Kezdőoldal » Ezotéria » Egyéb kérdések » Állítólag az önzés boldoggá...

Nagylzs kérdése:

Állítólag az önzés boldoggá tesz. Mi a véleményetek?

Figyelt kérdés

Most olvastam ezt a cikket:


[link]


Ezt így nem tudom elfogadni. Szerintem kísérletileg igazolták, hogy az önzés örömet tud okozni az átlagembernek. De szerintem az öröm nem egyenlő a boldogsággal - viszont a cikk ezt sugallja. Ezen felül meg, a világ nem átlagemberekből áll, és attól még hogy a többség örömét leli az önzésben, ez nem tekinthető követendő példának. Mi a véleményetek?



2012. okt. 16. 21:51
1 2 3
 11/28 anonim ***** válasza:
Kell bizonyos szintű önzőség ahoz hogy megtudd élni magad, a saját vágyaidat és nem azt amit a többiek mondanak hogy csinálnod kéne.Ha meg tudod élni magad csak akkor tudsz igazán önzetlen lenni is:)
2012. okt. 17. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/28 anonim ***** válasza:

Egyszerű szemléltetés ehhez az önzés, öröm, boldogság, önzetlenség dologhoz.


Végy egy számegyenest. Amikor valaki vágyni kezd, akkor tulajdonképpen hiányt érez, vagyis a számegyenesen a nullától balra, azaz a negatív oldalra téríti magát...ugye mínuszba kerül. Amikor pedig vágya teljesül, akkor végső soron a mínuszt betöltötte, de CSAK a nulláig...s, ez az öröm/elégedettség...sokan viszont ezt hiszik a boldogságnak, pedig a boldogság a pozitív oldalon található, ha a számegyenest vesszük figyelembe.


Az önzés pedig a magyar értelmező kéziszótárban leírt jelentése alapján az, amikor saját(nak vélt) érdeket előtérbe helyezünk más érdekével szemben. Szóval ha valaki bármi jónak vélt dolgot azért tesz, legyen az akár az univerzális jó is, hogy saját magának tegyen jót, azaz kicsiny önmagáért cselekszik, az még mindig önzés...ez így igaz. De, aki önzetlen, s itt megint a magyar értelmező kéziszótárat hoznám fel, más érdekét előtérbe helyezi saját(jának vélt) érdekével szemben, ergo önmaga érdekét egyenlővé teszi a többiével, rangsorolás nélkül. Aki tehát azért tesz bármiféle jót, mert az érzi jónak, elvárások, feltételek nélkül, valójában az cselekedte meg az igazi önzetlen tettet.


megj. A magyar értelmező kéziszótárban az öröm kifejezésre a jelentés a következő: kedvező esemény hatásaként támadó kellemes érzés. Vagyis egy korábbi állapothoz képest "jobb" állapot, egy olyan állapothoz képest, ami nem volt kedvező, de a kedvező állapot megjelenése az egyén által átélt események szubjektív megítéléséből fakad, s egyértelműen feltételhez kötött...A boldogság(felüdült, nyugodt, kiegyensúlyozott állapot) rendszerint spontán jelentkezik, nem pedig egy történés kedvező hatására, egyszerűen csak van.


A cikkhez:

Aki valóban boldog, az nem érez bűntudatot, az az egyén szabadnak érzi magát, természetesen aki érzéketlen, az szintén nem érez(egy ideig), de az érzéketlen ember telibe tojja a másikat komoly szinten.


üdv

27/F

LastOne.Left

2012. okt. 17. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/28 anonim ***** válasza:
olyan szempontból muszáj önzőnek lenni hogy ne hagyd hogy mások befolyásoljanak.Inkább járd a magad útját, ekkor lesz már erőd ahoz hogy tényleg önzetlen szeretetet tudj adni, addig maximum feltételekhez kötöttet tudsz adni, pl: szeretlek ha így meg úgy viselkedsz, vagy ha megteszed ezt meg azt.
2012. okt. 17. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/28 A kérdező kommentje:

Tizenkettes, érdekes dolgokat írtál. Nagyjából egyet is értek vele. Néhány kiegészítést fűzök csak hozzá.


