Mi a véleményed az általános iskolai/ középiskolai tesi órákról? Hogyan élted meg ezeket az órákat?
Nem szerettem, mert nem voltam ügyes. Mindig is nehézkez volt a mozgásom, pedig nem voltam kövér kamasz. Középiskola 11-12. osztályában kaptunk egy jó nevelőt. Ő mindenkit a saját képességeihez mérten osztályozott. Így kaptam talajtornából 5-öst.
Azt gondolom a készségtárgyakat nem szabadna osztályozni.Se a testnevelést, se a rajzot (ez a neve még egyáltalán?) se az ének-zenét.
Semmi értelme nem volt, de legalább nem szívattak.
Egy öreg alkesz (de jóindulatú ember) volt a tesitanárunk, a kötelező dolgokat megcsináltuk (mindenféle felmérések), egyébként többnyire szabad foglalkozás volt.
Én általános felsőben és gimiben eltörölném a tesit és bevezetném, hogy mindenki fél évenként válasszon sportot. Lenne küzdősport, tollaslabda, kosárlabda, úszás, aerobik, stb. Illetve, ha valaki tényleg nem jó egyikben sem, járhat konditerembe. Mint az egyetemen. És heti két edzésre eljárna.
Fejlettebb sulikban meg lehet oldani, hogy ott legyen az edzés, a többiben meg az iskolát egy sportlétesítmény támogathatná.
Hogy miért?
Mert
1. A sima 45 perces tesi semmire sem elég
2. Lehetetlen olyan feladatokat kitalálni, amit minden gyerek tud teljesíteni, illetve olyan játékokat, amiket minden gyerek szeret.
3. Nevetséges, hogy azt osztályozzák, mire képes a gyerek. Miért kap valaki egyest, mert nem tud mászni a kötélen vagy nem tud egy labdát messzebb hajítani az elvártnál vagy nem tud helyből távol ugrani, esetleg tériszonyos és leszédül a gerendáról?
A fenti pontokból jön, hogy a gyerekek egy része nem motivált, így telibexarja az egészet. A gyerekek egy része nincs megtanítva az egészséges versengésre, számukra élet-halál kérdése, hogy nyerjenek tesin a kosárlabdában és a gyengébekkel üvöltöznek. A gyengébbek nem meg rémálom a tesi.
Viszont, ha tanítás után, mindenki azt sportol, amit szeret, máris motiváltabbak lesznek. Plusz jobban is átmozgatja őket. Emellett lenne lehetőségük utána zuhanyozni, kényelmesen átöltözni és nem izzadtam, szúró oldallal, büdösen rohannának be a következő órára.
Az edzésekre pedig nem osztálytársakkal mennének, hanem az iskola azon tanulóval, akik azt a sportot választották. Ez még egy jó pont, hogy a gyerekek osztályon kívül is ismerkednének.
Ami az általános alsót illeti; ott a tanár feladata az lenne, hogy ösztönözze az ügyetlenebb diákokat, hogy megkedveljék a mozgást és az ügyesebb diákoknak meg tanítsa meg, hogy nem szabad támadni valakit azért, mert nem ügyes.
Imàdtam, örültem a tesinek mindig.
Csak tartos egyenruha utàlatom lett töle hogy mindenkinek ugyanabban kell lenni es siman latszottak igy az alkati különbségek, szégyelltem magam hogy nem lehetek a sajàt izlesem szerinti ruhàimba burkolozva hanem kb mint valami sittes filing érzésem volt mindig, johogy a hajunkat nem kellett egyformàra nyirni.
Ez kb olyan szinten megmaradt pl amikor külföldön voltam takarito majdnem rosdzul lettem attol hogy bakker itt is sz.r bena köpenyes ronda cuccban kell viritani. Nemhogy idegen a hely meg még a kollegàk is de "sorkatonasàg" van itt is.
Nekem sok tesi tanárom volt,úgyhogy egyesével leírom őket.
A legelső sokat futatott minket.Ha nem volt tesi cuccod,nem gond vedd le a cipőd és fuss.Szerencsére egyszer se törtem el az orrom...Bár orra estem és volt,hogy elkezdett vérezni.Olyan csúszós volt a padló cipővel is,nem hogy zokniba.Neki szekrény mániája volt.Én személy szerint el vagyok az ilyen feladatokkal,de nem egyszer volt,hogy megalázott diákokat ezért nem kedveltem.
