Az univerzális motor azonos az egyenáramú motorral? Vagy van köztük különbség? Mi?
Az univerzális motor szerkezete megegyezik a soros kapcsolású egyenáramú motor szerkezetével. A működése azon alapszik, hogy a tápláló feszültség polaritásának felcserélésekor az áram iránya az armatúrában is és a gerjesztő tekercsben is megfordul, emiatt ugyanolyan irányú forgatónyomaték keletkezik. A forgás irányát gyártáskor, a tekercsek megfelelő bekötésével állítják be.
A jellemzői is azonosak a soros motoréval: nagy indítónyomaték, magas (1000-50000/perc) fordulatszám.
A motorba ezért zavarszűrőt kell beépíteni.
Az univerzális motor jellemző felhasználása: háztartási gépek (porszívó, kávé őrlő, turmixgép, hajszárító, néhány villanyborotva), valamint villamos kéziszerszámgépek, pl. fúrógép.
"Vagy van köztük különbség?"
Van. Az univerzális motorban nem állandó mágnes van.
A többi lényeget az előttem szóló kiválóan leírta.
Köszönöm szépen a válaszokat!
Mindenkinek adtam zöldet
Három megjegyzést engedj meg (és a kedves korábbi válaszolók is):
1. Univerzális motornak azokat a soros gerjesztésű kommutátoros motorokat nevezzük amelyeket egyenárammal és váltakozóárammal is táplálhatunk.
Pl. porszívó, kávédaráló, konyhagép, kézi fúrógép, stb. motorja ilyen.
2. A felépítése nagy vonalakban megegyezik (hasonló) az egyenáramú, soros gerjesztésű motoréval. De nem teljesen azonosak, mert az egyenáramú motor csak ohmos jellegű ellenállást jelent, míg a váltóárammal hajtott motorban induktív hatások is fellépnek, ami rontja a motor teljesítménytényezőjét, ezért a tervezésénél ezt figyelembe kell venni. A csak váltóáramra használt motoroknál pl. segédpólust is használnak a kommutáció javítására, ilyen az egyenáramúban nincs.
3. Az állandó mágnest tartalmazó motorok jellemzően kis teljesítményű egyenáramú motorok. Pl. autó ülésállító motorja, vagy az ablakletekerő motor.
Ezek a párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motorok megfelelői, ahol az állórész állandó feszültségű és párhuzamos gerjesztésű rendszerét cserélik ki egy állandó mágnesekből álló állórészre. Egyszerűbb a felépítés, gyártás, kevesebb a hibalehetőség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!