Miben befolyásolja a vidó minőségét, ha rekesz idő nem megfelelő?
PAL, 50p-ben szeretnék felvételeket késziteni. Tudom, hogy ez tökéletesen működjön szükséges az 1/100-as záridő. Sajnos a fényviszonyok miatt ez sokszor (legtöbbszőr) nem lehetséges. Ha kisebb, illetve nagyobb a rekeszidő az miben befolyásolja a felvett anyag minőségé, hol fog meglatszani?
Sajnos semmilyen szűrőt nem tudok csatlakoztatni a géphez (sony rx100 m6-ról van szó), valami ötlet amivel esetleg ki mégis meg tudom tartani az 1/100-as rekeszidőt?
Ha nincs elég fény az 50p-hez, akkor sötét lesz a videó, nem olyan bonyolult ez.
Egyébként kiolvasási sebességről beszélhetünk esetleg ilyenkor, nem záridőről, rekeszidőről meg soha, mert nincs ilyen.
Itt is ugyanaz az "eljárás", mint fényképezéskor.
Záridő, rekeszérték és iso.
Jelen esetben ugye a záridőt 1/50 vagy 1/100 az optimális.
Tehát ez esetben az iso-val vagy a rekeszértéket tudod változtatni, vagy csinálsz elegendő fényt.
Legjobb megoldás, hogy csinálsz elég fényt. Bár ez nem mindig kivitelezhető.
Ha az isot növeled, akkor sajnos zajosodni fog a felvétel.
Rekeszértéket is csak nagyon korlátozottan tudsz állítani.
Valami közép utat kell találnod a felsoroltak kombinálásával.
"Ha kisebb, illetve nagyobb a rekeszidő az miben befolyásolja a felvett anyag minőségé, hol fog meglatszani?"
Az elektromos fényforrások vibrálni fognak a felvételen.
Elég sok butaság van sajnos a válaszok között, ugyanis nagyon is számít a záridő videónál. A mechanikus zár valóban nyitva van végig, de elektronikusan ugyanaz a folyamat zajlik le - pl. MILC-eknél is záridőről beszélünk, miközben a mechanikus rész ezeknél teljesen hiányzik. Videónál a sorok beolvasási sebességét mutatja, tehát a motion blur mértékére van hatással. A kérdező jól írta, hogy 50p-s anyaghoz 1/100-as záridőnek kéne társulnia, az analóg kamerákon is ezt a 180 fokos szabályt követték. Így kapod meg az olyan mértékű motion blur-t, ami a valós látványhoz leginkább közel áll.
Ebből következik a konkrét kérdésre is a válasz: felmehetsz nyugodtan 1/50-es záridőre (tovább nem fogja engedni a gép 50p-nél), viszont a kevésbé gyors mozgások is elmosódottabbak lesznek. Nyilván a témától függ, hogy ez mennyire látszik a videódban. Ha pl. állványról veszel fel egy irodalmi felolvasó esten, valószínűleg semmi különbséget nem fogsz tapasztalni. Ha kézből veszed fel egy metál koncerten a mosh pitet, ott elég katyvaszos lesz az eredmény.
Másik irányba, gyorsabb záridők felé sem túl szerencsés menni, mivel lehet, hogy verőfényben indokolt lehet az 1/500, vagy akár 1/1000 záridő, de ezeknél az értékeknél már teljesen megszűnik a motion blur, a mozgás darabos lesz. Itt megjegyezném azért, hogy ez a szabály (mint általában minden művészeti területen) nem kőbe vésett, csak akkor érvényesül, ha a cél a valóság minél pontosabb visszaadása. Sok filmben is eltérnek a 180 foktól bizonyos jelenetekben, például közelharcot szeretnek rövidebb záridőkkel felvenni, ad a mozgásnak egy hangulatos dinamikát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!