1 hét anyánál, 1 hét apánál. Mennyire van joga beleszólni egyik szülőnek a másiknál töltött időbe, az ottani nevelési módszerekbe?
A páromnak az első házasságából van egy 12 éves fia. A kisfiú magasan funkcionáló autista. Ha nálunk van, akkor én a saját gyermekeim napirendjéhez igazitom az övét, valamint a kommunkációhoz, napirendhez használunk képeket is. Ezt természetesen a kisfiúval és a párommal is közösen megbeszélve alakítottuk ki. Egy darabig nem is volt ezzel probléma, de az utóbbi időben anyuka többször jelezte, hogy nem ért ezzel egyet, mert ő nem akar képes megsegítést, én se tegyem, mert a srác már nála is használni szeretné azt. Elég nehéz helyzet és fogalmam sincs, mi lenne a jó. A suliban is használnak és nálunk is lecsökkentette a kiborulások számát viszont én sem szeretném, ha valaki beleszólna, hogy hogyan neveljem a gyerekemet.
Mit kellene csinálnunk?
A két szülő egyenrangú, főleg váltott felügyeletnél. Tehát nem érv az, hogy mondjuk te sem örülnél, ha más beleszólna, hogyan neveljék a te gyerekedet, mert a párodnak, vagyis az apának pont annyi joga van dönteni a neveléséről, mint az anyjának. Főleg, amíg nincs szó veszélyeztetésről. Szóval, ha az apuka azt mondja, legyen képes segítés, akkor lesz képes segítés nálatok és pont. És amúgy sem a te dolgod ezt lemeccselni, meg ne veled veszekedjen, hanem apukával beszéljék meg.
Ráadásul itt anyukának kéne kicsit megemberelnie magát, mert ha ez segít a gyereknek, és még az iskolában is használják, akkor neki is át kéne venni a gyereke érdekében.
Beszélni szépen, választékosan beszél, nem a beszéd helyettesítésere használjuk a kártyákat. Az érzelmek felismerése és megnevezése elég bajos. A képkártyákon előbb megmutatja, ha feszült, dühös, szomorú stb. Szavakkal ez nem megy, ilyenkor befordul, és a karjat kezdi el kaparni, durvább esetben véresre és a körmei is beszakadnak. A napirendet szereti többször átbeszélni, de az anyjánál az a szabály, hogy mindent maximum 5* ismetelhet, tehát hatodjára már nem mondhatja, sorolhatja fel. Ez kb 10 perc alatt kimerül és utána jön a kaparás vagy a fejének falba csapkodása. Azt vettem észre, hogy megnyugtatja, ha látja maga előtt a képes napirendet, amit annyiszor rak ki maga elé és tanulmányoz, ahányszor csak szeretné és így már többször kezdeményezett változtatást is pl adott játszótér helyett a másik képét vette elő és adta oda, tehát ő akkor oda szeretett volna kimenni és nem a másikra vagy az ebédnél a képek közül az uborkasalátát eltette, tehát azt nem kért és így megette a többit, míg amikor a salatát is elé tettük, inkább semmihez sem nyúlt hozzá. Az ilyen változások lekommunikálása szóban nem megy, nem mondja ki őket, inkább befeszül és jönnek a pótcselekvések.
Nála a képek inkább a megnyugtatásra, a biztonságérzet fenntartására kellenek.
Az apjával és a tanáraival ezt már átbeszéltük, ugyanolyan képeket használunk, amit a suliban és ha újat csinálunk, akkor azt jelezzük a másiknak, küldünk belőle egymásnak. Az anyja annak sem örül, hogy a suliban képek vannak, de ott már nem szekálja a tanárokat.
Hát nézd, nem szívesen mondokbármit úgy, hogy a másik felet nem hallgattam meg. Az a benyomásom, hogy itt az snya nem akarja elfogadni a fia másságát, vagy nem teljesen. Határt akar szabni az ártalmatlan furcsaságnak, annak ellenére, hogy ezzel kárt okoz (fölösleges szorongást a gyereknek). Ezért én nem engednék az anya kívánságának. De még egyszer mondom, meg kéne hallgatni a másik felet is.
Amúgy én felnőttként is képes napirendet használok a nehezebb időszakokban, miközben nem vagyok diagnosztizált autista, csak bevált a módszer. Emiatt is lehet, hogy nem pártatlan a véleményem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!