Milyen esetekben hunynak szemet általános iskola első osztályánál afelett, hogy a gyermek bizonyos kritériumoknak nem felel meg és így nem iskolaérett?
Olvastam pár honlapon az iskolaérettség megállapításáról és megdöbbentem, hogy ennyi kritérium van. Illetve azon, hogy hallottam gyerekekről, akik ennek nem tesznek eleget, mégis megkezdték tanulmányaikat.
Most ezt nem mérgelődve írom, örülök nekik, hogy nagy gyerekek :) lettek, csak nagyon szigorúan hangoztak azok, amiket olvastam.
Például hallottam egy gyerekről, aki raccsol. 6 évesen lett elsős. Meg egy gyerekről, aki nagyon nem artikulál, nem lehet érteni, amit beszél, ő is elsős lett. Pedig írják, hogy ne legyen beszédhibás.
Leírják azt is, hogy cipőfűzőjét be kell, hogy tudja kötni. Nem egy gyerekről hallottam, hogy első osztályban még nem ment neki.
Az is elvárás, hogy a gyereket ne viselje meg, hogy a szüleitől elválik a tanításra, de nagyon sok gyerek sír az első hetekben.
Sok iskolában a jobb meg a baloldal megkülönböztetése nem megy a gyerekeknek, illetve elsőben sokan nem ismerik a hét napjait.
Stb.
Mi alapján mondják azt, hogy, bár a gyerek nem tesz eleget bizonyos kritériumoknak, mégis elkezdheti az iskolát. Mit vesznek figyelembe?
Vagy igazából ezek csak javaslatok a szülőnek, aki eldönti, hogy a gyereket 6 vagy 7, esetleg 8 évesen küldi iskolába?
Előre is nagyon szépen köszönöm a válaszokat!
Az óvoda dönt a gyerek iskolaérettségéről, hiszen ott tölti napjai nagy részét, és az óvónők képben vannak azzal, milyen a gyerek, mefelel-e az „elvárásoknak”, és elvileg ott fel is készítik nagycsoportban őket az iskolára.
Eddig úgy volt, hogy az óvoda dönthetett arról is, hogy a gyerek maradjon még egy évet (tehát nem a szülő döntötte el ezt sosem, bár a gyakorlatban biztosan voltak, akik megkérték az ovit, hadd maradjon ott még a gyerek)
Ha a szülő és az óvoda véleménye nem egyezett, akkor a pedagógiai szakszolgálathoz küldték a gyereket iskolaérettségi vizsgálatra (pszichológus, gyógypedagógus stb. szakemberek vizsgálták meg), és az ő szavuk volt a döntő.
Most viszont kormányunk és pártunk központosította ezt a rendszert, kötelezően minden gyereknek iskolába kell mennie 6 éves kort betöltve. Az óvodának tehát nincs beleszólása, a szülő kérvényezheti egy eddig meg nem nevezett állami szervnél, hogy hadd maradjon a gyerek egy évet még oviban. („Logikus”, hogy nem a gyereket ismerő óvoda véleménye számít, hanem valami irodista csinovnyiké, akinek köze nincs az egészhez, csak annyit adtak ki neki parancsba, hogy a lehető legtöbb gyereket márpedig iskolába kell küldeni, mert „fent” az urak úgy döntöttek – nyilván, hogy mihamarabb adófizető polgárokká válhassanak a srácok.)
Bocs, nem konkrétan a kérdésedre válaszoltam, talán egy óvónő meg tudná mondani pontosan, mit vesznek figyelembe. Szeirntem az a normális, ha egyedileg mérlegelnek minden gyereknél (pl. lehet, hogy raccsol, viszont irtó szabálykövető, és vágyik suliba…).
Sajnos a mai iskolarendszer a korábban érő és szabálykövetőbb kislányokra van kitalálva, a fiúk zöme még 7-8 évesen is kínlódik, mikor bekerül.
Régen asszem, vmi súlyhatárnak is meg kellett felelni, amit én kicsi, vékony gyerekként kb 10 évesen értem el 😂
Ezekkel a bal-jobb oldal (ennek a tévesztése lehet akár vmilyen disznek a jele is, amire viszont nem az egy plusz év óvoda a megoldás, hanem a szakszerű fejlesztő pedagógiai foglalkozás), hét napjai dolgokkal az a baj, hogy attól még a gyerek nem biztos, hogy éretlen, hogy nem tudja. Csak hát ha a szülő nem tanítja neki, oviban sem jut rá elég idő, akkor persze, hogy le lesz maradva. Manapság nagy divat ez “a kisgyereknek semmilyen kötelessége nincs, ne tanuljon meg semmit, majd az iskolában ráér, addig csak játsszon” nézet, aminek ez (is) az eredménye. Nem azt mondom persze, hogy gyököt vonjon 5 évesen, de ilyen alap dolgok nem ártanának.
A raccsolás viszont sztem nem tragikus (a súlyos beszédzavar nyilván igen), sok kisgyerek csinálja és fejleszthetőek. Nekem is volt raccsoló osztálytársam, én meg cipőt kötni nem tudtam, mert 7-8 éves koromig egyszerűen nem hordtam fűzőset. De ettől még sem én, sem a társam nem voltunk buták vagy éretlenek, mindketten kitűnően vagy ahhoz közelien tanultunk egész általánosban.
Nem a gyerekek az eretlenek hanem az elsö osztàly nem valositja meg az ovi es iskola közti atmenetet, ami feladata lenne pedig, hanem szimplan iskolarendszerü terhelö követelményeket (plusz alvàsmegvonàst stb)tàmaszt.
Nem a gyerekekkel van baj hanem az oktatàsi rendszerrel.
Az addok okes is lenne hogy 6. évtöl kötelezö, de 6 éveseknek valo követelmenyrendszert is kellene ahhoz produkalni.
Az ovisok java resze mèg siman alszik ebed utan. Fennt lenni sem birnak plusz neki mèg nagyban mozgasalapu is a fejlödesük amit a suli nagyban lekorlatoz.
Bocsi csak kiirtam magambol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!