Milyen a gyógypedagógusi munka a gyakorlatban?
10. osztályos vagyok, gyógypedagógia szakirányba szeretnék továbbtanulni, és a későbbiekben dolgozni. Tudom, hogy nem feltétlenül egy jól fizető állás, de számomra, soha jobb munka nem lehetne.
Főleg ha sérült gyerekekről van szó, legyen akár autizmus, hiperaktivitás-figyelemzavar, kényszerbetegség vagy poszttraumás stressz zavar. 💕
Eddig leginkább az autizmus és/vagy a tanulásban akadályozottak pedagógiája szak felé hajlok.
Az érdekelne, hogy a hétköznapokban miből áll a munka? Egy kisebb csoport jön rendszeresen fejlesztésekre és/vagy egyénileg is foglalkozni kellhet a gyerekekkel? Vagy gondolom időszakonként változhat.
Örülök, ha valaki megosztja a tapasztalatait,
és előre is köszönöm! :)
Hmm, lehet, hogy rossz kategóriába írtam ki a kérdésem?
Egy kicsit lehet, hogy naivan hangzott, de tudom, hogy iszonyú fárasztó és nehéz, nem fizet túl jól és ne feltétlen várjak tiszteletet és megbecsülést túl sok embertől. Hatalmas felelősség és nap-mint-nap kimerítő.
Még ilyesmi jutott eszembe, hogy pl. milyen a munkarend? Naponta, reggeltől estig/késő délutánig, vagy csak bizonyos napokon?
Nálunk teljes vagy részleges fogyatekossaggal élők vannak. A pedagógus egyben és külön is foglalkozik velük, éppen attól függően ki mennyire sérült, egyértelműen, akikkel lehet kommunikálni velük aktívabb feladatokat csinál. Van, aki csak néz, de azért meg fogva a kezüket pl labda játéknál ugyan úgy a kezükbe adja a labdát, mutatja mi az, érinti a kezüket vele.
Soknal a merev testtartás miatt csak a torna kell, mert értelmileg helyén van, van akivel egyszerűbb matek feladatokat lehet csinálni (összeadás, kivonás..). Nagyon összetett, de ismerni kell az adott sérültet is, a képességeit, hogy mely területen érintett az, hogy sérült. Én is imádom, bár én nem abban feladatmorbem vagyok, de látom nap mint nap a munkájukat. Kicsit részt veszek benne, de jó altatni a dolgokat. Gyönyörű hivatás, sok szeretettel. Hajrá :)
Én ugyan nem vagyok gyógypedagógus, de a gyerekeim sni-sek, kicsit tudom, hogy mivel foglalkoznak.
Attól függ, hogy milyen intézménybe mész dolgozni, mik a céljaid. Mivel annyira hiány van belőle, szerintem szabadon választhatsz. Nálunk van fogyatékos iskola, itt szerintem ugyanolyan munkarendben dolgoznak, mint a többi tanár. Iskola reggel 8-tól ügyelet 5-ig. Itt különböző szintű gyerekek vannak, a szellemi fogyatékostól a magasan funkcionáló autistáig. Azért kezdőként sajnos nem te döntöd el, hogy mit szeretnél, azt hallottam, hogy vannak itt is "jobb" osztályok, és ugye a nagyon sérültek. A kezdőket inkább ez utóbbiba osztják be, egy ismerősöm pont azért hagyta ott ezt a sulit egy év után, mert nem azt a fajta osztályt kapta, akiket szeretett volna. Aztán lehetsz utazó gyógypedagógus, ezt is a fogyatékos iskola biztosítja a körzetének. Azt őszintén nem tudom, hogy a tanárok döntik-e el, hogy ők utaznak, vagy inkább maradnak a helyi suliban. De van, aki ezt szereti jobban, mert itt nagyobb a sikerélmény, ha integrált sulikba jársz ki sni-s gyerekekhez, ők azért jobban fejleszthetők. Viszont ez is nagyon strapás, főleg, ha busszal jársz, jobb, ha van jogsid. De sokan ezt meg az utazgatás miatt nem szeretik.
Aztán van, aki a Pedagógiai Szakszolgálatnál vagy a Megyei Bizottságnál gyógypedagógus, ők főleg a diagnózissal foglalkoznak. Ott is azt hallottam, hogy eléggé leterheltek, akár este 6-ig is bent vannak. A Pedagógiai Szakszolgálatnál is vannak olyanok, akik pl. tornával foglalkoznak, ez azért elég hálás, és nem is kell utazgatni. Aztán vannak magán fejlesztő központok, ott is el lehet ezzel helyezkedni.
