Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Iskolák » Ötödikes lányom érti a matekot...

Ötödikes lányom érti a matekot, de rettenetesen számol. Tippek?

Figyelt kérdés

Gyakorlatilag a mai napig nem tudja a szorzótáblát. Sokszor összeadogat, vagy egyéb módokon számolgat szorzatokat, és elég sokat hibázik. Nem tudja csípőből, hogy mennyi 3x8, vagy 72:9.

Viszont mindent megért, remekül átlátja a dolgokat, a megoldáshoz vezető úton remekül végigmegy, csak lassan vagy hibáson számol. Eddig ötös volt mindig, most viszont négyeseket hoz, a legutóbbi dogája hármas lett. Szoktunk együtt tanulni, és látom, hol a bibi. Hiába érti, hogy kell megoldani egy feladatot, ha aztán fél órát szöszöl azzal, mennyi 9x4. Valaki volt hasonló cipőben? Sikerült ezen átlendülni? Hogyan?


2019. dec. 16. 14:43
1 2
 11/17 anonim ***** válasza:
7. Nekem ez nagyon fura, a munkamemória nem magyarázza meg számomra ezt a gondot. De csak tudják.
2019. dec. 23. 22:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 anonim ***** válasza:

Utolsó, ha rákeresel a munkamemória és a matematika szavakkal, számos tanulmányt találsz a témában, olvasd el őket.

Egyébként a 10. válaszoló által írtakra (miszerint a tanárai rontották le nála a matekos képességeket) is van már egy konkrét „kórkép”, a matematikai szorongás. Sajnos nem egy olyan gyereket ismerek, akik a rossz tanítási módszerek miatt nem tudja és utálja a matekot, van köztük olyan, aki olyan szinten szorongott, hogy konkrétan rosszul lett már egy négyzetrácsos lap láttán is.

A gyerekem különtanára a felvételi előtt azt mondta, örül, hogy végre egy olyan gyerekkel találkozik, akit érdekelnek a matematikai problémák, és képes és hajlandó is a logikus gondolkodásra, mert tapasztalata szerint az általános iskola végére a gyerekek zöme rühelli a matekot – azért ez elég sokat elmond az oktatásról szerintem.

2019. dec. 24. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 anonim ***** válasza:
De a munkamemória szó nem ezt jelenti. Akinek a munkamemóriája rossz, az szàmolni nem tud, nem bemagolt eredményeket pl szorzótábla, felidézni.
2019. dec. 24. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/17 anonim ***** válasza:
100%

Nézd, én nem vagyok szakember, javaslom, keress rá a „A matematikai tanulás eredményességét befolyásoló tényezők” című cikkre, erről a témáról szól.

Idemásolom a bevezetőjét:


„A számosság fogalmának kezdetei már csecsemőkorban megfigyelhetők, melyek egész életünkben elkísérnek. Ez az alapja a 3–4 éves korban megjelenő számlálásnak. Az

ötéves gyermek már 15-ig el tud számolni, a nyolcéves aritmetikai műveleteket végez. A számlálási algoritmustól való elszakadás akkor jelenik meg, amikor az emlékezeti tárból történik az előhívás, például a szorzótábla

visszamondása esetén (Csépe, 2005). Az aritmetikai képességek vonatkozásában nagy szerepe van a hosszútávú memóriának és a munkamemóriának egyaránt (Márkus,

2007). A munkamemória működtetése elengedhetetlen

a feladatmegoldások közben (Ashcraft és Krause, 2007). Ha a gyermeket valamilyen oknál fogva sikertelenség éri matematikaórán, azonnal megjelenhet a teljesítményszorongás, amely blokkolja a munkamemóriát,

vagyis agyunk azon képességét, hogy mialatt új információt tárol, egyidejűleg valamilyen műveletet is végezzen vele (Ashcraft és Krause, 2007).”

2019. dec. 27. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 anonim ***** válasza:

Igen, ez pont az, amit mondok. A munkamemória az egy pár perces dolog, arra kell, hogy feladatmegoldás közben az előző elemet ne felejtsd el. Tehát hogy vki kiszámolja, mennyi 4x5.

Ha nem kiszámolja, hanem mint egy memoritert felidézi, akkor az nem számolás hanem előhívás.

Pont erről szól a szorzótábla megtanulása, hogy ne a munkamemóriàt, hanem a hosszú távú emlékezetet hasznàlja hozzá valaki.

2019. dec. 27. 14:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/17 anonim ***** válasza:
100%

Kicsit utánaolvastam, és látom, valóban, a szorzótábla felidézését a „verbális számreprezentáció” fogalomkörébe sorolják, vagyis verbálisan kódolva magoljuk be azt, utána nyilván a hosszú távú memóriából hívjuk elő.

Viszont egy ilyet is találtam:

„…a munkamemória olyan forrásokat vesz igénybe, amelyek lehetővé teszik a hosszú távú memóriából lehívott információk és az aktuális bementi információk integrálását, és a gyenge munkamemória-teljesítmény éppen ezekre a fontos kognitív tevékenységekre van hatással (Swanson et al. 2004, idézi Gathercole 2006).”

Mint írtam, nem vagyok szakember, de az idézett szövegből úgy értem, a gyengébb munkamemória így hathat a szorzótábla előhívására.

2019. dec. 27. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 anonim ***** válasza:

Lehet, de akkor nem számolna jobban, mint felidézne szerintem.

Persze a munkamemória hathat a figyelem fenntartása mellett az előhívásra, de sokkal kevesebb idő és figyelem rávágni, hogy 9×8=72 mint összeadni 9db 8-ast.

Persze a tanulás folyamatára is hathat, csak nem is úgy tanuljuk meg ezeket, hogy sokszor összeadjuk és megjegyezzük.

Érdekes mindenesetre

2019. dec. 27. 17:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!