Kihez forduljak? Magan bölcsis a lanyom, de amit ez a gondozó csinál tűrhetetlen.
Az én kisfiam már ovis, de magánbölcsődébe járt ő is.
Ott is voltak gondok bőven.
Szerintem írd ki nyugodtan, hogy melyik bölcsiben történt, mert ezzel segíthetnél más szülőknek is a tapasztalatoddal, akik éppen választás előtt állnak.
Nálunk is hasonló szituációk voltak (beíratkozásig kedves, nézesmázos gondozók, aztán egész napi pisis pelenkától felázott-kipirosodott bőr, 2,5 évesen napi 10 pelenkát beszedtek és mindig elhasználták, lustaságból nem vitték őket minden nap levegőre, stb.)
Mi is megharcoltunk, de ez csak akkor megy jól, ha tudsz szülőtársakat magad mellé keresni, különben elkönyvelnek "cirkuszolós" anyukának- hiszen lám-lám a többieknek nincs baja felkiáltással.
Amennyiben szeretnéd a továbbiakban is, hogy a bölcsibe járjon a lányod akkor én az alábbiakat tenném sorban, a fokozatosság elvét betartva:
- magával a gondozónővel beszélni. Nyugodtan kifejezheted a nemtetsztésedet, megkérdezheted hogy mit miért csinál- természetesen normális, kultúrált hangnemben. Lehet, hogy durva fogalmazás, de igenis fizetsz egy szolgáltatásért (nem keveset gondolom), így lehetnek kérdéseid, elmondhatod, hogy te mit hogyan szeretnél a gyermekeddel, megkérheted, hogy ne emelje fel a hangját, elmondhatod, hogy a gyermeked mit szokott játszani, mi az ami neki új, mennyi időre szoktad tudni lekötni a figyelmét, mi az amit SEMMIKÉPPEN nem szeretnél (pl. nálunk nem tartozik a nevelési elvek közé a kiabálás-rángatás stb.)
Ha valamennyire is intelligens a gondozó, akkor azért ebből is leveszi és nem kell vele puszipajtásnak lenni, csak normális korrekt dolgozó-szülő kapcsolatban
- ha ez nem vezet eredményre vagy láthatóan már ekkor elkönyvel cirkuszolónak, akkor a váltótársánál érdemes ugyanezeket jelezni, még mindig csoporton belül
- van biztosan üzenőfüzet vagy hasonló a kicsiknek- ha grafomán van (én igen:) akkor leírhatod, hogy milyen személyes kéréseid vannak- vagy mi az, amit kifejezetten kérsz, hogy ne, de tapasztaltad. Az írásbeliség általában már jobban gondolkodásra késztetheti őket és nem feltétlenül ez az erősségük.
- ha ez sem, akkor szépen elmész a vezetőhöz és elmondod az aggályaidat. Nekem be szokott jönni, hogy nyugodt hangnemben elmondom, mit tapasztaltam és SEGÍTSÉGÉT kérem, illetve megkérdezem, hogy mondja már el, nekem laikusnak, hogy melyik nevelési elv, pedagógiai irányzat szerint elfogadható ez a kötelező foglalkoztatás vagy a rángatás vagy stb.
Ilyenkor számíts arra, hogy a vezető is befelé zár, igyekszik meggyőzni arról, hogy csak te látod borúsan a dolgokat, de a kollega jó ember stb. Illetve azért lásd, hogy ellenérdekeltek vagytok: neki a problémamentes, fizető családok a jó "ügyfelek"
- ha látod, hogy a vezető is csak meghallgat vagy csak elbeszélgettek egymás mellett, akkor nyugodtan kérdezz rá, hogy HOL találod az ún. szülői munkaközösségi tagokat, mik az elérhetőségeik, a ti csoportotokban ki az stb. (sok ás néven is előfordul, lényeg: ilyen intézményekben KÖTELEZŐ a TÖRVÉNY erejénél fogva valamilyen ellátotti képviselet is- ami cselekvőképtelen kicsik esetében szülői részvételt jelent!- kötelezően kifüggesztendő dokumentum MINDEN állami normatív támogatást is igénybe vevő nem állami- alapítvány, egyházi, magán stb.- fenntartónál is az ún. ÉRDEKKÉPVISELETI FÓRUM műödési szabályzata és tagjainak neve, elérhetősége. Kötelező tagok vannak a csoportban szülői, dolgozói és vezetői/fenntartói oldalról is, kötelező 8 és 15 napos határidők, évente kötelező ülésezés, kötelező megválaszolni az írásban érkezett szülői vagy egyxéb kérdéseket, panaszokat stb. Ezt vedd komolyan!
