Miben befolyásolja a vidó minőségét, ha rekesz idő nem megfelelő?
PAL, 50p-ben szeretnék felvételeket késziteni. Tudom, hogy ez tökéletesen működjön szükséges az 1/100-as záridő. Sajnos a fényviszonyok miatt ez sokszor (legtöbbszőr) nem lehetséges. Ha kisebb, illetve nagyobb a rekeszidő az miben befolyásolja a felvett anyag minőségé, hol fog meglatszani?
Sajnos semmilyen szűrőt nem tudok csatlakoztatni a géphez (sony rx100 m6-ról van szó), valami ötlet amivel esetleg ki mégis meg tudom tartani az 1/100-as rekeszidőt?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha nincs elég fény az 50p-hez, akkor sötét lesz a videó, nem olyan bonyolult ez.
Egyébként kiolvasási sebességről beszélhetünk esetleg ilyenkor, nem záridőről, rekeszidőről meg soha, mert nincs ilyen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Itt is ugyanaz az "eljárás", mint fényképezéskor.
Záridő, rekeszérték és iso.
Jelen esetben ugye a záridőt 1/50 vagy 1/100 az optimális.
Tehát ez esetben az iso-val vagy a rekeszértéket tudod változtatni, vagy csinálsz elegendő fényt.
Legjobb megoldás, hogy csinálsz elég fényt. Bár ez nem mindig kivitelezhető.
Ha az isot növeled, akkor sajnos zajosodni fog a felvétel.
Rekeszértéket is csak nagyon korlátozottan tudsz állítani.
Valami közép utat kell találnod a felsoroltak kombinálásával.
"Ha kisebb, illetve nagyobb a rekeszidő az miben befolyásolja a felvett anyag minőségé, hol fog meglatszani?"
Az elektromos fényforrások vibrálni fognak a felvételen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Elég sok butaság van sajnos a válaszok között, ugyanis nagyon is számít a záridő videónál. A mechanikus zár valóban nyitva van végig, de elektronikusan ugyanaz a folyamat zajlik le - pl. MILC-eknél is záridőről beszélünk, miközben a mechanikus rész ezeknél teljesen hiányzik. Videónál a sorok beolvasási sebességét mutatja, tehát a motion blur mértékére van hatással. A kérdező jól írta, hogy 50p-s anyaghoz 1/100-as záridőnek kéne társulnia, az analóg kamerákon is ezt a 180 fokos szabályt követték. Így kapod meg az olyan mértékű motion blur-t, ami a valós látványhoz leginkább közel áll.
Ebből következik a konkrét kérdésre is a válasz: felmehetsz nyugodtan 1/50-es záridőre (tovább nem fogja engedni a gép 50p-nél), viszont a kevésbé gyors mozgások is elmosódottabbak lesznek. Nyilván a témától függ, hogy ez mennyire látszik a videódban. Ha pl. állványról veszel fel egy irodalmi felolvasó esten, valószínűleg semmi különbséget nem fogsz tapasztalni. Ha kézből veszed fel egy metál koncerten a mosh pitet, ott elég katyvaszos lesz az eredmény.
Másik irányba, gyorsabb záridők felé sem túl szerencsés menni, mivel lehet, hogy verőfényben indokolt lehet az 1/500, vagy akár 1/1000 záridő, de ezeknél az értékeknél már teljesen megszűnik a motion blur, a mozgás darabos lesz. Itt megjegyezném azért, hogy ez a szabály (mint általában minden művészeti területen) nem kőbe vésett, csak akkor érvényesül, ha a cél a valóság minél pontosabb visszaadása. Sok filmben is eltérnek a 180 foktól bizonyos jelenetekben, például közelharcot szeretnek rövidebb záridőkkel felvenni, ad a mozgásnak egy hangulatos dinamikát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!