Amit a vágyról írtál az igaz, mert egy vágy beteljesülése okozhat örömöt. De nem csak a vágy beteljesülése az, ami örömöt tud okozni. Van váratlan öröm, és vannak az örömnek olyan forrásai amik soha nem voltak tárgyai a vágyadnak. A vágy az valójában az érzelmi síkon megnyilvánuló akarat. A fizikai szintű akarat is okozhat örömöt pl. ha megedzed a tested, és másnap úgy ébredsz hogy egészségesnek érzed magad, az is örömet okoz (akkor is ha nem vágytál rá). Ezen kívül van szellemi kielégülés is, amikor érzékeled hogy sikerült leküzdened egy szellemi/mentális problémát, megbirkóznod egy feladattal - akkor is ha nem vágytál rá. De az már igaz, hogy az emberek mozgatórugóinak többsége a vágyból (érzelmi óhaj) származik.


Egyet értek azzal az értelmezéssel is, hogy az öröm az egyfajta kellemes érzés. De azzal nem értek egyet, hogy az öröm és a boldogság ugyan az lenne. És ebben a kérdésben a hagyományos pszichológia nem nagyon tesz különbséget, ami szerintem egy hiba. Tökéletesen igazad van abban is, hogy a boldogsághoz hozzátartozik a kiegyensúlyozottság. Ezzel szemben az öröm átéléséhez ez nem szükséges.


Az érzéketlenségben is igazat adok. Aki érzéketlen az nem lehet boldog, mert a boldogság nem csak fizikai és szellemi, hanem érzelmi szinten is magában foglalja a kiegyensúlyozottságot és a teljességet. De aki érzelmileg szinte üres, az (legalábbis emberként) nagyon távol van az érzelmi kiegyensúlyozottságtól.

2012. okt. 17. 19:26
 15/28 anonim ***** válasza:

Kérdező. :)


Köszi az egyetértést.


Érdekes amit írsz hozzáfűzésnek. Javaslom, hogy hasonítsd össze azt az érzést, amikor vágysz valamire, és megkapod az áhított dolgot, azzal, amikor megedzed a fizikumodat, és másnap jól érzed magad ettől (ez persze úgy, hogy nem azért edzetted magad, hogy másnap jó érzésed legyen).

Illetve azt is hasonlítsd a vágy beteljesüléséhez társuló érzéshez, amikor megoldasz egy mentális/szellemi feladatot, és átfog a jó érzés.

Aztán tedd fel a kérdést magadnak, hogy a két érzés ugyanaz e.


"De azzal nem értek egyet, hogy az öröm és a boldogság ugyanaz lenne."


Egy szóval nem említettem, hogy a kettő ugyanaz lenne. :)


megj.: Egyébként, aki szellemileg kiegyensúlyozott, az érzelmileg és testileg is az, azért mert a felállás a következő (figyeld merre néz a kacsacsőr):

test < lélek < szellem


üdv

27/F

LastOne.Left

2012. okt. 20. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/28 A kérdező kommentje:

Az érzelmek összehasonlításával az a gond, hogy nem tudjuk őket objektív módon megfigyelni vagy mérni. Minden ember érzelme szubjektív, és nincs egységes módja a mérésnek. Ráadásul minden ember csak a saját érzéseit tudja megvizsgálni, és abból is csak azt ami éppen van neki. Ezek a "kísérletek" nem megismételhetők és nem objektívek. Például attól még hogy valaki hasonlónak talál két érzést (egy jelenlegit meg egy másikat amit megpróbál felidézni), nem biztos hogy azok azonosak, és megfordítva. A korrekt összehasonlításhoz mérések kellenének, de ilyennel nem rendelkezünk. Csak emlékekkel rendelkezünk, amik a régi érzések tökéletlen másai, és azokból is csak a saját és konkrét érzéseinkről. Olyan ember is van aki szerint minden érzés egyedi és teljesen más mint a többi (bár lehetnek közöttük hasonlóságok). Ezzel sem lehet vitatkozni, mert ez attól is lehet hogy az ő belső szubjektív érzékei részletesebbek. Meg persze attól is lehet, hogy képzelődik vagy idealizál. Erről a dologról csak egyéni vélemények tudnak születni, és azok is nélkülözik a tényeket.


