Szerintetek mennyit számít beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben hogy a szülő mennyit foglalkozik a gyerekkel?
Sokszor olvasom itt, hogy akinek a babája a többihez képest ügyesebb, hamarabb beszél stb, az csak szerencse, a szülőknek ehhez semmi köze.
Akkor mi értelme egyáltalán a nevelésnek, a gyerekkel való foglalkozásnak?
A semmi köze dologgal vitatkoznék.
Én úgy fogalmaznám, hogy a gyermek adottságai, képességei fejleszthetők (foglalkozásokkal). Természetesen mindegyik gyermek más... így lehet valaki picit foglalkozik a gyermekével, és mégis sok mindent tud, csinál, valakinek pedig ehhez nagyobb erőfeszítést kell tenni.
Az egésznek még az is az értelme, hogy látja törődsz vele, foglalkozol, játszol, ezzel elindítja benne azt a gondolatot, hogy bármikor fordulhat hozzád.
Pedig sokat számít, csak nem a fejlődési tempóban. Később fog látszani a különbség, amikor már beszél, és sokmindent tud. Nem az a lényeg egyébként, hogy hány hónapos, amikor elindul, vagy beszélni, mert ez valóban nem számít és egyéni, mondhatjuk "szerencse", (bár nem értem, hogy mitől szerencsésebb az, akinek 10 hónaposan megy a gyereke, nekem a nagy ezt csinálta, nem volt nagy öröm). Tehát az, hogy foglalkozol vele, beszélsz hozzá, tornáztatod, játszol vele, egyáltalán együtt vagytok, nagyon sokat fog számítani a későbbiekben, kötődésben, szókincsben, magabiztosságban, tanulékonyságban, stb.
Gyógypedagógus anyuka
A mozgásfejlődésben annyira nem számít, vagyis természetesen lehet erőltetni az állást, járást pl bébikomppal, de ez kifejezetten káros, a mozgásfejlődés normális menetébe nem kell és nem is szabad beavatkozni (természetesen egészséges, fejlesztésre nem szoruló gyerekekről beszélek).
A beszédfejlődésnél már jobban számít, hogy mennyit foglalkoznak a gyerekkel, mennyit beszélnek hozzá. De nem csak ezen múlik.
Ilyen formában nincs hozzá köze, akkor sem, ha a korán járó, beszélő gyerekek anyukái nagyon szeretik ezzel fényezni magukat. A gyerek a beszélő környezetben tanul meg beszélni, így mondjuk evidens, hogy ha egész nap nem hall beszédet, akkor ő sem fog megtanulni, de az azért erős túlzás, hogy h Marika 1,5 évesen már mondókázott, Pistike meg 2 évesen mondta ki az első szavait, abból arra lehessen következtetni, hogy Marikával foglalkoztak, Pistikével meg nem. Ez annál összetettebb dolog.
A nevelésnek, gyerekkel való foglalkozásnak nem az a célja, hogy pár hónappal korábban járjon vagy beszéljen a gyerek, mint a szomszédé, szerintem ennél hosszabb távon érdemes gondolkodni.
Lehet, hogy a beszéd indulásában, vagy a járás idejében kevesebb az összefüggés, de a későbbiekben rengeteget jelent, hogy milyen környezet veszi körül a gyereket.
Pl: Sokat beszélsz hozzá, te is gazdag szókinccsel rendelkezel, akkor természetes, hogy a gyerek is gazdag szókinccsel fog rendelkezni. Ha sok mindent lát, elmagyarázod neki az összefüggéseket, nagyobb tudással fog rendelkezni, mint ingerszegény környezetből kikerült társai.
Nézz csak körül! Milyenek azok a gyerekek, akikről tudod, hogy primitív családban nőttek fel. Vannak kivételek persze, de azért egyértelmű a különbség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!