Nem merek egyedül biciklizni. Mi legyen?
Ha mennem kell valahova akkor mindig gyalog megyek pedig biciklivel sokkal gyorsabb lenne. Egyedül el se merek indulni. Ha jön velem valaki testvérem, apám vagy egy barátom az úgy rendben van. Viszont egyedül nem merek pedig régebben szoktam. Ha találkoztunk valahol a barátaimmal elmentem bicajjal. Még én kísértem őket haza és egyedül mentem tovább. Nagyon sokat bringáztam, de már pár hónapja nem ültem biciklin. Lehet, hogy csak ez a baj. Félek, hogy elesek vagy valamit elrontok. Főleg az utakon nem merek pedig ez nem is egy nagy város. Még a szabályokat se igazán tudom.
14/L
Egy ilyen irreális félelemmel csak te tudsz mit kezdeni, ebben mi hogy segítsünk?
Indulj el, és kész...
Ahhoz, hogy magadban megtanulj biztonságosan bringázni, nem kell közutakra menned, gyakorolhatsz máshol is. A bringázási gyakorlatból ki lehet jönni, de 1-2 hét alatt elég jól vissza lehet szokni rá.
-= A Város =-
Városban, a közutakon biciklizni veszélyesebb, mint a bringautakon. Ezt aláírom.
Ahhoz, hogy biztonságosan megtanulj bringázni közutakon, ahhoz nyugodtan kérj mástól segítséget. Kérd meg apudat (vagy már gyakorlott bringás haverodat), hogy hétvégén menjetek el bringázni, és mutassa meg, mire kell figyelni a közlekedésben, hogy ne legyen bajod. Te meg figyeld, hogy mikor mit csinál. Örömmel segít, ha van rá ideje, és neki is jól fog esni a mozgás, és hogy a valaki (a gyereke / barátja) felnéz rá.
Az alapvető KRESZt is tőle kérdezd meg, ha nem akarod végigolvasni a teljes szabályrendszert, vagy amit alul összefoglalva írtam.
Mindig viselj sisakot!
3 000 - 20 000 forint (egy sisak ára) sokkal olcsóbb, mint összevarrni a koponyádat! (Mindig!)
A bringád hátuljára egy talpára állított macisajttal, benne egy felkiáltó jellel (lehet jelezni az autóknak, hogy egyéb veszélyre fokozottan figyeljenek (rád). Ezt többnyire ismerik a közlekedésben. [link]
-= Felszerelés =-:
Láthatóság érdekében és a szabályok betartása miatt a következő elemek kötelezők a biciklidre:
- legyen, elől hátul prizmád
- legyen, elől hátul lámpád (de ne feledd el levenni, mert ellophatják)
- Legyen a küllők között elől/hátul 1-1 prizma
- Pedálon legyen prizma
- csengő
- fék
- Lakot területen kívül kötelező a láthatósági mellény !!
- sötéteskor nem csak a lámpa segít, de a láthatósági mellény is (300-1000 Ft). A lényeg, hogy Téged lássanak, és lehetőleg messzebbről.
-= Közlekedj szabályosan =-:
A KRESZ nem fog megvédeni, de bemutatja, hogy mi az elvárás a közlekedésben. Ez segít abban, hogy biztonságosabban tudj közlekedni.
A KRESZ legfontosabb 2 mondata (sajnos sokan nem ismerik):
"A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják."
"Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben."
Röviden, amit KRESZ-ből be kell tartani bringásoknak:
- A villamosnak mindig elsőbbsége van!!! (minden kötött nyomtávú járműnek)
Hol közlekedhetsz bringával? És mennyivel haladhatsz?
- járdán csak akkor mehetsz, ha nincs mellette kijelölt bicikli út/sáv, és akkor is csak úgy, hogy nem zavarod a gyalogosokat, egymás mellett nem haladhat két bringa, maximális megengedett sebesség 10km/h
- osztott gyalogos/biciklis úton max 20 km/h sebességgel
- kerékpár úton és kerékpár sávban max 30 km/h sebességgel
- közutakon 40 km/h
- Lakot területen kívül sisak nélkül megengedett sebesség 40km/h, sisakkal 50km/h. (lakott területen kívűl a láthatósági mellény kötelező)
- Busz sávban is bringázhatsz a közlekedésre megjelölt irányban (40km/h).
- Amennyiben a kerékpár úton / kerékpár sávon / osztott kerékpár úton feltartanak a közlekedésben (akadály, építkezés, csoportos/tömeges járókelők, túl kicsi sebesség korlát), akkor használhatod a közutat is.
- Az út, illetve a sáv jobb oldalára kell húzódnod! Nincs megszabva, hogy mennyire. Tehát a sáv közepe és a jobb oldali széle között közlekedhetsz.
