Matek tanítás működik stresszelő módszer nélkül is?
Alsó tagozat.
Gondolok itt ilyenekre, mint hogy gyorsan kell kibökni a számolt végeredményt. Szorzótábla, összeadás, kivonás fejben.
Ezt mindenhol így gyakorolják?
Márpedig vannak a matekban "mantra-szerűen" megtanulandó dolgok, ha tetszik, ha nem. Ilyen a legelején már az is, hogy melyik szám melyik után jön. Pont ugyanúgy "tudni kell" gondolkodás, utánaszámolás, hogy 4x6 az 24 és 2+2 az 4, minthogy 25 után a 26 jön, előtte pedig a 24 van, ha tizesekről van szó, akkor 50 után a 60. Ezek olyan dolgok, amiket tudni KELL. Nyilván alapból nem tudja a gyerek, mint ahogy egy pici gyerek is mondjuk csak 4ig tud elszámolni (naná, hiszen annyi éves! sőt, előtte fél évvel még a törtet is használ, holott fogalma sincs arról, mi is az a "fél"), de megtanulja, és megfelelő rögzülés után készségszinten használható. Mint ahogy azon sem gondolkodik egy idő után, hogy azt a fránya K betűt hogyan is írjuk le.
Csak megfelelő módon kell a rögzítést megoldani. Nem stresszelve, játékosan, időt hagyva.
És persze ez nem vonatkozik azokra, akiknek vmilyen részképesség-zavaruk van. ha ez felmerül, akkor pedig indokolt a kivizsgálás.
Én javarészt nem értek egyet az előttem szólókkal. Ez a "álmomból felkeltve is mennie kell" mentalitás okozója sok problémának szerintem.
Szerintem a képességet kellene megtanítani neki, amivel 2-3 másodperc alatt kitudja számolni. (csak az lehet, hogy a szülőnek sincs meg, pedig anno hogy bemagolta az egészet... Mára pedig már a 7.-es anyag se megy neki.:) de legalább nondhatja, hogy az ő gyereke szintén jo nemoriaval van megáldva és 0.1 mp alatt rávágja.. )
Voltak tapasztalataim olyanokkal akik mindent is bemagoltak matekból (tudom, a szorzótábla kicsit más dolog, de... )
Meg is lett az eredménye...
Amikor korrepetáltam nagyon kijött némelyeknél a matematikai logika hiánya... Az első 8 évben akkora hiányosságokat lehet összeszedni, hogy megalapozza a középiskolára az egész matekhoz való hozzáállást és 9.től csak nő a hiányosságok száma...
Szóval kedves kérdező szerintem ne törődj másokkal úgymond. Gyakoroljatok nagyon sokat. Tényleg rá kell szánni az időt.. Írásban is nézd meg, hogy lassabban megy-e neki. Utána pedig rá kell jönni miért megy lassan az az adott művelet, és vissza kell térni ahhoz átismételni/újratanulni. Ebben a korban nagyon fogékonyak még a gyerekek. Ha figyelsz rá, hogy ne maradjon le soha, akkor nem lesz gond.
Ja igen,ahogy írták feljebb. Játékos formában lehet könnyebben elsajátítja, mert akkor nem érzi azt, hogy ez most kimondottan tanulás. Egyszerűbb gyakorlati példákat is mutathatsz neki.
Nem az a baj, hogy gyorsan kell megmondani a választ, hanem az, hogy a tanár általában úgy teszi fel a kérdést, hogy azt is elfelejted, hogy hívnak...
Minket a tanítónő anno úgy vett rá a szorzótábla gyors megtanulására, hogy
-a táblára 2 körbe beírta a számokat 1-tól 10-ig
-egy pálcával mutatta (az eléjén ő, majd valaki az osztályból), hogy mit mivel kell szorozni
-az osztály kb közepéről indult 2 gyerek, úgy hogy aki gyorsabban mondta az eredményt, előreléphetett egyet
-aki hamarább ért a táblához, az nyert
-rendesen megvolt szervezve, mint egy verseny, voltak továbbjutók, akiknek a száma mindig feleződött
-s aki ezt az egészet megnyerte kapott valamit
S ez nem csak egyszeri alkalom volt. Gyorsan AKARTUK tudni mondani a szorzótáblát, hogy nyerjünk.
5.-8.-ban 2 matektanárom se volt, de azok csak felmérőt írattak.
Aztán 9.-tól lett egy olyan, hogy óra elején mindenkit végig kérdezgetett (képletek), és ha nem tudtad, "Kimész vagy 1-es?". Ezzel viszont az volt a baj, hogy úgy bestresszelt, hogy mi mindent elfelejtettünk, nem csak a képleteket. Nálam pl olyan is volt, hogy elkezdtem a képletet, s a közepén elfelejtettem, hogy mi volt a kérdés (+ vagy -), úgy féltem...
Amúgy én ismerek olyat, hogy a szorzótáblát sose tanulta meg. A 7*8-at pl összeadogatta, de elég jó jeggyel érettségizett.
Hát én most érettségizek jövőre, de matekból máig nem tudom kapásból rávágni az eredményt olyan műveletekre pl, mint: 9+5
Ujjaimon számolok, ettől eltekintve nincsen problémám semmivel.
Köszönöm a sok hasznos kommentet. Azt vettem észre, hogy el tudja végezni a műveleteket akár gyorsan is, de olyan szinten unja és nem érdekli, hogy aztán elkezd bármi mást csinálni, nyomkodja a radírját, stb. Csak megy az idő és nem halad. Aztán ezt akár egy számoláson belül is megteszi, emiatt elfelejti hol is tartott,vagy nem adja hozzá a maradékot.
Azt szoktam tőle kérni, hogy mondja ki hangosan, hogy halljam én is, hogy hogy halad, vagy hol akad el.
Ha elakad, akkor próbálom rávezetni, hogy magától jöjjön rá. De van mikor nehezére esik az is, hogy elgondolkodjon.
Aztán volt, hogy önállóan végzett feladatokat. Láttam, hogy sok közte hibás lett. Megkértem javítsa ki, de nem mondtam el melyik hibás. És nem találta meg a saját hibáját.
Ha együtt csináljuk, akkor meglepően jól megy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!