Szerintetek mennyire általános az, ha egy gyermek kiemelkedően tehetséges valamiben, akkor más képességei nem megfelelően fejlődnek?
Mit jelent a kiemelkedően? Tehetségígéretként tartják számon? Tehetséggondozásra küldték? Szakember foglalkozik vele?
Vagy csak a tanítónéni megjegyzi, hogy kiemelkedően jobb, mint a többi?
Nem mindegy.
Azt gondolom, sokszor ami "kiemelkedően" megy, és esetleg foglalkoznak is vele, az a többi rovására mehet, ha nem figyelnek oda a szülők, pedagógusok. És ezért mehet nehezen más.
Az, hogy valami csak simán jobban megy, mint a többi tantárgy, pedig totálisan átlagos. Mindenkinek van valami, amibej jobb, mint másból.
Szerintem nincs köze hozzá, nem úgy van, hogy itt van 100 tudáspont, elosztjuk, erre a képességre 60 jut, a maradék 10 meg osztozik a 40 ponton..
Szerintem lehet valaki jóképességű úgy is, hogy semmiben sem gyengébb másoknál. Nyilván az átlagnál, azért az ritka, hogy valaki profin szaltózik, hibátlanul olvas, ír/rajzol, énekel és még matekból is zseni, miközben az osztály legnépszerűbb gyereke..
Szerintem az van, hogy amiben jobb a gyerek, azt szívesebben csinálja, így lesz kiemelkedő benne, és igen, ha valamivel többet foglalkozik az megdobja az amúgy is magas szintjét. Viszont nem jelenti egyből, hogy szélsőségesen sokat foglalkozik vele, ami más rovására megy..
Szóval szerintem nem így van. Esetleg azért tűnhet így, mert a kiemelkedő tulajdonsága mellett a kevésbé jó sokkal rosszabbnak tűnik, mint amilyen valójában!
Van erre is példa, meg az ellenkezőjére is.
Közismert példák, hogy Einstein jól hegedült, Teller Ede sokáig nem tudta eldönteni, hogy zongoraművész legyen vagy fizikus, Antal Imre humorista/konferanszié zongoraversenyeket nyert fiatal korában, Simándy József operaénekes értett az autószereléshez stb. stb.
De pl. egyik gimnáziumi osztálytársam, aki történelemből versenyeket nyert, majd később régész lett, rengeteget küzdött a matematikával.
Szerintem igaz. Aki valamiben nagyon jò, az masban le fog maradni. Èn matekbòl voltam nagyon jò, fenőttkent szervezni tudok alaposan. Ritmusèrzekem semmi, kèzügyessegem, szem-kèz koordinàcióm sem jò.
A gyerekem nagyon jòl mesèl ès talàl ki törtèneteket, nagymozgasai nagyon koran fejlődtek. Finommotorikàja az àtlagnàl kèsőbb indult be, ès az összeolvasàs mèg nem megy neki.
Teljesen más képességek kellenek a kettőhöz.
Egyik finommotorika, másik kognitív képesség, hogy pl le tudjon másolni pontosan egy ábrát, (betűket), le tudja képezni a betukbol a szavakat, ezeket tanitják tesin is pl tapsra leguggolni, 2 tapsra szaladni, azaz asszociácók, összefüggések, kognitív képességeket. Vagy pl legobol felépíteni a "műszaki rajz" szerint a házat.
Egyfajta tanulási képességet jelent, hogy vissza tudja e adni a hallottakat latottakat.
A rajznál ezt a kéoességet segíti pl az hogy számkódok szerint kell színezni. Pl a 3-assal jelölt etruleteket pirosra, a 4-essel jelolt teruleteket kékre stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!