Egyetemen az gondolkodik érettebben, felnőttesebben, normálisabban, aki távoktatást akarna őszre? Meg azt akart az előző félévekben is
Nem feltétlenül.
Nagyon sokan nagyon sokféle élethelyzetben lehetnek. Vannak, akik mondjuk csak másodlagos célként választották, hogy elvégeznek egy adott egyetemi diplomát (pl. MBA szakokon), és elsődlegesen kapcsolatot építenek.
Vagy vannak, akik valami miatt nem tudnak otthon annyira hatékonyan tanulni pl. kisgyerek mellett vagy valami más miatt.
Vannak olyan szakok, pl. informatika, amit elviekben el lehet végezni online, de nem biztos, hogy ugyanolyan lesz a hatásfoka sok esetben (a férjem info egyetemen tanított, a programozásoktatás színvonala erősen esett).
Vannak, akik csak nem annyira ügyesen tanulnak egyedül és tudják, hogy egyedül otthon sokkal nehezebb elvégezni az egyetemet, mintha néhány emberrel összebarátkoznak és valahogy együtt megküzdenek vele.
Szóval lehet éretten, felnőttesen a saját korlátainkat ismerve remélni, hogy nem távoktatás lesz.
Főleg, ha valaki be van oltva és mondjuk egyedül lakik, fiatal és egészséges. Azt gondolom, hogy a felnőttes gondolkodást az adja, hogy megértjük, hogy rengeteg ember különböző élethelyzetben van és ezért más lenne számára az optimális egy adott pillanatban. Igyekszünk meglátni, hogy ki, miért van egy-egy megoldás mellett és a lehető legjobb kompromisszumot megtalálni, hogy mindenki a lehető legjobban járjon, és nem hülyézzük le se azokat akik távoktatásban reménykednek, sem azokat, akik amellett kampányolnak, hogy ne legyen távoktatás, mielőtt megértenénk, hogy miért szeretnék egyik vagy másik megoldást. Ha pedig az érveik hülyeségek, akkor arra hívjuk fel a figyelmet.
Persze, már az érettségivel együtt kapja meg a diplomát is nem?
Így is eléggé megalázó nekünk, hogy bármelyik jöttment nyelvvizsga nélkül kaphat diplomát, amiért mi kő keményen megdolgoztunk. Az lenne a normális ha ilyen diplomával a fizetés is fele lenne.
#3 Szerintem még mindig tudományos szempontból az a probléma, hogy a covid rengeteg rejtett betegséget előhoz, akuttá tesz. Ha csak azt megnézed, hogy az oltás után az emberek hány százalékánál jelentkeznek ételallergiák, menstruációs zavarok, kiütések és egyéb bőrbetegségek, vetélések, stb. akkor látszik, hogyha ezek az emberek telibe kapnának egy delta variánst, akkor simán lehet, hogy megtelnének a kórházak, ahogy történt ez korábban is.
Mondhatjuk, hogy politika, de az elmúlt 50 évben abba az irányba haladtunk, hogy megmentettük a rákosokat, az értelmi fogyatékosokat, az sni-seket és mindenkit, akit meg tudtunk menteni. Most azt mondani, hogy ezentúl a rákos, vesebetegeket, a kómában lévőket nem kezeljük, mert a covidosokat kezeljük helyette (mert nekik jobb a túlélési arányuk), hogy a szem, csípő műtéteket a covidosok miatt halasztjuk és lehet, hogy valaki 65 évesen tolószékbe kerül, vagy megvakul egy nem időben észlelt cukorbetegség miatt 18 évesen, ez szerintem az emberek többségében ellenérzéseket vetne fel, és nem csak politikai fogás.
Ráadásul etikailag nagyon gáz helyzet az, amikor a fizetésed 10 százalékát (?) vonják rendszeresen eü hozzájárulásként, majd közlik, hogy magánban 2,5 millió forintért mehetsz csípőprotézis műtétre, vagy vársz két évet az időpontodra. Esetleg 100 millióért kezelnek mégis magán eü-ben, külföldön, ha rákos vagy.
Én olyan szakon tanulok, ami papíron nem igényelné a jelenlétet (azaz pl nem gyógyszerész vagyok, nem kell kísérletezni stb)
Ennek ellenére nem látom mi az előnye a távoltartásnak számomra. Mivel
1. Amúgy 10 perc alatt beérek az egyetemre, az ingázás nem indok. Plusz ennyi mozgás kell. Jó a környék, szívesen megyek arra.