- ha ennek létezését tagadják vagy bagatellizálják, a törvényi hivatkozás naprakész a netjogtárban :) Nyomtasd ki, kérd számon a vezetőtől :)
- ugyanígy érdekes és kötelező olvasmány lenne a bölcsi szervezeti és működési szbályzata, amiben pl. napirend is van, a dolgozók végzettsége, az intéznény szakmai-nevelés céljai és szemlélete- gondolom ezt olvastad a pénz befizetése előtt :)- ha nem, kérd nyugodtan számon a vezetőtől, ugyancsak rendeletben előírt kötelezettség az intézményi kifüggesztés. MINDEN fenntartó esetén, ezek nem ilyen "önkormányzati h*lyeségek"
- ha még mindig nem értél célt, akkor is még számos lehetőség van. Sorban a következő az intéznényt FENNTARTÓ SZERVEZET VAGY JOGI SZEMÉLY megkeresése (elvétve természetes személy). Az általad kötött gondozási szerződésben szerepel, mely cég az intézmény fenntartója, ha nem, akkor az előbbi pontban említett SZMSZ-ben KÖTELEZŐ tartalmi elem már az 1. oldalon.
Természetesen már az intézményvezetői szinttől erősen ajánlom az írásbeliséget, akár email,akár kinyomtatva és pecséttel átvetetve, ha a helyzet súlyosbodik.
A fenntartó kötelessége a törvényesség és a szakmai működés betartása. Érdemes kérdést intézni esetleg a durva kollega szakmai képzettségéről, KÖTELEZŐ továbbképzéseinek meglétéről, a munkaviszonya óta érkezett panaszok számáról és megoldásáról- de nyugodtan kérhetsz a fenntartónál is személyesen időpontot.
Az elérhetőségét KÖTELESSÉGE az intézményvezetőnek, de akár bármely érdekképviseleti fórum tagnak is megadnia, ha ez sincs kirakva a faliújságra.
A fenntartónál érdemes már a személyes problémákon túl általánosságban azzal érvelni, hogy van a bölcsődei működésre vonatkozó szakmai útmutatás, kormányrendelet szintű minimális előírások stb. és te úgy látod, hogy ezek nem érvényesülnek, pedig HA KAP normatívát (márpedig kap, amennyiben nem többszázezres önköltségű tisztán magánintézménybe hordod a gyerekedet, amit kétlek!), akkor neki is kutya kötelessége betartatni minden dolgozójával.
Kérdezz rá az intézény etikai szabályzatára, az is ütős tud lenni.
Ha még így sem jutsz eredményre, akkor már erősen meggondolandó, hogy ennyi pénzért keresel normális helyet a kicsidnek, de ne mulaszd el akkor az eddig eredménytelenségedet ÍRÁSBAN jelezni a SZAKMAI FELÜGYELETI szerveknek, a kormányhivatal megfelelő egységének (az ő nevük, elérhetőségük is az SZMSZ-ben!).
Intézményvezetői, fenntartói szinttől eredményes érvelés lehet az is, hogy nem azt a szolgáltatást kapod, amit elvársz, itt az ár-érték arányra gondolok.
Hogy negatív kritikád negatív hatással lehet a környékbeli családosokra, akik ide hoznák a gyerekeiket stb.
De ezt már csak végső esetben.
Megijedned nem kell, durvaságot eltűrni egy kisgyermekkel pedig különösen nem. Igenis hangot kell neki adni, szóban, majd írásban, tisztelettel, tényekre alapozva.
Még akkor is, ha úgy döntesz, nem vívsz végül szélmalomharcot, hanem elviszed a kicsidet- mert bármit teszel, a többi ott maradó gyermeknek is hozhat pozitív változást.
Én végül fél év küzdelem után váltottam, de ennél súlyosabb gondok, pénzügyi jellegű hiányosságok voltak és az intézmény bizony kevésért is komoly szakigazgatási bíráságot és kamatos kamattal visszafizetendő -jogttalanul felvett állami támogatás- büntetést kapott.
Ha tudod, hogy igazad van és ezt objektíven elő tudod adni akkor is, ha a másik fél esetleg letojja a jogszabályokat vagy személyeskednik (jajj anyuka...)akkor vágj bele :)
...előző- hosszú- válaszoló vagyok.
Egy jogérvényesítést még kihagytam: az ún, gyermek- és ellátottjogi képviselőt is a neten meg tudod keresni (a vezető, fenntartó után, nem egyből!!!)- teljesen független szakember, egy körzetben található mindenféle intézmények tartoznak hozzá pl.
A neten minden infó fent van róluk.
A sok válaszért megtudhatnám hol van ez a "csoda"intézmény? Hátha ugyanaz, mint ahol mi is megfordultunk...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!