Nem mondom hogy nem értelmes dolog összehasonlítani a régi érzéseink emlékképeit. Csak azt mondom hogy nem hiszem hogy ebben a kérdésben döntést lehetne hozni. Ennek a tetejébe jön az, hogy "boldogság" mint fogalom csak hangzásilag azonos. Egy nyelvet beszélünk, de mindenki más jelentést társít ehhez a fogalomhoz. Ennek fő oka ismét csak az, hogy a boldogság nem annyira konkrét mint mondjuk a "szék" vagy a "fűszál". Az utóbbiakról közös objektív tapasztalásunk van, és biztosan lehet állítani hogy az emberek nagy részéről nagyon hasonló fogalma alakult ki róluk. Ezzel szemben a boldogság egy elvont fogalom, és mindenki nagyjából azt érti alatta, amit megtapasztalt belőle. Sőt, abból is csak azt amire emlékszik belőle. Amit még nem tapasztalt belőle, azt nem látja, nem érti. Ennélfogva két ember érthet teljesen más dolgot boldogság alatt, és amikor az egyik azt mondja hogy számára a boldogság az egy "nagymértékű öröm és folyamatos elégedettség", akkor igaza lehet. Mert számára lehet, hogy a boldogság pont ezt jelenti. Egy másik ember meg azt mondhatja, hogy neki valami mást jelent. És a kettő nem üti egymást, mert a boldogság sokkal inkább szubjektív fogalom mint mondjuk a "szék". A fogalmi értelmezés ütköztetésének csak akkor van igazán értelme, ha tanulhatunk belőle egymástól. A "kinek van igaza", és a versengés ezzel kapcsolatban egy eléggé értelmetlen időtöltés. Ha úgy tetszik, mindenkinek "igaza van".

2012. okt. 21. 09:04
 17/28 A kérdező kommentje:

" test < lélek < szellem "


Igen, ez elég érdekes. Van olyan pszichológus aki homlokegyenest ellenkező véleményt fogalmazott meg. Őt Maslow-nak hívták és megalkotta a Maslow-féle szükséglet piramist:


[link]


az ő elmélete szerint ha nem kapsz levegőt, vagy nagyon álmos vagy, akkor például nem tudsz foglalkozni barátságok kialakítással, vagy szellemi önmegvalósítással. Ez egy széles körben elterjedt elmélet amit sok helyen sikerrel alkalmaznak. De nem mindig. Például vannak éhségsztrájkolók, akikre nyilván nem igaz hogy az éhség miatt nem tudnak foglalkozni a szellemi tevékenységgel. Vagy például vannak mártírok akik konkrétan meghalnak egy eszményért. Náluk a piramis csúcsán levő dolog kiüti a piramis alját, ide értve a lélegzést meg az életet is.


Valószínűbbnek tűnik, hogy az ember fejlettségi fokától is függenek ezek a dolgok. Egy barbár embert vizsgálva a Maslow piramis elég jól leírja a viselkedését. Sőt, a barbár ember nagyon ritkán jut el a piramis csúcsára. Ezzel szemben mondjuk egy civilizált embernél előtérbe kerülhetnek a második esetleg harmadik szinten levő dolgok az alsó szint rovására.