2. Eddig is voltak online elérhető jegyzetek
3. Az órát online-ságtól függetlenül veszik vagy nem veszik fel.
4. A számonkérések ugyanolyanok. Élőben is van, hogy lehet használni mindent. Mástól kérdezni pedig annyira nem nagy segítség, mert kb ugyanannyira nem tudják, mint én.
5. Élőben jobbak az órák
6. Élőben jobban tudok figyelni, jobb a jegyzetem, jobban képben vagyok év közben. Motiváltabb vagyok.
7. Szeretem a tanáraimat és diáktársaimat, szívesen találkozom velük.
8. Szeretem az egyetem épületét és a városát. Szeretem a kollégiumot és lakóit is.
9. Szeretem azt, amit tanulok, érdeklődve figyelek az órákon.
10. Óra közben lehet mással foglalkozni (oké, főzni nehéz) és ki-be járkálni, szóval ez se sokkal másabb, mint online.
11. A házik/beadandók ugyanazok.
12. Tavaly kezdtem az egyetemet, elmaradt a gólyatábor, gólyabál, és minden más is. Nem volt semmi program.
13. Tudom fizetni azt a kemény <10k -t lakhatásra (kolira), abszolút megéri.
14. Én választottam a szakot, én akartam idejönni és X évig ezt tanulni, saját akaratomból nappali tagozaton.
15. Igen, meg tudom oldani a munkát mellette, mivel nagyon rugalmasat találtam.
16. Élőben nem tudok részt venni egyszerre több órán, ez igaz. De nem is akarok. Annyira szeretem ezt a szakot, hogy rendesen akarom csinálni. Minden (olyan tárgy, amit felveszek) érdekel annyira, hogy rászánjak annyi időt, amennyi az óra meghallgatása.
17. Online tesiről ne is beszéljünk. Azért vettem fel, hogy ingyen űzzem a sportomat, nem azért, hogy futkorásszak és ezt egy screenshottal igyekezzek igazolni...
Szóval várom a szuper érveket, kedves felnőtten gondolkodó kérdező, világosíts fel engem, naiv, gyerekes másodévest, hogy mégis mi a jó nekem a távoktatásban? Szívesen reagálnék az érveidre. Hátha kihagytam valamit.
#6 Azért ez elég egyoldalú lett. A kérdező nyilván arra gondolt, hogy covid van és emberek halnak meg azért, hogy "ne maradjon ki a gólyabál".
Ezek az érvek amiket felsoroltál nem állják meg a helyüket, mert a tényleges diskurzus arról szól, hogy vajon lényegesen többen halnak-e meg attól, ha engedélyezik a jelenléti oktatást.
Szerintem sem feltétlenül. Én a saját környezetemben azt tapasztalatom, hogy a távoktatás mellett inkább "csak" olyan érvek szólnak mint pl. nem kell korán kelni, nem kell bemenni, nem kell normálisan felöltözni, nem kell annyiszor hajat mosni, lehet csalni és puskázni, nincsen minden órán katalógus és így lehet lógni, nem kell kollégiumba/albérletbe költözni és hasonlók. Ezen kívül pedig ott van még az is, hogy félnek a koronavírustól, de szerintem sokaknál ez csak egy kártya, amit bármikor be lehet dobni. Én még senkitől nem hallottam azt, hogy szerinte a távoktatás hatékonyabb lenne valami miatt, egyes elemeit érdemes lenne átemelni a rendszerbe és megtartani a jövőben is, jelenléti oktatás mellett stb., stb. Félre ne értse senki, én elhiszem és biztos vagyok benne, hogy vannak olyanok, akik pozitívan ítélik meg a távoktatást és számukra kisebb-nagyobb előnyökkel jár pl. ha nem kell albérletet fizetni az valószínűleg sokaknak előny vagy azt is el tudom képzelni, hogy valakinek több ideje maradt mintha ingázna. Viszont én sem fogok hazudni, megmondom őszintén nekem a legtöbb nem tűnik észérvek úgy, hogy egyébként nem ez az alapállapot. Magyarul alapesetben az ember felkel, felöltözik, elmegy az egyetemre, ott egy mondhatni közösséghez tartozik, tanul stb., ez ezzel jár, ezt vállalod, ez a "normális". Nem azt mondom, hogy ezen abszolút ne lehetne változtatni sohasem, de szerintem elsősorban nem ezeken kellene változtatni, ha pozitív irányba szeretnénk elmozdítani a felsőoktatást...