A Beszédfejlesztő Központban meg a logopédusok dolgoznak, azt hiszem ez is gyógypedagógia szak, csak az utolsó évben szakosodnak. Most már ők nem nagyon mennek ki a sulikba, a szülőknek kell ide hordani a gyerekeket.
Remélem, nem írtam pontatlanságokat. Ha mégis, javítsatok ki.
Nagyon szép szakma, ha valaki szívvel csinálja, és tisztelet annak aki kitart a pályán nagyon sokáig és semmi nem tàntorítja el, sem a fizetés, sem a megnembecsülès, sem más.
Rettenetes hiány van belőlük. Nyilván vannak erősen fogyatèkos gyerekek is akiknek majd te törlöd az orràt, meg hasonlók, de annak akinek ez a vágya ez sem "undorító". Nekem van olyan ismerősöm aki csak azért ment egyetemen gyógypedagra, mert szerinte az megbecsült, jól fizető szakma. Szegény retteneteset fog csalódni.
Az, hogy csoportosan vagy egyénileg kell foglalkozni gyerekekkel az sok helyen eltérhet.
Kitartást, és sok sikert a pàlyàhoz!
Nem tudom, hogy hová valósi vagy, de kezdem azzal, hogy autizmus spektrum pedagógia csak az ELTE-n van, tanakkal egyszerűbb a dolog, már hét egyetemen tudsz gyógypedagógiát tanulni, és abból azt hiszem ötön van tanak.
Ha jól tudom egy sima tanárhoz képest egy gyógypedagógusnak heti 20 órája van, amit "le kell tanítani", de ezen felül ugye van ügyelet és hasonlók, tehát nem azt mondom, hogy nyolctól délig tart nekik a nap🙂
Leginkább EGYMI-kben (egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény) könnyű elhelyezkedni, talán ott is van a legnagyobb szükség a gyógypedagógusokra, mert óriási a hiány. Az ilyen iskolákban kis létszámú osztályok vannak nagyon max 10 fővel. Vannak olyan órák, ahol esetleg kevesebben vannak, mert van, hogy az órák alatt kérik ki a logopédusok és a fejlesztők a gyerekeket. Hogyha olyan helyre kerülsz, ahol nincs olyan óriási munkaerőhiány, ott esetleg kaphatsz magad mellé egy gyógypedagógiai asszisztenst, mert ez így lenne, ha lenne elég ember 😃
Az, hogy utazó gyógypedagógus legyél, egyéni döntés, ilyenkor sima általános iskolákba kell menni, és ott foglalkozni az olyan gyerekkel, akik gyógypedagógus segítségére szorulnak. Sajnos egy gyereknek csak heti egy óra ha jut, mikor egy gyereknek minimum két óra kellene hetente, de van akinek több. Ha jól tudom, akkor nekik is 20 óra kell, de ezt úgy osztod be, ahogyan akarod, tehát egy nap mondjuk 7 órát tartasz, a következőn meg 3 órát. Utazó gyógypedagógusnak talán annyi hátránya van, hogy nincs egy "állandó helye", mert oké, hogy egy iskolához tartozik, de mégse kovácsolódik bele annyira a tanári karba, mint azok, akik napi X órát együtt vannak, egy épületben.
Igazából akkora hiány van, hogy bárhol el tudsz helyezkedni, már sokszor ugrálnak a szakok, és tanakosok tanítanak mondjuk hallássérült gyerekek számára létrehozott iskolában, mert egyszerűen nincs szurdopedagógus.
Vidéki egyetemeken inkább tanak, pszichopedagógia és logopédia tanulható, minden mást Pestre központosítottak, és jelenleg úgy tűnik, hogy nem is akarják kiterjeszteni a képzéseket vidékre.
Bocsánat, ha kicsit csapongó voltam, csak késő van, de mindenképpen válaszolni szerettem volna 😊
Bár én még csak gyógypedagógus hallgató vagyok, azért, ha bármi kérdésed lenne, írj nyugodtan, megpróbálok válaszolni ☺️
Köszönöm mindenkinek! :)
Utolsó: mázlimra Budapesti vagyok, az ELTE Bárzci Gusztáv karára szeretnék majd menni ^^
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!