Az általad felírt egyenlőtlenséggel amúgy nagyjából egyet értek, de így önmagában ez nem bír konkrét jelentéssel. Meg kellene mondani, hogy az egyenlőtlenség jelek mit reprezentálnak. Mi az a vizsgálati szempont, ami szerint a lélek az "több" mint a test. Sok szempontból több lehet, valahogy úgy ahogy a kőből kifaragott szobor is lehet több, mint az eredeti kődarab. Annak ellenére, hogy fizikailag mégis kevesebb.

2012. okt. 21. 09:13
 18/28 anonim ***** válasza:

"Ráadásul minden ember csak a saját érzéseit tudja megvizsgálni, és abból is csak azt ami éppen van neki."


Exceptio probat regulam. De értelemszerűen műszeres mérést alkalmazni tényleg nem tudunk. :)

Amúgy arra gondoltam, hogy nyilván emlékeidből, vagy beleéléssel hasonlítsd össze, amit írtam, saját érzéseidet, nem másét. Képes vagy rá? S ha nem vagy képes rá, mert ugye most azt írod, akkor "milyen jogon" írtad a korábbi válaszodban, hogy akkor is örömöt érez valaki, ha ez meg az, vágy nélkül, stb, stb? (Nehogy itt félreérts engem, nem rád ripakodom, és nem bántani akarlak, csak előző válaszod nem passzol össze azzal, amit most írsz arról, amit szubjektív élménynek nevezel, és különböző érzéseknek. :))


Abban tökéletesen egyetértek veled, hogy mindenkinek saját élménye van arról pl. hogy boldogság, ugye szép szóval szubjektív. De vajon azért mert ahány ember, annyi boldogság, nem e létezik egy valósághoz tartozó, objektív boldogság is, ami lényegileg több, mint amit sokan annak neveznek?! S ugyanez a kérdés az "igazsággal" kapcsolatban, mert tudom én, hogy mindenkinek van igaza, pontosabban mindenki szava hordoz igazságot, de ezen igazságot csak egyetlen nézőpontból lehet felismerni, mégpedig az objektív ítélet nézőpontjából. S ebből a nézőpontból világossá válik az, hogy a szubjektív igazságokban hol van például a tévedés.

Természetesen ezt nem köteles senki elfogadni, főleg úgy, hogy egy valóban objektív szemléletet nem tapasztalt még meg, vagy éppen megtette, de úgy, hogy nem volt tudomása róla. ;)


üdv és folytatom majd

27/F

LastOne.Left

2012. okt. 21. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/28 A kérdező kommentje:

> akkor "milyen jogon" írtad a korábbi válaszodban, hogy akkor is örömöt érez valaki, ha ez meg az, vágy nélkül, stb, stb?


Bár lehet hogy nem mindenki ugyan azt érti öröm alatt, de van róla egy kollektív tapasztalatunk amit megosztunk egymással. Elég nagy egyetértés van az emberek között abban, hogy mi az amit örömnek nevezünk. Ezen felül az örömnek sokkal kézzelfoghatóbb jelei vannak mint a boldogságnak: például az önkéntelen mosoly szinte mindig az öröm jele, és ez eléggé objektív módon vizsgálható. (Bár nem tudom kizárni hogy van olyan ember aki kínjában őszintén mosolyog.) Oké tudom, hogy az említett tesztben nem ezt vizsgálták, hanem megkérdezték az embereket hogy "mennyire érzik magukat boldognak". És éppen ez volt az a rész amit megkérdőjeleztem. Mert ez nem objektív vizsgálat hanem introspekció, és ez nem igazán nevezhető tudományos módszernek.


Értem amit mondasz: ezen az alapon, ha az öröm vizsgálható akkor a boldogság is. De abban szerintem nagy egyetértés van, hogy mi az az öröm. A boldogság sokkal nehezebben hozzáférhető.


> De vajon azért mert ahány ember, annyi boldogság, nem e létezik egy valósághoz tartozó, objektív boldogság is, ami lényegileg több, mint amit sokan annak neveznek?!


