Mit adsz el a munkaerőpiacon?
A minap olvastam egy cikket, amiből idéznék:
"...máris írhatod a reklámszöveget, amelynek célja, hogy eladd a legfontosabb terméket, amit a piacnak fel tudsz ajánlani: saját magadat."
De már máskor is hallottam, hogy ilyen tudással így értékesíted magad, olyan tudással meg amúgy adod el magad... a piacon..
Ezt tényleg így látják sokan, csak nekem szúr szemet az ilyesmi? Ennek a szemléletnek nem az emberkereskedelem, prostitúció, szervkereskedelem fogalomköréhez kellene csoportosulnia?
Ez nekem teljesen fura. Ez már szerintem egy kissé erőltetett kapitalista gondolkodásmód, ami már az embert is árucikknek, terméknek tekinti, és marketinget rendel az értékesítéséhez... Kicsit nevetségesnek és kicsit ízléstelennek is tartom. Ki milyen véleményen van ez ügyben?
Nem nevetséges és nem ízléstelen.
Természetesen nem úgy adja el magát az ember, mint egy emberkereskedő a prostituáltat.
De egy termékkel és a reklámmal végül is párhuzamba lehet állítani.
Hiába vagy te egy nagyon jó tudású szakember, ha elmész egy interjúra szakadtan és nem tudsz megszólalni.
Tehát fontos a csomagolás (a megjelenésed) és fontos az is, hogy mit tudsz magadról elmondani (reklám).
Nem kell szó szerint venni ezt, hogy eladod magad, nem kell rajta megbotránkozni.
Lehet hogy nem hangzik túl ízlésesen, de ettől még egy ilyen világban élünk. A legtöbb ember kénytelen a megélhetéshez eladni magát.
Kedvenc grafikonom (USA-ban a vagyon megoszlása a lakosság közt): [link]
röviden: 2007-ben a felső 1% birtokolta a vagyon 34,6%-át, következő 4% a 27,3%-át... az alsó 40% meg a 0,2%-át!
Nem kell ennyire érzékenynek lenni, ezt "saját magadat" úgy kell érteni, hogy azt a tudást, amit megszereztél, azt a szakértelmet, azt, amihez értesz, és az idődet. Ezt adod el a munkaerőpiacon. És mint mindenhol, itt is fontos a marketing a meglévő belső értékek mellett. Az ember nem árucikk és nem termék, de a tudása, szakértelme, hozzáértése az az. Ahogy mondjuk lekvárokból is van jó meg kevésbé jó, egy adott foglalkozásból is van olyan, aki a legjobbak között van, és van, aki csak úgy elvan.
Az emberkereskedelem, prostitúció meg már egy egészen más téma. A munkáltató a te idődet és szaktudásodat fizeti meg, annál többet, minél ritkább a tudásod, vagy minél jobb vagy abban, amit csinálsz. De a döntés a te kezedben van. Ha nem akarod, nem adod el neki azt, amit tudsz. A prostituált jó esetben maga dönt úgy, hogy eladja, amit ő tud. Rosszabb esetben kényszerítik rá, de az már büntetőjogi kategória, ahogy minden kényszerítés, erőszak az.
Nézd úgy, hogy nem a testedet adod el, nem a szerveidet bocsátod áruba hanem az idődet és szaktudásodat, talpraesettségedet és kommunikációs képességed. Talán így már kevésbé gusztustalan.
Gondold bele magad egy munkaadó helyzetébe. Többet ér neked pénzben az, hogy milyen egyéniség az alkalmazottad? Nem, amíg nem megy a produktvitás rovására a szabályozás.
De ez már inkább a munkakörülmények témaköre.
És figyelj hogy a munkaszerződésben ne legyen szó a vesédről:)
Nem, ezt nem úgy kell elképzelned. A belső tudásodat, motivációdat, képességeidet "adod el", a munkád árát ezek az értékek szabják meg. Minél jobb a tudásod, tapasztalatod, minél jobb képességeid vannak, annál többet érsz a munkaerő piacon.
Amikor elmész egy állásinterjúra, akkor úgymond egy olyan jó képet akarsz adni magadról amit az interjúztató biztosan meg akarjon "venni". Amikor beszélsz magadról, az a saját marketinged.
Nekem ez a szöveg teljesen normálisan hangzik, mondjuk én közgazdász vagyok, ha nagyon a szakmám szerint szeretnék gondolkozni, akkor én is így gondolkozom.
A munkaerőpiacon közgazdaságtani értelemben munkát adsz el. A sajátodat. A munkádat, ill. annak értékét befolyásolja a tudásod, a gyakorlatod, a tapasztalataid, a személyiséged, a megjelenésed, a fizikai/egészségi állapotod stb. stb.
A munkád ára a munkabér, de ez egyben a szabadidőd ellenértéke is, hiszen a szabadidődből veszed el a munkára szánt időt.
Nem hinném, hogy kötözködni kéne ezzel a kifejezéssel kapcsolatban, mert ez csak egy szófordulat, hogy "magadat adod el". Azt sem kell szó szerint venni, hogy vered a fejed a falba.
Szervkereskedelemhez semmi köze, mert minden szerved a tiéd marad. (Remélhetőleg.) Emberkereskedelemnek nem emberkereskedelem, mert valójában nem adsz el senkit, nem korlátozol senkit a személyiségi jogaiban. Magadat sem.
