tudják mérni az értelmét. Kettőt szoktak felírni, amikor agresszív és adhds, az egyik a ritalin, a másik a ripedon. A ritalin figyelemre hat, van, akinek ez is elég, mert a figyelme miatt agresszív, van, akinek a második kell, mert a túl heves érzelmei miatt agresszív, és ezért figyel kevésbé. Mindkettő kb egyből hat és el lehet hagyni, ha nem segít, a gyógyszerszedés nem kényszer. Ha az első hat, elég, ha sulis napokon szedi, ha a második, akkor elég átmenetileg szedni pár hétig, amíg beszokik, hozzászokik a frusztrációhoz, és megtanulja kezelni az ottani helyzeteket. Mindkettőből a legkisebb mennyiséget, ritalinból 10mg, ripedonból 0,5 mg. Mondjátok a szülőknek, hogy nem muszáj szednie, csak próbálja ki, ha nem akarja folytatni nem kell, egyeztessen a pszichiáterrel, mert az ő gyerekük szenved. Boldog gyerek nem ilyen. Maguktól akarják majd folytatni, ha hat. Fejlesztést sürgősen elfelejteni, egyrészt nem hat egy pszichés betegen, ha beszélgetnek-játszanak vele, mert az agyában van a gond, kb annyi, mint egy borogatás törésen. Kellemesebb, kicsit javul, de nem segít.
Ne hozzátok fel, hogy az értelme is érintve lehet. Ezt mind utáljuk, a gyerekemé 140es, de idiótának tartották az oviban, mert a sok alacsony iqs a viselkedést összekapcsolja az értelemmel. Talán pont a magasabb értelme miatt nem bírta elviselni az ovis konfliktusokat.
Aztán.. hát kb ennyi. Ha ható gyógyszer mellett is kijön az alacsony iq, akkor is nálatok lesz, tanakos osztályhoz nagyon alacsonynak kell lennie.
Egyébként ha pszichés beteg, nem mindenkinél megy jól az, hogy kivel agresszív, az enyém pl megharapta a 90kgs tornatanárt ugyanúgy, mikor el akarta vinni a teremből, mint az őt szekáló 20 kilós kisfiút. Aki kitöréses, az nem gondolkozik, elönti az agyát a stressz, a pánik, a düh, üss vagy fuss helyzetben meg valamiért hamarabb üt, mint fut. Viszont ez a kissrác, akivel azóta jóban vagyunk, egy kegyetlen provokátor, na ő tudja, hogy kivel lehet szórakozni, és kifejezetten a gyengébbre megy. Nem is a gyengébbre, inkább arra, akitől nem tart, mert pl nyilván erősebb vagyok nála én is, meg az anyja is, de az anyjával nem mer szórakozni, velem meg igen, hiába kiabálok rá, tudja, hogy nem ütöm meg.
Szóval mindenkinek más baja van, de mivel harap, ami kb az utolsó védelmi rendszer, így inkább ártatlan gyenge idegrendszerű, érzelmeit kezelni nem tudó gyerek lehet, mint az enyém. Valami tanulási zavarral karöltve.
Ha nagyon ki akarjátok tenni, mert a fentiek nem mentek, akkor fel kell keresni a jegyzőt, hogy a gyereknek nem tudjátok biztosítani a megfelelő környezetet a fejlődéshez(mint iskola), így nem vették fel az egyik ismerős nem beszélő auti ismerősgyereket, aki amúgy a légynek sem árt és nagyon értelmes, passzív kisfiú volt. Körzetes suli lobogtatta a papírt, de lehet, hogy ez még a felvétel előtt hat csak, és csak akkor, ha van papírja.
Amit tehettek, hogy szereztek mellé egy gyógyped. asszisztenst, aki meggátolja azt, hogy kárt tegyen másban, beszereztek valami hangtalan birizgálósat, mondjuk egy ilyen lépcsőzőgépet a padja alá, üljön legelőre az ajtó mellé és ha szeret rajzolni egy rajzlapot is kapjon, mert úgy lefoglalja magát és valami ráragad az órákból. Ha tesi van, minél többször ő legyen a központ, akit lefárasztotok, tehát fogócskánál pl szalagfogónál legyen benne a szalagosok csapatában többször, amíg más csak egyszer, de ne ilyen szivatósan, hoyg mindig egyedül ő a fogó. Láncfogónál ő legyen az első, gimnasztikánál mutassa be a feladatot.. és figyeljetek rá, hogy sose legyen éhes. Tele hassal az embert megüli az álmosság és kevésbé ingerlékeny. Érdemes leküldeni a portára krétáért, kiküldeni kimosni a szivacsot, hogy ne kelljen sokat egy helyben ülnie. Ha egy számot tanultok, gyurmáztasd ki vele a szám alakját, amíg a többieknek magyarázol, és a végén mutassátok be az alkotását..
Nem a diagnózisai a gond, enyhe értelmi sérült is 3-4es tanuló negyedikben, autik, adhdsok tömegével végzik el, tanulási zavarosak már inkább buknak, de ezt a viselkedést gyógyszerrel meg kell szüntetni, hogy önmaga lehessen a gyerek, utána véleményt mondani róla. Egyébként a legtöbb gyerek(különösen az adhdsok egy része) igazi provokátor, szivatógép.. Az enyém sem a semmiért harapott, bukott ki, cseszegették, megnézték mire húzza fel magát, ami még elfogadható és mondogatták neki, folyamatosan beszólogattak. Pl mikor olvasta a harry pottert oviban, akkor mondogatták neki voldemort nevét(amit a könyvben nem szabad kimondani). Az óvónő meg nem csinált semmit, mert az nem csúnya szó.. Amikor harapott egy kisfiú meg eltaposott egy katicát. Direkt. De nem azt harapta meg, aki eltaposta, hanem a legközelebb állót, mert nem bírta kezelni az érzelmet, amit akkor érzett, amikor a katica meghalt.
Azóta elolvasott több, mint 500 könyvet, 5ös a magatartása második óta, kitűnően tanul, nagyon sok barátja van több helyről, tanárok is kedvelik, zenesulis és a nyolcosztályos felvételit előzetesen 45 pont fölé-körül írja matekból és magyarból egyaránt. Ezzel felvennék bárhova, de még snis, mert a szakszolgálat szerint a tavalyi vizsgálaton nem volt tökéletes a magatartása és szerintük figyelemzavara van. Ami a pszichiáter szerint sincs, a fejlesztője szerint sincs, vittem papírt, hogy téves diagnózis volt, de nem érdekelte a szakszolgálatost.
BÁRMI lehet abból a gyerekből. Ha ovistársakkal találkozunk, lesajnálóan néznek/kezelnek, utálom. Tudom, hogy olyan is van, hogy adhds gyerekről később kiderül az értelmi sérülés, ilyen ismerőst is gyűjtöttünk az évek során, ahol a figyelemzavar az értelmi probléma tünete volt, nem magában állt meg. Nehéz megmondani, tudom, de ne írjátok le, tök jogosan kérik ki, hogy nem értelmi sérült. Le kell nyugtatni a gyereket gyógyszerrel, kinek melyik hat/kell, felmérni a valódi képességeit már higgadtan, a valódi természetét hagyni megmutatkozni, és utána lehet róla nyilatkozni.. lehet, hogy amúgy jófej gyerek. Ezt meg így a végére, ennyit arról, mennyit is segít az egymi:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!