Ez egy nagyon jó kérdés! Ennek a megválaszolásához minden bizonnyal szükség lenne az érzelmek objektív vizsgálatára, avagy az "érzelmi tisztánlátásra". Főleg mások érzelmeinek tisztán látására. Én nem rendelkezem ilyen képességgel, ezért nem tudok rá választ adni. Annyit tudok róla mondani, hogy a boldogság nem abszolút. Azt gondolom, hogy aki azt mondja hogy "nem vagyok boldog", az úgy érti hogy "nem vagyok elég boldog". (Vagy másként fogalmazva: aki azt mondja hogy nem boldog, az nem úgy érti hogy egy újabb csapás hatására ne lehetne még boldogtalanabb.) Van egy olyan sejtésem, hogy amit az emberek boldogságnak neveznek, azok olyan kevert formák lehetnek, amikben többfajta érzelem is keveredik. Ettől függetlenül nem tartom kizártnak hogy létezik egy objektív "boldogság", de valószínű hogy ez nem egy mérték nélküli dolog, és hogy az emberek különféle mértékben élik meg, miközben ezzel párhuzamosan más érzelmeket is megélnek.


> S ugyanez a kérdés az "igazsággal" kapcsolatban, mert tudom én, hogy mindenkinek van igaza, pontosabban mindenki szava hordoz igazságot, de ezen igazságot csak egyetlen nézőpontból lehet felismerni, mégpedig az objektív ítélet nézőpontjából. S ebből a nézőpontból világossá válik az, hogy a szubjektív igazságokban hol van például a tévedés.


Ebben a kérdésben elég konzervatív vagyok. Úgy gondolom, hogy a valóság az egy objektíven létező dolog. Aki mást állít, az a saját létezésében is éppen úgy kételkedhet. Egy objektív valóság létezése nélkül bármilyen gondolat megosztása, bármilyen beszélgetés és a puszta létezés is értelmetlennek és képtelennek látszódik. Az objektív valóság létezésébe vetett hitem tényleg nem más: egy hit. Bizonyítékom nincs, de nem is lehet.


Ebből a hitből kiindulva, egy gondolat (mentális tudat kifejeződés) igazság tartalma a gondolat azon része, ami a valósággal összhangban van. És ez a definíció kizárja a "szubjektív igazság" létezését. Csak egyféle igazság van, és az pont attól lesz igaz, hogy megfelel a valóságnak. A gondolatot létrehozó ember nem mindig képes meggyőződni egy gondolat igazság tartalmáról.


Ezen felül, amikor valakivel megpróbálsz gondolatot cserélni, akkor a másik ember nem a te gondolatodat veszi át, hanem újraformálja azt magában. Ez a másolat nem pont ugyan az lesz mint a te gondolatod, ezért az igazságtartalma más lehet. Még akkor is, ha élő szóban pontosan ugyan azokkal a szavakkal fogalmazná meg.

2012. okt. 21. 19:05
 20/28 anonim ***** válasza:

Kérdező.


Bocsi, hogy eddig nem válaszoltam.


Az, amit az első bekezdésedben leírsz, mármint a kollektív tapasztalatról az örömmel kapcsolatban, is csak egy szubjektív elképzelése az egyéneknek, ugyanis könnyen megeshet, hogy amikor meghallják az öröm kifejezést, akkor teljesen más jelentéseket társítanak hozzá. Ilyen módon az öröm sem kimondottan vizsgálható. Bár van valamiféle fizikai teszt, ami méri bizonyos kémiai anyagok eljöttét egy-egy érzelmi állapotnál. De ez csak az érzelmi állapotokra vonatkozik, és az öröm egy az azt közvetlenül megelőző állapothoz képest pozitív érzelmi állapot. A boldogság más, ahogyan ezt Te is érzed. Ily módon az nem kimondottan mérhető műszerrel. szóval ebben egyetértünk, de nagyon sokszor megesik az emberrel, hogy pont a boldogságot érzi, de mégis örömnek nevezi, ahogyan fordítva is.


