Mennyibol lehet kihozni egy fuggetlen kis Borkereskedest?
Jól értem, nem tudod, hogy egyáltalán melyik városba szeretnéd elindítani a borkereskedésedet?
Én azt mondom, hogy a költségvetés előtt az alap célkitűzések, üzletfilozófia, tartalom legyen meg.
Mit is értek ez alatt.
1, Város választás:
- a városban van-e elég fizetőképes és borszerető ember, ami el tudja tartani az üzletedet
- ha van, akkor valószínűleg más borkereskedések is jelen vannak (ha más nem, akkor pinceáron és/vagy bortársaság), ez esetben mi az, ami téged megkülönböztet tőlük, miben nyújtasz mást, miért téged válasszanak az emberek?
2, filozófia:
- összefügg az előzővel: milyen borokat akarsz árulni, és miért? Van-e valami gondolat, ami egybetartja a kínálatot, ami egységes gerincet ad neki (pl az említett pinceáronnál az, hogy mindegyik forgalmazott bor kénen kívül adalékanyagmentes, valamint spontán erjesztésű)? Milyen árkategóriákban gondolkozol?
Esetleg vannak konkrétan kinézett pincék?
3, koncepció
- csak a vállalkozásodon akarsz dolgozni, vagy a vállalkozásodban is? Értve ezalatt, hogy csak manageled, intézed a dolgokat, egyengeted az útját, vagy konkrétan be akarsz ülni a boltba eladóként dolgozni.
Ha nem akarsz beülni, akkor kell szakképzet személyzetet felvenned, akik nem csak, hogy értenek a borokhoz, de szeretik is azokat (ez rendkívül fontos!). Ha te be akarsz térni, akkor nagyon nagy valószínűséggel _jóval_ több ismeretre lesz szükséged a borokról. Egy WSET első szint finoman szólva rettentő harmatos tudást ad. Persze, ha mellette van egy jó erős boros tudásod, és csak úgy mellesleg lenyomtad a WSET1-et, akkor nem téma, de ha így lenne, nem emelted volna ki, hogy elvégeztél egy WSET-et.
- Tervezel-e bármi más extraszolgáltatást? Pl kóstolókat tartani, amivel bemutatod az ütleted kínálatát. Persze ehhez is kell a szakértelem. Esetleg ezekre az alkalmakra el lehet hívni a borászokat is.
Tényleg érdekelnek ezek a kérdések, illetve az ezekre adott válaszok. Hogy kitűnj a tömegből, ahhoz úgy látom, hogy tényleg az kell, hogy megfelelő nagyvárost válassz (Budapest, vagy megyeszékhelyek), megfelelő helyen lévő üzlettel, amit megfelelően marketingelsz, neten, és bármi egyéb módon, rendezvényekkel teszed vonzóvá, a kínálattal kitűnsz mások közül, pontosan tudod, hogy mit és miért árulsz, és ezt le tudod kommunikálni kellő agilitással. Ha van egy koncepció a fejedben, hogy miért azt árulod, amit, és ezt tudod harsányan és ügyesen kommunikálni, már egy fontos lépést megtettél. Ja és igen, tényleg érteni kell a borokhoz, és lelkesedni irántuk. Nem csak elméleti szakértelem kell, hanem kóstolási tapasztalat, hatalmas. És ezt is kell tudni kommunikálni jól.
Amúgy a 7 millió kezdésnek elégségesnek tűnik számomra. Épphogycsak. De sokáig nem gurulsz vele, ha nem indul be kellően az üzlet. Ahhoz pedig érdemes a fenti kérdésekkel tisztában lenni. Mivel érdekel, ha esetleg leírnád rá a válaszaidat, megköszönném, kíváncsi vagyok.
Nem feltétlen tudja a bortársaság kitúrni a kicsiket, ha a kicsik jól komminikálják magukat, valamilyen jól definiálható vonal mentén. A pinceáront itt is fel tudom hozni, mert az egy icipici sufnikereskedésként indult - sőt, még mielőtt megvolt a sufnikereskedés, csak neten szórt az Anti néhány száz palackot, pár kereskedőtől, a weboldálon keresztül. Ma meg már országszerte 11 helyen van jelen. Egész egyszerűen, mert neki megvolt a zászlója, a természetes, kézműves borok, tehát organikus/bio/biodinamikus gazdálkodás, spontán erjesztés, mindenféle adalékanyag, enzimezés, stb teljes kizárása. És közben kommunikálta erőteljesen a nézeteit mindeféle csatornán a dologról: aki fajélesztőzik, az gyenge, a fajélesztő a borvilág vegetája stb stb. És akkor ez még csak a spontán erjesztés vs irányított, de a többiről is hasonlóan kommunikálta/kommunikálja a nézeteit. Az emberek meg fogékonyak erre, főleg most, hogy a természetesség nagyon divatos lett. És hiába a Bortársaság, simán ki tudta magát nőni.