A második tanárom egy eléggé idős hölgy volt.Borzasztó sokat ordibált.Én pl. jó voltam kézzen állásba.Akik nem tudták megcsinálni azokat azokhoz hasonlította akik meg tudták.Az se volt ritka,hogy pl. valaki nem tudja megcsinálni akkor oda hívja valamelyikünket.Aztán azt mondja,hogy csináljuk meg és utána megszólal."Miért nem tudod olyan jól megcsinálni mint ő?Sose viszed így semmire az életbe!".Amúgy láttam mikor vissza vonult,szerintem meg utálta a gyerekeket réges-régen.
A harmadik elviselhető volt.Arra már kaptál 2 ha megpróbálod.Neki fejen állás mániája volt.Szerintem engem utált.Ő így csináltatta,hogy 2 ember megfogja a lábad.Én mindig az egyik ember voltam.Nem egyszer rúgtak meg véletlen.Volt hogy annyira fájt a szemem,mivel belerúgtak,hogy nem tesiztem egy ideig.(Mai napig érzékeny Mindenre a szemem.)
De viszonylag jól bánt rajtam kívűl mindenkivel.
A negyedik kosár és röplabda mániás.Azt kifejezten értékeltem,hogy kevés bemelegítés volt.Lehetett látni,hogy vannak kedvencei.Például voltak ilyen pályák,hogy a padon kell patogtatni futva,másik padon te vagy a padon és a labda a padlón.A sorrendet ő mondta meg.Volt egy lány aki nagyon próbálkozott,ezért a tanár mindig elém tette,bármennyire is feltartott nem kicsit.Negatívitás Nála az,ha szabályos is ahogy átütöd.Az nem azt jelenti,hogy neki megfelel.Összevéve ő volt a kedvencem ígyis.
A mostani akit nem annyira utálok.
Neki bemelegítés=futás.Bár ez a fentebb említettek többségére igaz.Konkrétan csak futsz aztán kapítánylabda vagy erősítés.Elvárja,hogy vagy 100 fekvőt megcsínálj felülésnél meg dupláját.Nem szégyenít meg senkit és magatartásra ad jegyet.Viszont sok mindenbe beleköt.
Hülyeségnek.
8 éven át nem úgy guggoltattak ahogy hasznos, hanem úgy ahogy fáj.
Aztán jött 2 év ping-pongos torna óra. Az volt a legjobb. Ping-pongoztunk úgy körbe futva, aki akart az kimehetett focizni/kosarazni, ha meg elfáradtál, leültél s kész. Senki se kérdezte meg miért. A tanár is velünk ping-pongozott.
Majd megint jött 2 év, ahol azért kicsit helyesebben mutatták a gyakorlatokat, de még mindig nem az összeset.
1.-4.-ben szerintem külön cél volt a kínzásunk. Rövidtávú versenyfutásnál az utolsó 2 guggolt 50-et s hasonló szép dolgok...
A másik meg, hogy senkit se érdekelt, hogy te 150 cm vagy-e vagy 175. Ugyanakkorát kellet szökni s ugyanolyan gyorsan kellett futni, mint az "átlag".
Én voltam az egyetlen az osztályban, aki nem örült annak, ha fociztunk, röpiztünk meg egyéb csapatjátékokat nyomtunk, mert a kidobóson kívül minden ilyenben béna voltam, és elég megalázó élmények értek. Tipikusan az a srác voltam, akit a csapatválasztáskor utolsónak marad a sorban, és ahhoz a csapathoz kerül, akihez jut.
Mindezek ellenére, én amúgy bírtam a tesiket. Mindig ilyen lazítós óraként gondoltam rájuk, ami a sok matek, fizika meg kémia között üdítő tudott lenni. Sokszor amúgy meg tényleg jól esett a mozgás, feltéve ha nem kúpert futottunk vagy már az előbb említett csapatjátékokat toltuk.
Ja, és hát azt is be kell vallanom, hogy szerettem a fehér, laza tesipólós osztálytárslányokon legeltetni a szemem, de ebbe most ne menjünk bele.
26/F
Véleményem szerint úgy megszerettetni valamit hogy kötelezővé teszed, lehetetlen. Mindenki utálja azt a kaját amit óvodában ráerőltettek...