- Közúton egymás mellet két, egy nyomtávú jármű nem haladhat! Ez alól kivételt képezi az előzés és a megkülönböztető jelzés használata. (Ugye kedves, rossz példát mutató motoros rendőrök, akik nem használtok megkülönböztető jelzést!?) Állni (pirosban, kereszteződésben) már szabad egymás mellett is.
- Kereszteződésben és Körforgalomban 2 nyomtávú járművet előzni tilos, egy nyomtávú járművet előzni szabad. (és sajnos veszélyes)
- Zebránál minden járműnek tilos a másikat előzni!
- Piros / sárga lámpán nem mehetsz át, csak a zöldön.
- Zebrán (az útnak) keresztbe csak tolhatod a bringát (gyalogos közlekedésnek megfelelően haladhatsz , és elsőbbséget "élvezel", ha tolod.
- Bicikli sávos átvezetéskor rajta maradhatsz a bringán, de ilyenkor a biciklisáv számít alsóbbrendű útnak és neked kell megadnod az elsőbbséget.
- Jobb Kéz Szabály: Azonos rendű útkereszteződésekben, vagy leágazásokban annak van elsőbbsége, aki jobbról jön.
- Útkereszteződésekben, vagy leágazásokban, az alsóbb rendű úton haladó köteles elsőbbséget adni a magasabb rendű úton haladónak.
- A villamosnak mindig elsőbbsége van!!! (írtam már?)
Irány jelzés:
Az irány jelzés arra szolgál, hogy a mögötted lévőnek jelezd az irányváltási szándékodat. Ezzel segíted az ő közlekedési ütemezését is. Az irányéjezést a mögötted haladónak figyelembe kell(ene) venni és elsőbbséget kell(ene) adnia a szándék jelzését utáni észlelést követően. (A reakció idő nagyjából 3 sec)
A kerékpáron nincs irányjelző (index) lámpa. Ezért a legtöbben a kezüket oldalra kitartva tudják jelezni az irányváltásukat úgy, hogy az messziről látható legyen. DE ezt nem tudja mindenki megtenni, mert nem tud egy kézzel biztonságosan haladni. Ilyenkor a térdedet is nyújthatod oldalra. Szerencsére a motorosok miatt ez a jelzés is kezd elterjedni és a legtöbb jármű vezető tudja, hogy mit jelent.
Ám a valóság, az, hogy egyikre sem bízhatod magad, sem a lámpára, sem a kar/térd kitételére. Ezért nézz többször hátra, hogy engednek-e menni. (Ha nem vagy biztos a dolgodban, még mindig megállhatsz, úgy könnyebb átlátni a forgalmat.)
Balra kanyarodás:
- Több, mitn irányonként 1-1 sávos úton, ha balra akarsz lekanyarodni, le kell szállnod a bringáról, és át kell tolnod a bringát az úttesten
- Irányonként 1-1 sávos úton irányt jelezve, bekanyarodhatsz.
Táblák, amiket ismerned kell:
- STOP (8 szögű piros) [link]
- Főútvonal, elsőbbségadás kötelező (csúcsán álló macisajt) [link]
- Haladási irányt jelzők (kék kerek, benne egy nyíllal) [link]
- Mindkét oldalról behajtani tilos (bringával bemehetsz, a gyalogosnak elsőbbsége van.) [link]
- Behajtani tilos, egyirányú utca (bringával bemehetsz, de a szembe jövő járműnek elsőbbsége van.) [link]
- kerékpárral behajtani tilos (ide nem mehetsz be)
- kerékpársáv kezdete: [link] vagy [link] vagy [link]
- kerékpársáv vége: [link]
Zavaros fogalmak:
Kerékpár út / kerékpár sáv / osztott kerékpár út / gyalogos és kerékpár út / kerékpár nyom / Nyitott kerékpár sáv:
[Kerékpárút]: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt, közúttól elkülönített út.
[Kerékpársáv]: az úttesten útburkolati jellel kijelölt - kerékpárosok egyirányú közlekedésére szolgáló - különleges forgalmi sáv. Kerékpársávot az úttest többi részétől folytonos - az útkereszteződésnél, továbbá ahol a járművek várakozóhelyét az úttest széle és a kerékpársáv külső széle között jelölték ki, szaggatott - sárga vonal választja el.
[Osztott kerékpár út], vagy [Gyalog és kerékpár út]: jelzőtáblával gyalog- és kerékpárútként megjelölt út, amelyen a gyalogos és a kerékpáros forgalom részére fenntartott útfelületet burkolati jellel és eltérő színű burkolattal is kijelölhető. A bringások útvonalát folytonos sárga vonallal választják el.
