Ha egy gyerek lassabban számol mint az előírás, az egyenlő a nullával?
Fiam harmadikos. Fejszámolásnál pár másodperccel később végez mint az előírás. Eredmény mindig hibátlan. Írásbeli feleletei 1-esek, mire leírná az eredményt, számolni kell a következőt. Végülis hiába tudja, mivel lassúbb, egyenlő a nullával. :(
Hogy tudnék neki segíteni? Folyamatos a gyakorlás, nem segít.
Ennek a számolásnak készségszinten kell mennie. Lehet rá trenírozni, gyakorolni... mert később, amikor már írásban több számot kell majd összeadni/kivonni, meg jön majd a szorzás-osztás is írásban egyszerűen nem fog végezni a feladatok felével sem, ha ez nem megy.
Az alapok amúgy rendben vannak?
Ilyenkor szokott előfordulni, hogy esetleg rossz technikát használ, nem sikerült rendesen elsajátítani minden alapműveletet (összeadás, kivonás, bontás, pótlás, szorzás, osztás, bennfoglalás -igen, 7 db, nem csak 4! a bontás és a pótlás készíti elő az összeadást, kivonást, így nagyon fontosak)... vagy hát van olyan is, akinek egyszerűen nem megy a matek...
Az 1. válaszolónak igaza van – általánosságban.
Természetesen szükség van arra, hogy a gyerekek készségszintre emeljék a számolást, de annak, hogy 2 mp vagy 5 mp idő kell-e a gyereknek egy számolásra, kizárólag a közoktatásban van jelentősége (vagyis a „való világban” nem).
Hátránya viszont ennek az időmérősdinek, hogy elveszi a kicsit lassabban számolók motivációját, önbizalmát a matekkal kapcsolatban. Pedig sokszor nem arról van szó, hogy ezek a gyerekek rossz matekosok, hanem mondjuk szorongósabbak az átlagnál. Persze lehet enyhe figyelemzavaruk vagy egyéb problémájuk is, de ez sem jelenti azt, hogy matekból ők gyengék.
Sajnos az a szitu, hogy sok gyerek a matematika ilyen megközelítése miatt felső tagozatra meg van győződve arról, hogy ő hülye matekból. Nem véletlenül létezik a „matematikai szorongás” fogalma (érdemes utánanézni), sajnos én is több gyereket ismerek, akik az órai szorzós játékok és egyéb kreténségek miatt rendesen pánikszerű tüneteket mutattak már… érdekes módon, iskolaváltással megoldódott a problémájuk, van, aki az addigi drillben bukdácsolt, majd egy elfogadó környezetben simán 5-ös lett matekból.
Azért is rém káros szerintem ez az időmérősdi, mert a matematika a gondolkodás tudománya, így attól, hogy Gizike 1 mp alatt rávágja a szorzat ereményét, még lehet tök hülye matekból, mert mondjuk a gondolkodást igénylő, logikai feladatokat nem érti. (Ugyanígy a kicsit lassabban számoló gyerek meg lehet, hogy teljesen matekos agyú, bármit megért és megold.)
A gyerekemnél volt olyan eset alsóban, hogy mikor a tanítónő feltett egy átgondolást igénylő kérdést, akkor az osztálytársai mind egymást túllicitálva kiabálták be a válaszokat – hiszen ahhoz voltak szokva, hogy gyorsan kell felelni, nem gondolkodtak el a problémán, csak mondták, mondták, hátha az egyik jó lesz –. A lányom nem szeret bekiabálni, viszont szeret és tud gondolkodni, így mikor mindenki elcsitult (és nem lett meg a helyes eredmény), ő jelentkezett, és megmondta a választ, majd el is magyarázta a többieknek. Remélem, érthető, mit akarok mondani, miért agyamentség ez a versenyeztetés, időméréssel szorongatás.
Kérdező, szerintem ebben a tanár tudna neked segíteni. Ha nem segít, akkor pedig fogadd el, hogy ilyen az oktatási rendszerünk, két dolgot tehetsz: elfogadod, hogy a a fiad emiatt rosszabb jegyeket kap, és sok dicsérettel próbálod védeni attól, hogy elveszítse az önbizalmát, vagy keresel egy olyan iskolát a gyereknek, ahol tiszteletben tartják az egyéni különbségeket.
Az előzőnek maximálisan igaza van. Túlélési célból megpróbálhatná a kisfiad, hogy kiszámiolja az első feladatot, kihúzza a második helyét a lapon, és a következő eredményt megint le tudja írni.
Persze ha így csak a feladatok fele lesz meg, az is jó eséllyel egyes... De ha sikerül elkerülnie a pánikot, van rá esély, hogy lesznek azért számára is gyorsabban kiszámolható példák, ahol mégsem kell kihagynia. Azt viszont nem tudom, hogyan győzd meg, hogy örüljön a kettesének. Beszélgess vele minél többet arról, hogy ez nem a matematika tudásról, hanem a gyorsaságról szól. Ő kicsit lassabban számol, de ettől még egy igazán okos gyerek.
A számolási technikáját azért megnézhetnéd, lehet hogy ott is segíteni kellene egy kicsit.
3. osztályban ilyenkor még csak fejben számolnak.
Mit takar nálad az, hogy "írásban a szorzótábla"?
Az első félév anyaga az ezres számkör, és közben készítik elő az írásbeli összeadást, kivonást.
Az írásban szorzás-osztást még nem kérdeztem, mikor fogják tanulni, de még nincs róla szó. Szóval gondolom 2. félév második fele...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!