Úgy gondolom, hogy a gimisek már majdnem felnőttek, azaz van véleményük, amit illene tiszteletben tartani. Mindenki el tudja dönteni hogy akar e sportolni, és aki akar, az otthon, egyesületben, hobbi társasággal tud is. Aki viszont nem akar, annak 4 éven keresztül a heti 5 óra semmi, ami pont arra elég hogy bebüdösödj nap elején, nem fogja vele megszerettetni, sőt inkább megutáltattja. Annak aki akar, de nem tud (ritka), vanami szakkör szerűséget kéne kitalálni, amolyan fakultatív tesiórát, mondjuk heti 3x másfél órát órák után.
Az általános iskolainak van ertelme (alsóban legalábbis), mivel a gyerekek több órás koncentrációját egeszséges dolog megszakítani némi kis mozgással. De ennek is abban a formában lenne csak értelme, ha alapvető higiéniai szükségleteket (pl zuhanyzás) el tudnának végezni sport után. Nem is értem ezt a hülyeséget, hogy reggel izzadj meg, és ülj egész nap úgy. Persze, cserélsz ruhát, de azzal nem mész túl sokra, menj csak be tanítani egy tesi utáni osztályhoz, okádék...
Nem feltétlenül azzal van a gond, hogy kötelező. Hanem az, hogy nem igazodik mindenki képességeihez, ízléséhez.
Én pl nem azért utáltam a sóskát, mert kötelező volt, hanem, mert nem szerettem az ízét. És egy változatos étrendet szerettek volna adni, de az lehetett volna úgy, hogy a gyerekek választhatnak különböző menükből. Ehelyett viszont az is sóskát evett, ski mondjuk evett volba helyette sárgaborsót, lencsét, spenótot, stb.
A kötelező olvasmányokat se azért utálják, mert kötelező, hanem, pl mert a myelvezete nem értelmezhető könnyen a gyerekeknek vagy a téma nem ragadja meg őket. Ha nekem azt mondják, hogy olvassam el a ... Című könyvet, lehet örömmel elolvasom, de lehet nem fog meg a témája, a nyelvezete és nem leszek hajlamdó elolvasni. Szóval itt se azzal van a gond, hogy kötelező, hanem, hogy nem lehet válogatni.
És így van a tesivel is. Én nem azért utáltam a tesit, mert kötelező volt, hanem, mert pont azt sportoltuk alatta, ami nem ment nekem és ez adott egy rossz szájízt, ráadádul ott volt pár lány, akibek meg nyernie kellett, így még feszült is voltam. Emellett voltak gyakorlatok, amiknél nem volt bennem a feszültség, de ott is ez volt a gond; mindenkinek ugyanazt osztályozták, függetlenül a képességeihez, így pl japtam egy egyest, mert 1,57 magasan bem ugrottam akkorát távolra mint pl az 1,70 magas osztálytársnőm vagy lerontották a jegyem, mert tériszonyos voltam és leszédültem a gerendárol.
Viszont az egyetemen legalább lehetett válogatni, ezért szívesenben mozogtam és ez a gimiben is így lett volna.
A fürdés az igaz. Általános alsóban még annyira nem gáz a nem fürdés, kb annyira izzadnak meg a gyerekek, mintha kint játszanának az udvaron napközi előtt. Én emlékszem pár tesiórára, nem voltunk büdösek utána, nem izzadtunk le, mert nem volt megeröltető, annyira volt jó, hogy kicsit felpörgessen minket, mozogjunk.
De úgy 11-13 éves kor között ez már megváltozik, a tesiórák már keményebbek alapjáraton a gyereknek is lesz egy kis szaga már :)
Én a felsőtagozatot kint csinaltam külföldön és majdnem kiköptem a belem. Ott két féle tesi volt, az egyik angol nyelven ment, ahol ugróköteleztünk vagy valami idétlen labdajátékot játszottunk, de kb alig mozogtunk alatta. Ez napközben volt, nem izzadtunk. Meg volt a normál tesi, ahol 20-30 percig futottunk és utána még valami ugra-bugrálós játékot játszottunk. Ezeket igyekeztek vagy az utolsó vagy az utolsóelőtti órára tenni, hogy ne izzadtan, büdösen üljük végig a napot.
Hetediktől meg kötelező volt a fürdés. később, amikor a sulit alakították át, már ötödik osztálytól volt kötelező fürdeni - és az órát korábban befejezte a tanár, hogy meg tudjunk fürdeni, wczzünk, stb és nyugodtan visszaérjünk a következő órára.
Idehaza meg maradt a dezodor-parfüm megoldás, még cooper fuzásnál is... amikor kicsöngetéssel együtt indultunk az öltözőbe, gyorsan átöltöztünk és izzadtan, lihegve rohantunk az irodalom TZ-re...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!