Kéttannyelvű iskolákban (vagy 5 éves nyelvi tagozaton egy iskolában) milyen szinten lehet megtanulni egy idegen nyelvet?
Ha a nulláról kezdik szinte, akkor középfok.
Kéttannyelvű általános iskolában 8 év alatt középfok. Ezt biztosan tudom.
Utána kétlem, hogy bármelyik suliban is középről indulnának, mivel nem kell nyelvvizsga a felvételhez.
Az idegennyelvi érettségi is csak középfoknak megy el.
Nekem felsőfokú nyelvvizsgám van, szintén kéttannyelvű, 5 éves tagozaton "szereztem" meg.
Nagy meló kellett hozzá, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a felsőfokról csak papírom van, középszint/társalgási szint, amit hozni tudok ével után, pedig az eredeti szakmámban (turizmus) napi szinten használtam. (múlt idő csak azért, mert a vírus miatt jelenleg más területen dolgozom)
Ez a tanulótól függ, attól, hogy mennyire akarja és mennyire van érzéke a nyelvhez.
Van egy kéttannyelvű, ahol a nyelvet tanító tanárok nagyon nehéz felmérőket iratnak, ha jól emlékszem van, aki úgy is osztályoz, hogy pl 65-70 százaléktól ad kettest, hogy a tanuló több energiát fektessen be, cserébe kva jó szókincse lesz a gyerekeknek, de, amikor a műsorát hallgatom az oskolának, ahogy a gyerekek mondanak beszédet, némelyik borzasztó erős akcentussal beszél.
A középfok meglesz annak, aki végigcsinálja, akinek nincs meg a motivációja, az úgyis elmegy 1-2 év múlva.
Akik nagyon a nyelv szerelmesei, azok úgyis fognak lehetőséget a kiutazásra meg külföldi embereket keresni, akiktől eltanulják a helyi szólásokat meg magát a stílust, amivel már jobban hasonlít a beszédük a kinti emberekéhez.
Tagozaton más a tapasztalatom. Alapból, mivel ott csak x idegennyelvű órát kell végigülni, a többi óra magyarul van (míg a kéttyannyelvűben idegen nyelven tartanak néhány órát), ezért, akinek nincs motivációja vagy nyelvérzéke, az csak túléli az idegennyelvi órákat, aztán egy kettest-hármast összehoz az érettségire.
Ott a felosztás rosszabb, mert három csoport kéne, mivel vannak a pengék, a jók és azok, akik két év után egy mondatot öt perc alatt raknak össze, amíg közben pantomimmel meg nyögésekkel, hümmögésekkel segítik a beszédüket. Ha őket összerakják a jókkal, akkor vagy a tanárnak kell a gyengébbek szintén megtartani az órát és a jobbak
(akik a pengék tempóján elvéreznének) nem haladnak, ha a jobbak szintén tart órát, a gyengébbek elvesznek.
Hogy ki szerez nyelvvizsgát, az megint a tanulótól függ, ismertem olyat, aki a felsőfokú nyelvvizsgát letette a tagozaton, de ő tényleg sokat készült az órákra és/vagy volt nyelvérzéke. A tanár is figyel, hogy kinek milyen gyakorlófeladatot adjon, mi a gyengesége.
Úgyszintén, aki azért kimegy külföldre vagy kommunikál külföldiekkel, jobb lesz majd a beszéde.
Kéttanos gimiben végeztem és volt ott minden. Általánosban voltam náluk nyílt napon és felsőfokig való eljuttatást ígértek, de ez néhol messze volt a valóságtól.
Nagyjából a tárgyak fele ment angolul, de nulladik évben az angol órák tették ki a hetem 2/3-át. Két csoport volt csak (szintfelmérő alapján), ami sajnos elég hamar kevésnek bizonyult, én a haladóba kerültem úgy, hogy ismertem vagy 4 igeidőt, közepes biztonsággal használva és eléggé csekély angol beszédkészséggel. De pont ez tett jót.
Bennem volt végig egy hajrá, hogy "utolérjem" a kéttanos általánosból jövőket és, hogy fejlődjek. Nagyon keményen dolgoztam, minden szorgalmit, házit megírtam és év végére enyém lett a 2. legjobb középszintű szóbelirész. Sok anyagot, házi kaptunk, szóval feszített tempó volt. (bár azért van nyelvérzékem is szerencsére)
Ezzel szemben a kezdőben az ügyesebbek meg szenvedtek. Az ő csoportjuk felét olyanok tették ki, akik sosem beszéltek angolul, így a jobbak nem tudtak annyit fejlődni, mert valamilyen szinten a többiek visszafogták őket. (nem hibáztatok senkit ezért) Ők nagyon lassan és összevissza haladtak, sajnos sokuk nem is szerzett biztos tudást.
Gimi végére a kezdő csoportnak közel a fele szerezte meg a középszintet (voltak bukások is sajnos), emelt érettséginél is csak kevesen értek el annyi százalékot, hogy felsőfokot írjanak mellé. Ezzel szemben a haladóknál első évben mindenkinek meglett a közép, gimi végig 5-en le is tettük a felsőfokot. És úgy érzem (nem önfényezés), hogy mindegyikünk tudása tényleg felér a felsőfokig.
Szóval nagyon sok mindenen függ; tanárok hozzáállása és hozzáértése, diák szorgalma, nyelvügyessége, kitartása.. ilyenek.
Szóval azt mondanám, hogy a C1 a cél, de nem mindig sikerül elérni.
Én angol nyelvi tagozatra jártam, az 5 év alatt végig ötös voltam, talán egyszer zártak le négyesre.
A gond az volt viszont, hogy amikor jöttek a cserediakok, nem tudtam velük beszélgetni, sokszor félreértettem őket, a magnós feladatokkal is gondjaim voltak, ezt gyakorolta is velem a tanár.
Viszont, akiknek jobb volt a nyelvérzékük, azok lehet, hogy nem kaptak mindig ötöst, de nagyon jól el tudtak beszélgetni a külföldiekkel, jó barátságba kerültek velük.
Igazából tudtam beszélni és meg is értettem amit mondtak, de voltak félreértések meg az amerikai vagy angol stílusban nem tudtam úgy beszélni, mint magyarul.
A munkahelyemen tanultam meg igazán angolul. Egy olyan helyre kerültem, ahol angol ügyfelekkel is foglalkozom és a kollégák között is angolul van a kommunikáció. Onnan már, amikor mentem az új helyre, nem zavart, hogy angolul is lesz munka.
Igazábol szerintem középszintnél magasabbra nem a suli készit fel, hanem külön szorgalom, kèpzések, magántanár stb
A közèpfokot minimum illene elèrni csak sulival.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!