Előre felszámolt borravalóra ugye nem várnak még ráadást is?
A minap voltam egy elég elegáns étteremben. A pincér udvarias volt, töltötte nekem az italt, kérdezett, hozta, ajánlott stb. Az elején még a kabátomat is elvette, és egy vállfán eltette.
Eljött a fizetés ideje. Nézem a számlát. Rutinos étterembe járóként direkt megnéztem, hogy van-e felszámolva szervízdíj, ugyanis nem egyszer jártam már úgy, hogy nem figyeltem, és még egyszer rászámoltam kb. 10%-ot, a bunkó pincér meg nem szólt. Azóta úgy vagyok vele, hogy ahol megmondják nekem, hogy legalább mennyi legyen a borravaló, ott akkor annyi lesz, és többet sem adok.
Itt is így történt. Viszont a fizetéskor láttam a pincéren, hogy zavartan habozik, mintha várna valamire. Feltehetőleg arra, hogy mondjam, hogy mennyit húzzon akkor le. Mivel nem szóltam semmit, végül beütötte pontosan.
Ezután a t. pincér elviharzott. A kabátot nekem kellett levennem a vállfáról, pedig ahol elveszik, ott szokás visszaadni is.
Tehát a kérdésem, hogy akkor most én értek félre valamit, vagy csak egy túlzott elvárásokkal rendelkező pincérrel találkoztam?
A szervízdíj 12% volt amúgy, nem 10%. Egyetértek azzal, hogy ha nagyon elégedett vagyok, akkor adok több borravalót is, de ha nem vagyok elégedett, akkor fenntartom a jogot, hogy kevesebbet adjak. Ha az utóbbiban megakadályoznak, akkor bukták az előbbit is.
A másik dolog, hogy ha jártatok volna már elegáns étteremben, akkor tudnátok, hogy ahol elveszik a kabátot, ott vissza is kell adni. Ha visszaadni úriaskodás lett volna, akkor elvenni nem volt az? Nehogy már nekem kelljen tudnom, hogy hova tette a pincér a kabátomat.
a borravalónak úgy kellene működnie kulturált helyeken, hogy ha kapod, megköszönöd, ha nem kapod, akkor sem bunkózol és vágod a pofákat. pláne, ha benne van az árban.
kajarendelésnél sokszor azért nem adok elsőre borravalót, mert úgy vagyok vele, kipróbálom, milyen a hely. 1. ha másfél óra alatt ér ide a szomszéd kerületből, hideg a kaja és a futár pofátlanul tartja a markát a borravalóért, akkor nemhogy nem adok, de nem is rendelek onnan többet. 2. ha minden ok, akkor következő rendelésnél már adok. az a futár, amelyik annyira bepöccen, hogy első találkozáskor nem tömtem meg a zsebeit, hogy legközelebb direkt utolsónak hozza ki a kaját, vagy esetleg tele is rakja hajszállal, magával csesz ki, mert életbe lép az első pont, a hajszál miatt pedig panaszt is teszek.
Ha már elegáns étterembe jársz, tudhatnád, hogy a szervízdíj nem borravaló. A neve is mutatja: szervízdíj. Az az összeg, amit a kiszolgálásért fizetsz. Amikor rendelsz egy 900 forintos desszertet, akkor nem borravalót adsz a szakácsnak, hanem kifizeted a munkáját. Ugyanúgy, mint mikor kifizeted a szervízdíjat, a pincér munkáját fizeted ki.
Persze nem kötelező borravalót adni, de ne gondold úgy, hogy azért, mert a szervízdíjat kiszámlázták, te adtál borravalót.
"Nyolc éve itthon is legálisan számlázható a szervizdíj, amelyet eredetileg a borravaló kifehérítésének szándékával vezettek be. A szervizdíj és a borravaló közötti legmarkánsabb különbség az önkéntesség: míg az utóbbi teljes egészében a vendégre van bízva, az előbbi rögzített tétel, a felszolgált étel és ital ára mellett a kiszolgálás díja."
Hát ez is olyan nesze semmi, fogd meg jól válasz. Bár őszintén szólva kicsit fura, hogy ha kifizetem az ételt, mire fizetek pluszban? Mert nyilván nem tisztán az összetevők kerülnek 2500 forintba egy ételnél. Simán a köret és a hús mondjuk 1000 forint, a maradék megy az étteremnek, aki ebből kifizeti a szakácsot és a pincért. Innentől kezdve és minek fizessek pluszban a pincérnek, a borravalón felül is?
A szervízdíj szervízdíj (tehát a felszolgálás díja), míg az étlapon szereplő árak az ételek díjai. Ha nagyon kockásan akarom írni.
Szervízdíjat olyan éttermekben szoktak általában elkérni, ahol tényleg nívósabb kiszolgálásban részesül az ember (mint amiket te is írtál: elvette a kabátodat stb). A borravalót a számlán kívül önkéntesen adjuk annak a személynek akivel meg vagyunk elégedve. Például én abban az esetben nem adok borravalót, ha egy pincér egész este a kedvemben jár, majd fizetésnél a főpincér odajön hozzám, akivel addig nem is találkoztam. Borravalót azért adok a pincérnek, mert az átlagon felül is figyelmesnek tartom, és modorosnak, kellemesnek.
"Szervízdíjat olyan éttermekben szoktak általában elkérni, ahol tényleg nívósabb kiszolgálásban részesül az ember (mint amiket te is írtál: elvette a kabátodat stb). A borravalót a számlán kívül önkéntesen adjuk annak a személynek akivel meg vagyunk elégedve."
És akkor itt jön a csavar, hogy ha eleve nívósabb a kiszolgálás, akkor nyilván meg leszek vele elégedve, viszont az a szervízdíjban már benne van. Tehát borravalót akkor adok, ha még a nívósnál is nívósabban szolgálnak ki? 12%-ban már benne kell lennie, hogy elveszi (és visszaadja!) a kabátomat, akkor mireföl vár többet?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!