9 honaposan mit “kellene” tudnia ezek közül a kisfiamnak?
Valaki szerint már a kepeskonyvben ra kellene mutatnia az adott tárgyra..
Na ő ilyet nem csinál, pedig mutogatom neki az állatokat pl.
Illetve nem mond ilyeneket hogy “mamamama”, beszél, de inkább csak ilyeneket, hogy eü, eeee, baaa, aaaa. Mozgásban egyelőre kuszasnal tart, néha kutyazik.
Nem tapsol, nem integet. De ezeket annyira nem is tanitgattam meg neki, nem is ül még, tapsolni pedig majd inkább akkor tanítom.
Kinek mit csinált 9 honaposan a babája?
A baba ennyi idős korban már egyedül fel tud ülni, jól érzi magát ülő helyzetben. Egyre magabiztosabban hajolgat, fordul, nyúl a játékokért, érdekes tárgyakért. A tárgyak elérésének vágya tovább sarkallja a kicsit a mászás gyakorlására. Gyakran előbb hátra, majd előre sikerül a mászás. Sőt, akadnak olyan csecsemők is, akik lábujjhegyen, és nem térden közlekednek négykézláb. A helyváltoztatás variációi ebben az időszakban elég széles palettán mozognak. Bármelyik megoldást is választja a pici, fejlődik a térérzékelése és edződnek az izmai.
Próbálkozik a felállással – ha meg tud kapaszkodni valamiben, akkor felhúzza magát térdelő majd álló helyzetbe. Képes már teljes testsúlyával ránehezedni a lábfejére, ám az egyensúlyozás képessége még nincs teljesen kifejlődve, így tartani kell lépegetés közben. Másik verzió, hogy kapaszkodik valamibe a baba, és úgy próbál lépegetni. Elképzelhető, hogy a lépcső megmászással is próbálkozik, persze négykézláb.
A kezek mozgása is jól érzékelhetően finomodik, egyre ügyesebben fog és tart, különösképpen a hüvelykujjával és mutatóujjával. Nagyon szeret pakolászni, kisebb tárgyakat nagyobbakba helyezni, lyukakba, üregekbe nyúlni. Mindent kézbe vesz, megtapogat, piszkál, hogy minél jobban megismerje. (Ügyelj arra, hogy ne legyen egészségre veszélyes tárgy, dolog a kicsi közelében, amit a szájába vehet.) Akarattal el tudja engedni a tárgyakat, valamint egyik kezéből képes áttenni a másikba.
Érzelmi és értelmi fejlődése
Folyamatban van a hasonlóságok, ok-okozati összefüggések, szabályszerűségek és a tárgy állandóság megismerésére. Fontos a napi ritmus, tevékenységek és a szavak cselekedethez kapcsolt konzekvens ismétlődése, mert ezzel segíthetjük a kicsi tanulását. (Hisz felismeri az ok-okozati összefüggéseket, összeköti a szavakat a történésekkel, és ezáltal könnyebben meg is tanulja a szavakat, segítő, ésszerű reakciókat.) A tárgykeresős játékban már nem csak szemmel, hanem kézzel is keres. Szereti az ölbeli, mutogatós, tapsolós (stb.) mondókákat, dalokat, illetve a tárgykeresős és kukucska játékot.
A 9 hónapos baba egyre több mindent megért, és az egyszerűbb kéréseket teljesíti: pl. gyere, rakd, hozd, menjünk, nem stb. A baba ekkor már hosszú szótagok használatával gügyög, gagyog: baba, mama, gagaga. (Előbbiek alkalmazása még nem következetes.) pl. pá. Utánozza a hallott hanglejtést és egyszerűbb hangadásokat (pl. köhögés).
Mutogatással jelzi, ha valami érdekli, kell neki, illetve heves, hangos visítással tiltakozik, sír, ha valami nem az akarata szerint történik, pl. valamit elvesznek tőle.
Elképzelhető erős kötődés kialakulása egy tárgyhoz (szundikendő, plüss figura stb.), ruha (pl. pelenka) darabhoz. Azonban azt figyeljük, hogy mennyire intenzív a ragaszkodás: ha egyáltalán nem tud meglenni nélküle a kicsi, akkor abnormális a ragaszkodás, valami gond van.
Egyéb fejlődés
Ekkor is fontos, hogy ha foglalkozunk a babával, akkor minél kevesebb legyen a háttérzaj, mert még könnyen elvonja a figyelmét. A tévé lassítja a szelektív figyelem és hallás kifejlődését.
A fogzás javában zajlik, ebben az időszakban általában a felső középső metszőfogak, majd a szélső metsző fogak bújnak ki. A babáknál nagyon nagy eltérések szoktak lenni, ne aggódjunk, ha gyermekünknél lassabb vagy gyorsabb a fogzási ütem. Fontos, hogy már az első fogak megjelenésétől tisztítsuk azokat. A fogzást nyűgösség, akár hőemelkedés is kísérheti és gyakori ilyenkor az orrfolyás és hasmenés is. Sajnos az alvás minőségére, mennyiségére és az étvágyra is kihathat, negatívan. A feszítő, duzzadt ínyre gyógyír lehet egy hűtő rágóka, illetve számos speciálisan erre készült gél.
Egyiket se.
Viszont 1 hónap múlva a mamama, bababa ismétlést kérdezik.
Mutogatás 1,5 évesen elvárás.
Kúszás oké. Szigorúbb követelmények 10 hónaposan mászást várnak majd, de a kutyázás eleve annak az előjele, nincs miért aggódj.
Tapsol, integet - 10 hónaposan rákérdeznek, de nem nagy gond, ha még nem.
Ülés mászás után várható, így 10-12 hónaposan nézik.
Egy szakmabeli
Ez sokat segített, 1-es.
Bemásoltál forrás nélkül egy általános maszlagot, ami csak elbizonytalanítja az egyszeri anyát, ráadásul szakmailag nem korrekt, mert nem a tényleges átlagot és így az elvárást írja le.
Az enyém amire emlékszem - 9 hónaposan kúszott, kutyázott. Mászni, ülni még nem tudott. 9 hónaposan kapaszkodva állt fel, onnan popóra pottyanva tudott ülni. Magától felülni és mászni csak 10 hónaposan tudott.
Kis könyveket lapozgatott, rámutatni dolgokra csak 10 hónaposan tudott és azon is sokan csodálkoztak. Zenélő játékokat szeretett nyomogatni. Pápázásra, tapsolásra már nem emlékszem mikor tudott, de babajelbeszédet is tanítottam neki és 12 hósan már tudta jelezni, hogy könyvet szeretne nézegetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!