A prostitúció pedig egy másik szakma.
A marketing pedig létezik a te életedben is. Az is marketing, amikor csajozol/pasizol, megpróbálsz valakire jó benyomást tenni. (És ehhez nem kell feltétlenül hazudni.) Az is marketing, ha virágot veszel anyák napjára.
Ha neked ez ízléstelen, nagyon nehéz dolgod lesz a nagybetűs életben.
Köszönöm a válaszokat!
Az világos is, hogy nem szó szerint kell érteni, hogy megvesznek kilóra. Hogy valójában a munkaerőmet adom el, a tudásomhoz való hozzáférést, a szabadidőm egy részét. Csak az egyik dolog, hogy ezek nem egyenértékűek velem, tehát az "én"-nél egy kisebb halmazt képviselnek. Szóval a "magadat add el" szófordulatból ennek fényében én egy olyan elvárást sejtek, hogy ne csak a munkaerőmet, a tudásomhoz való hozzáférést és a szabadidőm egy részét adjam bérbe, hanem egyenesen éljek a cégnek, azonosuljak a céljaival, a szervezeti kultúrájával - 0-24 legyek egy olyan személy, aki elválaszthatatlanul integrált része a cégnek.. Persze lehet hogy túlzóak ezek a gondolatok.
A másik dolog, hogy jó dolgok ezek a hasonlatok-metaforák, például a fej falba verése nagyon találó kép, és illik arra a hangulatra, amikor az ember használja. Viszont az "add el magad" fordulat használatakor elgondolkodik, hogy most valóban olyan, mint egy porszívó? Vagy egy zokni? Vagy egy robot? Lehet, hogy igen, de kevésbé kellemetlen érzés ezt nem belátni.
A harmadik dolog pedig.. azt elfelejtettem.
A közgazdaságtanban nincsen ember, csak munkaerő (aminek egy egysége általában nem is a munkás, hanem a munkaóra). A munkaerőpiacnak is megvannak a saját törvényszerűségei, mint minden más piacnak. Persze ez nem az élet, hanem egy modell, a valóság leegyszerűsített mása. Erre azért van szükség, hogy valahogyan le lehessen írni a közgazdasági törvényszerűségeket. E szerint pedig a háztartások a munkaerőpiacon felajánlják a vállalatoknak a birtokukban lévő termelési tényezőket, többek között a munkaerejüket, tehát nem önmagukat ajánlják föl, hanem azt a tudást, képességet és szakértelmet amivel rendelkeznek. A vállalatok ezekkel a termelési tényezőkkel termékeket és szolgáltatásokat állítanak elő.
Remélem ez a rövid lecke közgazdaságtanból segített megérteni, hogy miért ezzel a szóhasználattal élt a fent említett cikk.
"egyenesen éljek a cégnek, azonosuljak a céljaival, a szervezeti kultúrájával - 0-24 legyek egy olyan személy, aki elválaszthatatlanul integrált része a cégnek.."
Ha jó munkaerő akarsz lenni, ha azt szeretnéd hogy minden nap motiváltan és lelkesen lépd át a munkahelyed küszöbét, akkor igen, elengedhetetlen hogy a szervezeti kultúrával, a vállalatod céljaival azonosuljál. A piacon való megmaradáshoz elengedhetetlen hogy a vállalaton belül ne legyen széthúzás. Ehhez az kell hogy a vezetők és a dolgozok egy célért hajtsanak: a profitért.
Arról is tudnék mesélni hogy mi kell ahhoz hogy egy munkaerő igazán motivált legyen a munkahelyén, de azt hiszem akkor beszélgethetnénk pár oldalon keresztül.
..A harmadik dolog legyen az, hogy lehetséges, hogy félreértették a "problémámat"
Nem az a kérdésem magva, hogy nem tanultam közgazdaságtant és sosem hallottam még a munkaerőpiacról és hogy valójában ott általában munkaórában mért munkaerőt adnak-vesznek. Inkább filozófiai jellegű a kérdés, tehát hogy nem zavaró-e az, ahogyan az embert árucikké degradálják az ilyen egyre terjedő szófordulatok, hogy tulajdonképpen önmagad eladásával egyenértékű, mikor munkába állsz, mert ez az egyetlen érték, amit fel tudsz mutatni - amit pénzben kifizetnek. A realitás tényleg az, hogy minden eszköz annyit ér, amennyit adnak érte. A kérdés az, hogy jó dolog-e, az emberiség számára hasznos-e, ha az embert mint fogalmat bedobjuk ebbe az 'eszközök' feliratú zsákba (lassan a mérleg eszköz oldalára is bekerül a titkárnő, mint befektetett eszköz, vagy forgóeszköz attól függően, hogy a főnök hogy szereti), mert racionálisan oda való - úgy hogy ezt az élettelen árukkal való azonosítást teljesen természetesnek, magától értetődőnek vesszük. Vagy csak a humanizmus emberközpontúsága emelte az embert a "túlértékelt" eszközök közé, és jobb hagyni, hogy a piac kiköszörülje ezt a csorbát? (Lehet, hogy ezek nagy hüleségek, de mindenki úgy hüye, ahogy tud.:))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!