Szerintem egy egyetemistának (aztán nyilván erről mindenki másképp gondolkozik) alapvetően az lenne a célja és igénye, hogy tanuljon és elmélyüljön a választott tudományterületében, hogy minél több elméleti és gyakorlati tudásra tegyen szert, hogy minél többet tapasztaljon, hogy minél több mindent ki tudjon próbálni, hogy kapcsolatokat tudjon építeni, hogy önállósodjon és elkezdje kialakítani a saját életét stb., stb. Szerintem ez mind hozzátartozik az egyetemhez és messze nem csak arról szól, hogy tanuld meg, amit eléd raknak. Márpedig az online oktatás nagyjából így működött, hiszen az anyag azért sok esetben (nálunk legalábbis biztosan nem) nem úgy került átadásra mint a jelenléti oktatásban, nem nagyon volt lehetőség tapasztalatot és gyakorlatot szerezni, a kapcsolatépítés és mindenféle egyetemi program és rendezvény is az online térbe szorult, sokan a szülőkkel maradtak otthon stb., stb., én ezt nem tartom ideálisnak.
Arról nem is beszélve, hogy nem nagyon kerültek megoldásra az egyetemisták problémái, nem is nagyon hallották meg őket. Szóval mindenki aggódott az érettségizőkért meg a kisiskolásokért meg a pedagógusokért stb., de az egyetemisták csak megkapták a nyelvvizsga eltörlését és akkor minket szidott a fél ország... Holott szerintem azért egy jogos felvetés lett volna az, hogy mi van az önköltséges képzéseken tanulókkal, akik több százezer forintot fizettek ki tulajdonképpen azért, hogy kiküldjenek nekik egy-egy ppt-t vagy, hogy mi van a kollégistákkal, akiknek egyik napról a másikra kellett elhagyniuk az éppen aktuális otthonukat (mert csak egy szűkebb réteg maradhatott, de sokan így is a kiköltözés miatt pl. munkájukat és megélhetésüket veszítették vagy visszakerültek abba a közegbe, ahonnan végre sikerült kiszabadulniuk), vagy azokkal, akiknek szimplán nem volt biztosított az otthoni tanuláshoz szükséges felszerelés vagy szimplán maga a közeg. Szóval jóval összetettebb ez annál, hogy "én jelenléti oktatást akarok", "de az hülyeség, én digitálisat", mert egyébként az lenne a legjobb, ha egy egészséges kompromisszumos megoldást sikerülne valahogyan kidolgozni. Én még az az évfolyam vagyok, aki jelenléti oktatásban és távoktatásban is tanult az egyetemen. Nekem az a tapasztalatom, hogy (nálunk legalábbis) ég és föld volt a kettő, a jelenléti javára. Így ha rajtam múlna, én mindenképpen a jelenléti oktatást választanám. Csak ugye ez nem így működik.
#7 Szerintem nem, mert sehol nem volt említve maga a vírus. Én belátom, hogy ez jogos intézkedés, elfogadom és igen, tök jó, hogy ezzel kevesebb a fertőzés. De nagyon sok helyen pl itt gyakorin is, aki a távoktatás mellett van, az esetek 90%-ban nem a vírus miatt elsősorban, hanem mert számára az kényelmesebb. Mivel nem volt említve semmi a vírusról a kérdésben, azt feltételeztem, hogy itt is ez a helyzet. Plusz az volt a kérdés, hogy mit akarunk. Az pedig esetemben az, hogy legyen minden "normális". Nyilván ne azon az áron legyen jelenléti, hogy akkor +20000 ember meghal.
Oké, a gólyabál nem nagy dolog, de nekem elmaradt a gimis ballagás, az érettségi szóbeli (amit írásbeli előtt 1-2 héttel árultak el), utolsó nap nem tudtam, hogy az utolsó nap volt a középiskolában. És igenis fontos lenne, hogy kapcsolatot építsek az egyetemen, ami elég nehéz, ha elsős vagy és még a koliban sem lehetsz.
Én egy távoktatás vs jelenléti oktatás kérdéskörre írtam érveket. Természetesen ha figyelembe vesszük az adott járványhelyzetet, akkor teljesen más a helyzet, nem teljesülhet amit szeretnénk, minden elmarad stb. Jogos. De azért hadd ne ugráljak miatta örömömben.
Jaj ezt a ki gondolkodik érettebben felfogást olyan butaságnak tartom.
Az egyetemen volt egy ilyen csoporttársam, hogy ő milyen érett a viselkedése, a döntései meg az élethelyzete miatt és megjegyezte a szemeszter végén, hogy hányadik ötösét megy aláíratni a tanárával.
Érdekes módon az államvizsgán ugyanazt a jegyet kaptuk, pedig azt mondta rólam, hogy nem csak lusta vagyok, de éretlen is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!