De ki tudta magát nőni a Bortársaság árnyékában pl a Terroir Club is, mert ők is erőteljesen kommunikálták a nézeteiket - ők ugye a Terra Hungarica mozgalomra nőttek rá.
És van jópár borszaküzlet, ami nem tudja magát kinőni. Sokféle méretű, kínálatú üzletek ezek, sokféle mentalitású és szakértelemre is sokféle eladókkal/tulajokkal. Egyetlen egy közös van bennük: nincs jól kommunikálható koncepciójuk a borokról, és nem terjesztik a saját véleményüket a borvilágról minden létező módon. És ezen elbuknak. Enélkül nem megy. De ezzel viszont ki lehet nőni a BT mellől is.
A kóstolási tapasztalat egy dolog. Egy nagyon nagyon fontos dolog. Ami amúgy bőven túlmutat a gyümölcsös asszociációkon. Tökjó, ha felismersz pár gyümölcsöt a borban - ennek a fejlesztéséhez amúgy nem kell innod, mondjuk úgy kb szinte soha. Egyszerűen szagolgass mindent, ami a kezedbe kerül, főleg a gyümölcsöket, de mást is. Vaníliát, kakaót, kávét, pörkölt magvakat. Amit ezerszer megszagoltál, szagold meg ezer-egyedszer is. És rögzülni fognak ezek az illatok. Amúgy a gyümölcsös asszociációk sokszor többek, mint asszociációk, konkrétan ugyanazok az aromamolekulák találhatóak a gyümölcsökben, mint az ilyen illatú/ízű borokban. Vagy ugyanez igaz a többi aromára is. Pl birsalmánál dimetil-diszulfid, cseresznyénél benzaldehid-cianohidrin, kajszibaracknál amil-propanoát stb. Tehát nem csak asszociálsz, hanem konkrétan felismersz jellegzetes aromájú vegyületeket. Erre pedig tökéletes a szagolgatás. Meg a kóstolgatása is a fent írt gyümölcsöknek/egyéb dolgoknak, ha már itt tartunk.
De azért a kóstolás ennél jóval több. Mondjuk kapásból, ha érzed, hogy egy bor vajon mennyit lehetett és milyen hordóban - nagyméretű ászokban, kicsi barrikban, esetleg túl sokat. Vagy, hogy egy fehérbor kapott-e battonage-t, mert felismered az almasavbontásból származó jellegzetes tejsavas ízt. Vagy, hogy ez valószínűleg egy palackérett rajnai rizling lehet a poharadban, mert felismered a béta-karotin bomlásából származó jellegzetes petrolos illatot. És így tovább. Na meg persze a borhibákat élből ki kell tudnod szúrni. Ha egy bor TCA-s, ha Brettes, ha bármilyen, egyből kell tudni. Meg azt is, az előző példáknál maradva, hogy ha TCA-s, nyugodtan lehet másik palackkal próbálkozni, ha brettes, akkor nem annyira érdemes. És ezt a többi borhibánál is.
De ez csak a szakértelem egy része. Ha a vevő kérdez, illik tudni válaszolni, na meg ahhoz, hogy koncepciód legyen, pontosan ismerned kell a borokat. Mondjuk egy Kovács Antis, vagy Terroir clubos filozófiánál: miért szeretjük a spontán erjesztést jobban, mint a fajélesztőzést. De lehet ellentétes filozófiát is vinni: miért bízunk jobban egy irányított erjesztésben. Vagy, hogy miért szeretjük, ha a Chardonnay finomseprőn van tartva, és lám, mitől lesz "fajtajelleges" tőle az íze - ami amúgy nem is fajtajelleg. Szóval szerintem a bortechnológiával, a lépésekkel, azok hatásával érdemes megismerkedni. Nem csak, hogy válaszolhass az esetleges kérdésekre, hanem, hogy jobban ki tudj alakítani egy kommunikálható filozófiát, és tudj érvelni mellette. Ha látják, hogy tudod, miről beszélsz, az sokat számít, nagyon.
A bornál is a legelső dolog, amit nem is ízben, de már illatban érzel, az a fahordó - már az első szippantádnál. Sokszor. Néha nem, de ez egy ilyen buli, nem mindig lehet mindent kiérezni. Amúgy hordó és bor fajtájától függóen vanília, kávé, fekete csokoládé, pörkölt földimogyoró, pörkölt szotyi. Pl. Amit most le tudtam írni asszociációsan. De ez inkább kóstolási tapasztalattal jön. Ha rendes gépes nethez jutok (most át kellett jönnöm telefonra és ma már nem jutok rendes gép elé) leírom a többit is, amit kérdeztél, így telóról esélytelen lassú.
Amúgy ez csak pár kiragadott példa volt, ennél nagyságrendekkel több ízjegyet és jóval több borbetegséget kell ismerni. Kicsit lelombozó a kérdésed, mert azt jelenti, hogy WSET1-en még annyit sem tanulak az emberek, mint gondoltam.
Amúgy miért szeretnél borral foglalkozni, mi vonz, érdekel benne?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!