Meg tudná mondani egy régen tanító tanár, hogy milyen különbséget lát a mostani és a 10,20 vagy 30 éve tanult diákok között?
#4 vagyok.
Nem-nem, még csak 24 vagyok, úgyhogy akkor valóban nem éltem még :)
Egyik szülőm, illetve unokatesóim anyukája is tanár, a következőket tőlük hallottam. Nem mindenkire lesz igaz, amit írni fogok, de sokakra, sajnos mégis:
-nagyon sok a problémás gyerek; közülük többen már eleve úgy kerülnek alsóba, hogy hivatalos papírjuk van arról, hogy a gyerek szerényebb képességekkel rendelkezik, így több időt kell adni neki a dolgozatra, könnyebb feladatokkal, és esetenként még a tanárnak is segíteni kell.
-nagyon sokat csökkent a gyerekek szellemi képessége az előző évtized gyerekeihez képest. Sokan nem értik a komplexebb, összetettebb mondatokat, hamar elterelődik a figyelmük, amit utána nehéz visszaterelni. Sokszor előjönnek olyan szavak, mint mondjuk a paplan, dunyha, ők pedig nem ismerik. Voltak még egyéb, hasonló szavak is, de ami nekünk alapabb szó, nekik sokszor ismeretlen.
-Nagyon sokan nem értik, mikor kell magázódni, hogyan is működik ez az egész, és ez még sokszor ötödikben is gondot okoz.
-sokkal jobban értékelik és igénylik az interaktív feladatokat, amik sok esetben okostáblán mennek. Kellenek nekik videók, hanganyagok.
-a káromkodás, szleng használata is tud gondokat okozni, mert nem érzékelik sokan, hogy ezeknek nem az iskolában van a helyük. Egyes annyira ahhoz vannak szokva, hogy ezek otthon kötőszavak, hogy nem is veszik észre, hogy ezeket nem lenne szabad ott használni.
-A tanárok felé nincs akkora tisztelet, mint az évekkel ezelőtt volt. Bár ez inkább felsőben mutatkozik meg. Sokan gond nélkül szólnak vissza a tanárnak, igencsak megkérdőjelezhető stílusban.
-Kezdünk a két véglet felé haladni, alig vannak köztes gyerekek: vagy nagyon butusak, vagy kiemelkedően ügyesek és/vagy okosak. És elég sokszor párhuzamot lehet vonni ilyen téren, azzal, hogy otthon mennyit foglalkoznak a gyerekekkel. Akikkel sokat (mesét olvasnak nekik, este beszélgetnek, együtt esznek, kirándulnak), lényegesen értelmesebbek, mint azok, akiknek annyiból állnak a mindennapok, hogy a kezébe adják a telefonját, vagy beültetik a tévé elé, "foglald el magad" címszavakkal.
-Nagyon sokan türelmetlenek, követelőzőek és nem tudnak mit kezdeni a helyzettel, amikor nem velük foglalkozik a tanár.
-Mindkét tanár-rokon osztályában sok a focista (bocsi, ezt sem tudom kihagyni), nekik, szinte kivétel nélkül, nemcsak, hogy a tanulás rovására megy az egész, de konkrétan azok körül forog az életük.
-Ami viszont vegyesen pozitív és negatív: pár éve indult az a tendencia, hogy suli után viszik a gyerekeket ezer felé. Egyrészről jó, mert sokat tapasztalnak, önállósodnak, de közben hamarabb is fáradnak a gyerekek.
-Több gyerek is hajlamos azt csinálni, hogy mikor valamit elrontanak, nem azt csinálják, mint kellene (hazavisznek 10 kiló felesleges könyvet, szülő meg rákérdez erre pl.), reflexből azt mondják, hogy a tanító néni mondta. Szülő meg a rokonokat vonná felelősségre, akik meg elmondják, hogy mi is történt.
-Tisztelet a kivételnek, de nagyon sok a neveletlen gyerek. Miattuk az órán akár 10 perc is elmehet, mert annyiszor kell fegyelmezni.
Most így hirtelen ennyi jutott eszembe, de lehet később még kiegészítem.
Nagyon hasznos volt. Köszi.
Kíváncsi lennék egy matektanárra. Ugyanazt a dolgozatot 20 éve és most feladni. Mit mutatna vajon?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!