Szerény meglátásom és a létezés objektív vizsgálata szerint a boldogsággal az a helyzet, hogy az alapvetően ott van az emberben, de bizonyos hatások, pontosabban az egyének által megélt fizikai tapasztalat téves megítéléséből fakadóan elfedik ezt az "objektív" boldogságot eltérő méretekben, ki nagyon, ki kissé. Az ún. objektív Igazsággal, Valósággal is ugyanez a helyzet. Sőt ahogyan Guatama Sziddhárta mondta, az ember "nemtudása" okozza a szenvedést, vagyis az Igazságról, Valóságról való információnak a "nemtudása" fedi el azt, amit eredetileg Boldogságnak neveznénk.


Egyébként az objektív valóság léte evidens, vagy mondhatjuk triviálisnak is, hogy egy olyan szót alkalmazzak, amivel mostanában nap mint nap találkozom. :)

A józan gondolkodás, és itt most a ténylegesen józan megítélésről beszélek, megláthatja a bizonyítékot, ami 100%os hit, a 100%os hit pedig színtiszta tudás/tudomás.

Az egyén tehát csak akkor veheti észre a bizonyítékot, ha kilép/kiszabadul szubjektuma kalitkájából.


Ez egy filozófia könyvből való, talán Kant és Hegel:

"Pozitívumnak nevezik azt a hitet, amelyben a gyakorlat teoretikusan van jelen, amelyben az eredendően szubjektív csak objektívként lesz a cselekedetek és az élet vezérfonala, amely nem tud újra szubjektív lenni."



Kicsit visszatérve a test, lélek, szellem kérdéshez.


Valójában tévesen írtam le, mert nem egyenlőtlenséget akartam bemutatni ezen dolgok között, csupán "méretbeli" különbséget, úgymond "halmaz-részhalmaz" viszonyt, ahol a Szellem a legnagyobb, és egyben egyetlen halmaz, ami létezik. A vizsgálati szempont pedig annyi, hogy "melyik" függ "melyiktől". A test szükségleteinek ugyanis a lélek ellen tud állni, ha például az éhség(nem étvágyról beszélek most) előjön, a lélek felül tudja bírálni, vagyis ellen tud állni annak, az álmossággal ugyanez a helyzet, természetesen ha hosszú ideig csinálja, akkor a test felmondja a szolgálatot. A Szellem viszont ennél többre is képes, főleg ha figyelembe vesszük a lejegyzett történeteket, pontosabban egyet kizárólag. Ez a történet pedig Jézus Krisztus története, mivel Ő a Szellemmel nemes egyszerűséggel manipulálni tudta már magát az anyagi megjelenést is, nemhogy csak az éhségét, vagy álmosságát. Ez utolsóra persze a mai világban tárgyilagosnak mondható bizonyíték nincsen, de ha az ember módosít életszemléletén, és sikeresen kiszabadul a materiális felfogás (sunyi) bűvköréből, akkor világossá válik számára, hogy ami megjelenik, és a természettudomány anyagnak nevezi, az eredetileg az egyetlen Szellem(értsd Elme) koncentrált Gondolatának manifesztációja, amit egy Max Planck nevű fizikus meg is említ egy régi konferencián(nem a tudomás munkásságában), és elég érdekes, el lehet rajta gondolkozni.


Max Planck:

"As a man who has devoted his whole life to the most clear headed science, to the study of matter, I can tell you as a result of my research about atoms this much: There is no matter as such. All matter originates and exists only by virtue of a force which brings the particle of an atom to vibration and holds this most minute solar system of the atom together. We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent Mind. This Mind is the matrix of all matter."


megj.: Ha már szóba hoztam a materiális felfogást, no ezen életszemlélet börtönében vannak olyan emberek is, akik mondhatni hót ellenzik azt...mivel a materializmusnak van egy szigorúbban vet definíciója is.


üdv

27/F

LastOne.Left

2012. nov. 30. 14:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!