Miért van az, hogy itt a gyakorin mindenki azt mondja, hogy a korai beszéd nem jelent semmit?
Már régóta gondolkodom rajta, hogy rákérdezek. Napokat töltöttem ugyanis a téma tanulmányozásával, leginkább angol cikkeket olvastam, mert magyarul nem sok minden van a témával kapcsolatban.
Mindenhol első helyen írják a tehetséges gyerekekkel kapcsolatban, hogy nagyon korán kezdenek mondatokban, helyesen ragozva beszélni, hatalmas a szókincsük stb.
Persze attól, hogy egy gyerek későn kezd el beszélni, még lehet nagyon okos, de aki másfél évesen hosszú mondatokat alkot, az biztos, hogy okosabb az átlagnál. Ezt minek tagadni, ha tény?
Van még más sok ilyen dolog is. Ha kétévesen 60 darabos kirakóst kirak, akkor a gyakorisok szerint biztos csak azért, mert rá van kattanva és ez érdekli. A szakcikkek szerint viszont azért érdekli, mert okos.
Ha másfél éves kora előtt ismeri a számokat, betűket, formákat, annak is mindenhez van köze, csak az intelligenciához nincs.
És ezen hol van az, amit állítasz? Egyik esettanulmány sem 1-1,5 éves gyerekről szól.:-) Egészen egyszerűen ebben a korban még akkora a szórás a fejlődésben, hogy butaság lenne kijelenteni bármit is. Ahogy le is írták: hosszú megfigyelés és bizonyítékgyűjtés.:-)
Egyébként az én egyik gyerekem 7 hónaposan felállt, 1 évesen beszélt, 4,5 évesen önállóan megtanult írni, anélkül, hogy oktattuk volna. Nemcsak betűket, hanem értelmes szavakat, csak épp tükörírásban.:-) Átlagos IQ-ja van, logikai részterületeken lényegesen magasabb. A másik majdnem 3 éves volt, amikor beszélni kezdett, akkor viszont azonnal összetett mondatokban, a korosztályánál lényegesen nagyobb szókinccsel, árnyaltabb kifejezésekkel, az ő IQ-ja 134.:-)
A mensánál is annyi van, hogy egyike a jeleknek, nem az, hogy ha egy is stimmel, már okosabb a gyerek.
Önmagában nem számít, sok dolog együtt viszont már utalhat arra, hogy átlagon felüli a gyerek iqja.
Mi járunk neurológiára a nagylányommal. A kicsi is jön néha velünk, szokott "dumálni" a rendelésen. A doktornő megjegyezte hogy milyen korán és szépen beszél. Kérdeztem hogy ez mit jelent (a nagy miatt minden furcsaságtól megijedek), azt mondta kb semmit. Ha kiugró a dolog (1,5-2 évesen olvas, ír, fejben számol) az tényleg jelent valamit. Ha pár hónappal korábban csinál valamit a kortársainál, az még semmit.
Nem tudok kutatást linkelni, de feltételezem hogy egy 40+ éves tapasztalatokkal rendelkező, a legújabb módszerekkel is dolgozó orvos eléggé képben van.
" "Egyike a jeleknek" tehát VAN összefüggés a két dolog között."
Biztos, hogy van összefüggés, csak annyi minden más behatástól is függ a fejlődés, és annyira összetett, hogy nem lehet mély összefüggésként kezelni és sémákra bontani.
Kérdező, én 1 évesen már folyékonyan beszéltem(nem tőmondatokban), kirakóztam, és bemutatkoztam, 4 évesen folyékonyan olvastam
Jelentem nem vagyok tehetségesebb az átlagnál, iq teszt is bizonyítja:-D
nem olvasok vissza, csak annyit mondok hogy az enyém 1 évesen mondatokat mondott "ott a kutya" pl, ragozni 2 éves kora óta full helyesen ragoz, 1,5 évesen összetett mondatokat használt. szerintem számít, legalább is előrébb van szellemileg a kortársainál (gondolom most le le leszek pontozva meg nagyképűnek tűnik, de szerintem erre a kérdésre nem lehet máshogy válaszolni, hiszen ez a lényege..). Míg más kortársa 2-3 évesen még szókincs elsajátításán dolgozik, ő már megért csomó mindent, bonyolult kifejezéseket, mindent sokkal gyorsabban és könnyebben tanul így.
Ha egy három éves még nem tudja mondani, hogy Anya, engem érdekel hogy miért nem tudnak repülni a pingvinek, akkor hogy tanítod meg neki, miért nem, ha nem érted mit akar kérdezni? Az én gyerekem ezt kérdezte meg 2 évesen, akkor elmondtam neki. Tehát ez egy apró példája annak, miért tanul gyorsabban.
29 -es,ettől még nem okosabb a gyereked. Most lehet az,de felnőtt korában kell annak lennie ,most kb mindegy,mire iskolába mennek,mind pont ugyanúgy tud beszélni.
És igen az én lányom mikor 2 éves volt,találkoztunk egy anyukával és a 3,5éves lányával. A kislány ö-ö-zött az enyémnek. Enyém csak lesett. Anyuka kérdezi nem tud ö se beszélni még? Hát mondom tud,mondatokban,de ha nem beszélnek neki,mire válaszoljon?!
Ez tény,de ettől még nem zseni. Most is szokta emlegetni,hogy a kis barátja,aki fél évvel fiatalabb, (4 éves,lányom 4,5) hogy ooo majd ő is megtanul beszélni ugye? És a kislány isö szépen beszél,csak nem állandóan jár a képe,mint az enyémnek.
Szóval szerintem a beszéd képesség nem függ össze a késöbbiekben levő fejlődéssel.
Jelenleg lehet jóval okosabbak,de ezt meg is kell tartani bennük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!