Van itt olyan, aki dolgozott már online újságíróként? Hogyan müködik?
A hagyományos, nyomtatott sajtó szerkesztőségi munkájával körül-belül tisztában vagyok, de egy online hírportálnál hogyan működik? A szerkesztőségben írják meg a cikkeket az újságírók, vagy otthon is megírhatják? Gyakran kell kimenni terepre, s onnan írni tudósításokat, vagy hírügynökségek anyagaiból gyűjtik össze a legfontosabb híreket?
Mennyire megszabott egy cikk hossza? Lazábbak-e a szabályok, mint egy nyomtatott lapnál?
Aki dolgozott már ilyen helyen vagy tudja mástól, hogy hogyan működik, az írna valamit? :) 22/L
A nagy online újságoknál is van szerkesztőség, de gondolom ha valami van, otthonról is be lehet dolgozni. Lehet hírügynökségekből dolgozni (pl. origo), de ugyanúgy kell kimenni felderíteni, forgatni, tájékozódni, mint pl. anno az Index, most a Telex, 24.hu, hvg, 444 stb.
Minden újságnak van egy "szabályzata", ami őket jellemzi, mint a stílus, a témák és társai.
Bentről dolgozunk, van ügyelet is felváltva, éjszakába nyúlóan, főleg hétvégente.
Nincs olyan hogy hétfőtől-péntekig tartó munkaidő, ellenben rugalmas, heti három cikket, olyan ciklusba írod meg ahogy tudod.
Ki kell menni terepre, interjúkat készíteni, főszerkesztő dönti el, hogy milyen anyag menjen ki, és mikor. Cikk hosszát is ő szabja meg, kb 3700 karakter egy cikk.
Nyomtatott sajtóhoz képest nincsenek más szabályok, annyi hogy printbe meg van szabva mikorra kell leadni a cikket.
Nálunk így működik.
Hát, ellenzéki/független oldalnál nem igen fogsz találni állást, szinte duplán telítettek, az exindexesek többségét nem is tudta felszívni egyik oldal sem.
Viszont a kormánymédia folyamatosan keres embereket, ha van gyomrod, oda bármikor tudsz menni.
oldalanként és hírportálonként eltér a működés. sőt egy szerkesztőségen belül is több féle feladatkör van. vannak hírszerkesztők, akik csak copy+pastelik az ügynökségi anyagokat, esetleg fordítanak külföldi forrásokból, de ők jellemzően nem mennek terepre - vagy nem akkor, amikor hírszerkesztő ügyeletet adnak, mert az bent ülős munka.
akinek/amikor lehet terepre menni, interjúzni, riportot készíteni, akkor meg nem fér bele, hogy még a friss hírekkel is foglalkozz. emiatt az utóbbival jóval óvatosabban is bánnak a szerkesztőségek, mert nagyon erőforrás igényes (utazás, terepmunka, megírás, ellenőrzés, publikálás) ezeknek az időigénye, költségei minden mástól veszik el a forrásokat és egyáltalán nem biztos, hogy több megtekintést és reklámbevételt hoznak, mintha ülsz a szerkesztőségben és copy+pastelsz, vagy legalább egy másik témán máshol dolgozol a terepen.
az online felület terjedelemben kevésbé szab határokat, mint a nyomtatott sajtó, hiszen nem kell adott papír felületen elférnie a cikknek. ugyanakkor amiatt nagyon is fontos, hogy az olvasók mennyi időt szánnak egy témára, sőt amiatt is, hogy a munkaidőből mennyit áldoznak rá, hiszen egy nagyon hosszú cikk helyett írhatnál akár 3-4 rövidet is, aminek nagyobb haszna lehet.
minden attól függ, hogy milyenek a prioritások és a téma fontossága.
küldözgetni mindenképp érdemes a jelentkezéseket, de azért nagyon ne lepődj meg, ha nem jársz sikerrel.
ezt a két videót érdemes megnézni, sok érdekes, szorosabban és lazábban témába vágó dolog elhangzik bennük:
https://www.youtube.com/watch?v=xzozj2-vPdM
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!