[Gyalogos és kerékpár út]: [link] és [link]
Osztott kerékpár út: [link] és [link]
(szerencsére ilyen már egyre kevesebb van; inkább osztott kerékpár utak vannak)
[Kerékpáros nyom]: az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület.
[Nyitott kerékpársáv]: az úttesten útburkolati jellel kijelölt - kerékpár és különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) jármű egyirányú közlekedésére szolgáló - különleges forgalmi sáv.
Az ilyen utak végénél fokozottan figyelj a közlekedésre !!!
Osztott kerékpár úton és kerékpár úton a gyalogos a kerékpár forgalmat nem akadályozhatja, itt a kerékpárnak van elsőbbsége. (de ettől még határozottan figyelj a gyalogosra, és 2-3 villanyoszloppal előbb csengess neki, hogy tudja, hogy jössz)
Követési távolság:
27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.
27. § (2,c) Nincs szükség ilyen követési távolság tartására egy nyomon haladó jármű követése esetén.
Tehát nem a mögötted lévő figyelni, milyen közel van hozzád. (megnyugtató nem?)
Ésszerű, de a gyengébbek kedvéért fontos tudnivalók:
- 17 évnél fiatalabb nem szállíthat más személyt a bringán.
- Főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni Tilos.
- Elengedett kormánnyal kerékpározni Tilos. (kivéve magánterületen és nem közútnak számító helyeken: erődben, mezőn, folyón)
- Kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni Tilos.
- Kerékpárral állatot vezetni Tilos.
- Kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani Tilos. (kaszát)
- Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni nem szabad.
Amire figyelj, mert az autós nem fog és a KRESZ nem mindig ésszerű:
- kereszteződésekben az autós nem adja meg mindig az elsőbbséget a bringásnak, mert azt hiszi (hibásan): "úgyis lassan jön" / "nem nekem fog fájni" / "alsóbbrendű lény, majd ő alkalmazkodik"
- Sajnos körforgalomban az autós megelőzheti az egy nyomtávú járműveket, és ezt úgy szokták csinálni, hogy közben odaszorítanak a padkához. Ezért ott érdemes áttolni a zebrán, vagy nagyon figyelni.
- Azért mert neked zöld van és a bekanyarodó autósnak nincs elsőbbsége, kiemelten figyelj oda, mert nem szeretik betartani az autósok ilyenkor a szabályt.
- Egyenes úton a bringasávot sokszor elfoglalják a "lekanyarodó" autók, még jóval a kanyar előtt. Sajnos rájuk figyelni kell, mert ők nem figyelnek. (Ebben a KRESZ sajnos önellentmondásosan foglal állást, ami sok veszélyt eredményez)
ps.:
- Inkább add meg akkor is az elsőbbséget, amikor nem kéne, de a másik veszélyesen vezet. Ezzel magadnak teszel jót. És a másiktól érdemileg felemelkedsz egy magasabb szintre. Nem kell majd bosszankodnod.
- Azért mert más szabálytalan, még neked nem kell annak lenned.
- Azért mert más veszélyezteti a közlekedésben résztvevőket azért még nem kell neked is úgy viselkedni, és nem neked kell megbosszulnod őket. Ha nem sérültél meg ilyen esetekben, akkor vegyél mély levegőt, akár állj félre egy pillanatra, amíg újra megnyugodsz, és tudsz tovább menni. Ha megsérültél, kérj segítséget akár járókelőktől, akár telefonon a 112-n. Megjegyezheted a rendszámot (kaviccsal, kulccsal írd le a betonra) és jelentheted, de a rendőrség lótrágyát sem fog tenni, ha nem kamerázták valahogy le az esetet. (És finoman fejeztem ki magam.)
- Vannak kamerás felvételek, amikor az autósok 10-25 cm-re előztek meg másokat, ezek meg is kapták a több tízezres büntetésüket és a 3-6 pont levonásukat. De az lenne a jó, ha megértené mindkét fél, hogy nem csak övé a világ, és nem lesz attól jobb senkinek, ha ilyet csinál. És inkább vigyázzunk egymásra.
- Ha valaki felbosszantott vezetés közben, beszéld meg valakivel, akit ismersz / szeretsz. Mond meg nekik, hogy objektív véleményt kérsz, mert nem tudod hova rakni az esetet. Kérdezd meg MAGADTÓL és esetleg mástól, hogy miként kerülhetted volna el a helyzetet. Köszönd meg amit mondanak. És vigyázz magadra!
Sajnos tévedtem néhány dologban:
Minden hibámat itt találtam meg:
1) egy irányú utcába nem szabad forgalommal szembe behajtani.
2) Minden oldalról behajtani tilos utcába nem szabad bringával behajtani.
3) Buszsávban tilos biciklizni, kivéve, ha ilyen tábla van előtte: [link]
A többiben úgy látszik nem tévedtem (sokat).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!