Van egy régi mosógép villanymotorom. Be tudom kötni egyszerüen úgy hogy ne jöjjön ki belölle ennyi vezeték? Mi az a valami ami menet közbe ciripel? Az egyáltalán szükséges rá?
Igen ehhez motorhoz szükséges ez a"ciripelő"
Aminek normál esetben nem illik "ciripelni" ,illetve bizonytalanul ki-be kapcsolgatni.
Ez egy áramrelé ami a segédfázist kapcsolja le ,amint az indítási áramfelvétel lecsökkent,érthetőbben: a motor felpörgött az üzemi fordulatszámra.
Ezeket a a motorokat régen még úgy tekercselték,hogy a segédfázis tekercse nagyobb ellenállású huzalból volt ,általában sárgarézből,ezért csak az indítás időtartamára van az áramkörben.Általában ezért 4 szál huzal jön ki a tekercsfejből.
Át kell tekerni a segédfázist vörösrézhuzallal és kondenzátoros megoldással lehet egyszerűsíteni.
A segédfázis a motor az egyik tekercsét jelenti,a másik tekercset munkatekercsnek hívják.A motor kapocstáblájára tehát 4 kivezetést visznek.A soknak látszó csavar azért van,hogy be lehessen kötni a kívánt forgásirányt.
A kérdésedre válaszolva ,valószínű a képen látható relé állíthatóságára gondolsz.
Igen a mozgó vasmag tetején látható az a M5-ös kontra anyabiztosítású csavar,az szolgál a relé érzékenységének beállítására.Minél közelebb tolod vele a mozgó nyelvet a vasmaghoz ,annál kisebb áramnál húz meg.
Jó a megfigyelésed!
Éppen ezért nevezték el az ilyen motorokat segédfázisú motornak.
(Most villamosgép óra következik.)
Ha megszerkesztjük a munkatekercsben folyó áram által létrehozott nyomaték vektorát (iskolában úgy mondtuk: paralelogramma módszerrel),+ és - irányban is egyenlő hosszúságú vektort kapunk,aminek az eredője nulla.
A külső megfigyelőnek ez úgy látszik,hogy a tengely bizonytalanul rezeg,nem is tudja mit kéne csinálni.Ha segítünk neki eldönteni ,mondjuk "berántjuk" ,bármelyik irányban elindul,és üzemi fordulatszámmal forog.
Azért ,hogy ne kelljen ráncigálni ,kitalálták az okosok,egy másik tekercset is tesznek a motorba,aminek az impedanciáját "eltolják" a munkatekercshez képest,így az előbb említett vektorpár már nem lesz egyenlő hosszú és magától elindul,abban az irányban ,ahogy a kapocstáblán be van kötve.
Ezt a bizonyos impedancia eltolást el lehet érni külső rákapcsolt ohmos ellenállással,vagy ahogy már írtam nagyobb ellenállású sárgarézhuzallal tekert segédfázissal.Ehhez kell az a relé ami le is kapcsolja indulás után,mert ha nem akkor leadja az indiánjelet.Az relés motor azért szokott leégni mert a mosógépbe sok ruhát tettek és a relé a nagy áram miatt nem tudott elengedni.
A mai segédfázisú motorokban már kondenzátor,mint kapacitií ellenállás rákapcsolása tolja el a segédfázis impedanciát és hoz létre forgatónyomatékot.
Tehát ha a motorod arra indul amerre meglököd,akkor nem működik a segédfázis tekercse.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!