Tanárok, diákok, hogy telik az őszi szünet?
Amit látok, hogy nagyátlag mentálisan fáradt, legyen szó tanárról vagy diákról. A sokéve tanító tanárokat valahol talán megértem, mert belefásultak a mókuskerékbe, így nekik egy adott nap több energiát igényel, mint egy friss oktatót.
A fiataloknál nem értem, mi a mentális fáradtság oka. 6 hét, ha volt teljes... Az első hetet felejtsük el, mert eleve órarend se nagyon volt. Utána mire beáll egy stabil órarend, szept vége. Azaz onnan volt kb 4-5 hét. Ha valaki - legyen szó tanárról vagy diákról - folyamatosan dolgozik, felosztja a napok között a munkát, akkor ebben az 1 hónapban nemigazán fáradthatott el.
Ezt azért írtam, mert a tanárok, diákok 90%-a regenerálódásra használja ezt a pár napot... A mögöttesben rejlik a lényeg...
Van lyukasóra...
Van persze olyan mozzanat, ami egy kezdő diák plusz energiáit igényli, de ha nem csak pénzkeresés miatt lett tanár, hanem van motiváció is - mint ahogy azt sokak hangoztatják - ezt a 4-5 hetet féllábon ki kellett bírni.
A diákok meg nem haltak bele a tanulásba, vagyis mondjuk a 90%. A 10%, aki odatette magát, ott érthető, de az eszetlen túldigitalizáció világában sokkal fontosabb nyomkodni a telót, mint figyelni órán vagy a házit megcsinálni, így tehát a 10% igen jól megközelíthető a valós arányokat..
"Van lyukasóra..."
Csakhogy be kell mennie helyettesíteni, és akkor már nincs, erre gondoltam. :)
"sokkal fontosabb nyomkodni a telót, mint figyelni órán"
Hát amelyik tanár hagyja, hogy náluk legyen a teló órán, az nem tudom, mit hisz... Tényleg azt képzeli, hogy ő egyszemélyben érdekesebb, mint az egész internet? :DD
Maximalizálva van a helyettesítések száma...
Sajnos ez nem így működik, hogy melyik tanár hagyja vagy nem hagyja. Ez nem elszórt jelenség, hanem generációs betegség. De ha nem ismered a diákok lélektanát, javaslom, figyeld meg őket, tanulmányozd őket, vázold fel a cselekvési mechanizmusaikat, és rá fogsz jönni, mi fán terem a móduszuk.
"Maximalizálva van a helyettesítések száma..."
Tehát simán előfordulhat, hogy arra készül egy kezdő tanár, hogy másnap majd a lyukasórában valamit még előkészít, kijavít, stb. - ehhez képest nem dolgozhat a tanári szobában, és még ebédelni sem tud valami meleget, hanem be kell mennie egy osztályba helyettesíteni. Ez így megy. Akkor is, ha maximalizálva van. Nem úgy van maximalizálva, hogy a maximum nulla, hanem úgy, hogy egy kezdőnek abba kell beletanulnia, hogy gyakorlatilag az improvizálást kell mesterfokon elsajátítania, ha túl akar élni.
"Sajnos ez nem így működik, hogy melyik tanár hagyja vagy nem hagyja."
Sokan semmit sem tesznek ellene...
Ja, és aztán meg megy a panasz, hogy milyen gáz eredményeket érnek el a diákok a PISA meg mindenféle teszteken - pont mint Amerikában, és pont erről beszél ő is, hogy az egész ott kezdődik, hogy a telókat ki kéne tiltani az iskolákból, de legalábbis a tanórákról, mert régen is nehéz volt a gyerekek figyelmét lekötni, de amióta egész nap a telefonjukon lógnak, nyilván még kevésbé lehet őket bármire megtanítani:
A kezdő tanár azért fárad el jobban, mert neki minden új, nem tud még olyan rugalmasan reagálni változásokra, váratlan eseményekre, mint egy régebb óta a pályán lévő kolléga. Ebből adódóan neki minden órára többet kell készülnie, míg egy tapasztalt tanár, akinek van egy jól bejáratott rendszere maximum finomhangol.
