Miért nem forog a mosógép dobja?
Ez nem kondenzátoros (aszinkron), a mosógépek szénkefés motorjait triac-fázishasítóval szokták szabályozni, az irányváltást pedig relé intézi, mert ahhoz fel kell cserélni két bekötést.
Sorosan van kötve az álló és forgórész, ezeket egymáshoz képest fordítva kell kötni, ha irányt akarunk váltani.
A fekete por bizonyára a szíj ledörzsölt anyaga, ezt meg lehet figyelni, hogy jó a futás, nincs-e axiális eltolódás, feszesség is érzésre jó legyen.
Lehet éppen gond a vezérléssel, relé beégésével, vagy lehetne a motort direktbe kötve is tesztelni.
Igen azt elfelejtettem írni hogy elöl töltős gépről van szó.
A gép tetejének a szélén van egy kék "dobozom" az lenne a relé?
Kicsit pontosítok, tehát:
A mosógép dobot üresen sem tudja megmozdítani a motor. Szíj nélkül a motor forog centrifuga üzemmódban. A dob is kézzel vajsimán mozgatható önmagában ha nincs összekötve a motorral. Azonban ha összekötöm őket a szíjjal a motor meg sem mozdul, ha leveszem a szíjjat és újraindítom a gépet a motor forog.
Ok teszek fel holnap pár képet. Szénkefék nélkül sokkal könnyebb kézzel tekerni a motor tengelyét, ha visszacsavarozom a keféket jelentősebb lesz az ellenállás szóval jónak tűnnek úgy tűnik rendesen szorítják.
Ha a szíjjal össze van kötve a dob azért elég nagy az ellenállása, de néztem a másik mosógépünket üresen kb ugyanolyan nehéz mozgatni. Ma még játszottam vele. A helyzet annyiban változott hogy néha már szíj nélkül sem tud megforogni. A motor indításkor próbálna forogni ilyenkor búg is kb 1 másodpercig, azonban utána letilt valami búgás abba marad és többé nem próbálkozik csak áramtalanítás után. Ha összekötöm szíjjal és a tiltás elött picit rásegítek a nagy kerékre akkor forog de nem túl acélosan, persze irányváltáskor ugyanúgy megáll. Átnéztem az elektronikát, kondik rendben voltak és szemmel semmi problémát nem láttam. Jelenleg ott tartok hogy a gond a két kopott csapágy lehet a motor tengelyen és az hogy a csapágyház a motorban kikaphatott esetleg...
Rendellenes morgó hangot szokott adni a menetzárlatos forgórész miatt is egy ilyen univerzális motor.
A tengelyen lévő jeladó visszacsatolja a fordulatot, ha az nem a vezérlésnek megfelelő, letilt.
Ha esetleg figyeli a motoráramot is egy sönt segítségével, akkor a túláram miatt is letilthat.
De ez már behatárolható lett volna, ha meghajtod direktben a motort:
https://www.youtube.com/watch?v=48J3w0eN6uI
Amit tudni kell egy menetzárlatos kefés motorról: ha direktben teszteled, lenyomhatja a biztosítékot, vagy elindul, de erősen melegszik, morog, ugyanakkor nem pörög fel teljesen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!