A lyukasóra (már ha tényleg lyukas marad...) nem elég olyan tevékenységekre, amelyek több órát és nagy odafigyelést igényelnek. Én olyankor dolgozatokat szoktam nyomtatni akár 1-2 hétre előre is vagy dolgozatot javítok, de lehetetlen egy egész osztályét kijavítani 45 perc alatt.
Egyébként ezekből a kommentekből az jön le és ezt nem rosszindulatból mondom, hogy aki nem tanított soha, az nem tudja, hogy ez hogy működik. Mentálisan is nagyon fárasztó, mert folyamatosan jár az agyad és oda kell figyelned 1000 másik dologra, mert az egyik gyerek rosszul lesz, a másik nem ért valamit, a harmadik folyamatosan beszél és zavarja a padtársát és még sorolhatnám. A közoktatásban való tanítás nem egyetemi előadás, ahol egyirányú kommunikáció zajlik.
"egy tapasztalt tanár, akinek van egy jól bejáratott rendszere maximum finomhangol"
Ez egy elég nagy általános tévedés még akkor is, ha azért szaktól is függ, jó. Egyáltalán nem csak finomhangolás még az sem, ha egy az egyben ugyanazt akarja az ember megtanítani akár mindössze 45 perccel később, viszont egy teljesen más létszámú, szintű, érdeklődési körű csoportnak egy teljesen más infrastruktúrájú teremben. Nálunk van olyan terem is, ahol minden gyerek számítógép előtt ülhet internetet használva, projektorral, stb., meg olyan is, ahol jó, ha van elég szék, hogy mind le tudjanak ülni, és nem azzal megy el az óra első 10-15 perce, hogy valahonnan székeket vadásszunk - és akkor még mindig nem biztos, hogy legalább egy magnót be lehet-e majd dugni a konnektorba, vagy életveszélyesen kilóg a bele, hanem csak egy táblára meg krétára lehet számítani stabilan...). És akkor egy csomó minden más körülményt még nem is említettem.
"A lyukasóra (már ha tényleg lyukas marad...) nem elég olyan tevékenységekre, amelyek több órát és nagy odafigyelést igényelnek. Én olyankor dolgozatokat szoktam nyomtatni akár 1-2 hétre előre is vagy dolgozatot javítok, de lehetetlen egy egész osztályét kijavítani 45 perc alatt."
Van olyan dolgozattípus (főleg mióta bevezették a kétszintű érettségit), amit elég hamar ki lehet javítani, így ha nem kéne bemenni helyettesíteni, beleférne a 45 percbe a jegyek beírásával együtt, de ha be kell menni helyettesíteni, akkor mégsem, mert akkor eleve nem 15 perc szünet + 45 perc lyukasóra + 15 perc szünet van rá, és nem számítógép mellett, hogy ugyanazzal a lendülettel a jegyeket is be lehessen írni - mint ahogy egy osztályteremben a fénymásolást vagy nyomtatást sem lehet elintézni, pedig az sokszor tovább tart, mint sokan hinnék (pont a kétszintű óta és miatt - éljen a környezetvédelem ugye...).
Viszont 1-2 héttel előre tervezni max. olyan valaki tudhat, akinek csak heti 1-2 órája van egy-egy csoporttal vagy osztállyal, akinek több, annak pont lehetetlen, többek között éppen azért, mert bármikor bármi közbejöhet (orvosi vizsgálat, gólyatánc-próba, teremcsere az érettségik miatt - hogy csak párat említsek az elmúlt hetekből), és máris borul a több hetes terv. Úgyhogy eleve tervezni sem érdemes, én ott tartok. Improvizálni kell tudni.
Egyébként meg ha a heti 24 órával olyan az órarendem, hogy egy nap kivételével mindig 8-tól tanítok és minden nap háromig tart az utolsó órám, akkor kénytelen leszek a lyukasórában intézni a több órát és nagy odafigyelést igénylő tevékenységeket is, hacsak nem vagyok olyan hülye, hogy - amellett, hogy minden nap 7-re megyek be és minimum 3-ig, de inkább fél 4-ig maradok! - a tanítás oltárán feláldozzam a saját gyerekeim nevelését meg a házasságomat. Ráadásul mindezt annyi pénzért, amennyiért...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!