Milyen zarsebesseget és ISO-t érdemes használni, beltérben portréhoz, esti órákban?
Kezdő vagyok, mielőtt a torkomnak estek. :)
A rekeszertekem adott, az jön a fix 50mm objektivbol az 1.8
A fényforrás egy darab lámpa a plafonról. A gép egy Nikon 5600. Manuális módban vagyunk.
Csináltam 100 darab képet s egy se lett éles. Igaz a háttér szépen el van mosodva, de sajnos a témám is. Agép folyamatosan azt írja ki, hogy a “subject is too dark”. Arra gondoltam hátha van olyan átlagos tartomány, ami a legcélravezetőbb használni. Azt találtam, hogy ISO 800 főle nem érdemes menni.
Köszönöm
A kevés fény behatárolja a lehetőségeidet, nem nagyon van mozgástered. Az objektív mint írtad, adott. A zársebesség és az iso pedig a kevéske fényhez igazítandó.
Ha a téma is életlen, akkor gondolom kézből fotózol és bemozdítod a gépet,(feltételezve hogy a modell képes mozdulatlan maradni). A megoldás erre az állvány használata. Meg lehetőleg távkioldó is.
Aztán ha van mód, gondoskodni kell a megfelelő világításról is. Lámpa, vaku.
Értem én, hogy kezdő vagy, de ez nem kéne hogy azt jelentse, hogy bszol bármit is tanulni. Márpedig ha az ember elkezd ismerkedni a fényképezéssel, a legelső, amit meg kell hogy tanuljon, az a záridő-rekesz-érzékenység közti összefüggés. Ez előtt csak egy dolog van, ami még fontosabb: az, hogy nincs univerzális beállítás, mindig az adott helyzettől függ, mi lesz a jó.
Ha nem lennél ilyen lusta, már rég tudnád, hogy a a rekeszt a legtágabbra nyitod és mégis bemozdul a kép, akkor vagy rövidebb záridő kell, vagy magasabb iso, vagy mindkettő.
Ne légy lusta, tanulj. Anélkül soha az életben nem jutsz egyről a kettőre.
Köszönöm első. Ma akkor úgy fogom próbálni.
Kedves második, úgy érzem értelmesen tettem fel a kérdést, nem muszáj válaszolni aha nem akarsz. Az arroganciádat pedig tartsd meg magadnak.
Egy szóval sem mondtam, hogy nem értelmes a kérdésfeltevés módja. Talán nem jött át, de arra próbáltam célozni, hogy az életben nem fogsz előrebb jutni, ha ahelyett, hoyg megpróbálnád megtanulni, hogyan működik a fényképezés, itt fogod kérdezgetni, hogy ilyen-olyan-amolyan körülmények között hogyan állítsd be a gépet.
Az, hogy kezdő vagy, nem egy végleges állapot, nem erre hivatkozva kéne a legbanálisabb kérdéseket feltenni, hanem épp ellenkezőleg: dolgoznod kéne azon, hogy elmúljon ez az állapot.
Értem én, hogy nem tetszik, de ez van.
Ma találtam egy videót a reciprok szabályrol. Az adott támpontot a zaridorol, s egyből javultak az elessegek is. Erre lettem volna kiváncsi.
Nem kioktatasra! S nem azért mert lusta voltam, csak nem találtam meg a kellő anyagot.
"Ma találtam egy videót a reciprok szabályrol."
Hát erről beszélt az, akiről rögtön a rosszindulatot feltételezted, hogy tanulj. Akkor meg nem igaza volt? :)
És a 100 képből egyetlen egynél sem közelített a záridő a reciprok szabályhoz? Valószínűségileg ez meglepő.
Reciprok szabály az magában nem vonatkozik rád. Neked kell kitapasztalnod, hogy ahhoz elég stabil-e a kezed, netán még stabilabb. Én, ha odafigyelve fényképezek, 1/80-adot még ki tudok tartani 135 mm-es lencsével. Ha elhülyéskedem, az 1/160 is sok. Portrénál meg rengeteg segítség lehet, a manualban írt testtartást felvenni, fának támasztani a gépet, stb. Ezek is le vannak írva.
"A rekeszertekem adott, az jön a fix 50mm objektivbol az 1.8"
Na jó, de mit akarsz fotózni? Beltérhez kevés lesz az 1.8, mert csak a fókuszban lévő tárgy lesz éles, de erre majd te magad is rá fogsz jönni. Ha alanyt vagy tárgyat fotózol, akkor azt ki tudod világítani pl. egy asztali lámpával (esetleg még egy lámpa, ami a mögötte lévő teret világítja be, hogy az se legyen sötét), ha nincs vakud, de azért stúdió szintű fényeket ne várj el egy sötét szobától. Akkor már inkább azt mondanám, hogy várj vele nappalig és természetes fény mellett fotózd.
"Csináltam 100 darab képet s egy se lett éles."
Milyen beállításokkal? Így maximum annyit lehet mondani, hogy vagy túl kicsi a rekesz vagy bemozdult a kép vagy fókuszhibás az objektív, esetleg a váz. De azért az elég durva arány, hogy a képek 100%-a hibás lett.
"Agép folyamatosan azt írja ki, hogy a “subject is too dark”. Arra gondoltam hátha van olyan átlagos tartomány, ami a legcélravezetőbb használni. Azt találtam, hogy ISO 800 főle nem érdemes menni."
Én azt tudom tanácsolni, hogy ha mész beltérbe, akkor reflexből kezd is el feltekerni az ISO-t rögtön 400-800-ra, aztán nézd meg mit mutat a gép fénymérője és ha közel van a 0-hoz, akkor korrigálj záridővel vagy rekesszel. Ha nagyon messze van, akkor még adj neki egy kis ISO-t. Persze a záridő az legyen olyan, hogy kézzel ki lehessen tartani (lásd reciprok-szabály).
Másrészt: Én ezt az egész manuál módot elfelejteném a francba, mert ha nincs körülötted egy komplett stúdió, akkor úgy is mindig korrigálnod kell valamelyik értéket, nem fogsz tudni megtartani egyetlen beállítást a fotók készítése során. Inkább használj A vagy S módot, attól függően, hogy a fix rekeszérték vagy a fix záridő a fontosabb neked és expo korrekción igazíts, ha nagyon mellélő a gép (ha drasztikus a fénykülönbség, pl. napsütésből bemész egy épületbe vagy fordítva, akkor pedig ISO tekergetés).
#7
"Hát erről beszélt az, akiről rögtön a rosszindulatot feltételezted, hogy tanulj. Akkor meg nem igaza volt? :)"
Csak nem mindegy, hogy valaki tanít, vagy paraszt módon kioktat.
De azt már beláttam, hogy aki nem rendelkezik egy bizonyos szintű érzelmi intelligenciával, az sosem érti meg, miért helytelen ez a viselkedés...
Viselkedésnek helytelen lenne, de ez nem viselkedés. :D
Mindazonáltal a mag az az információ, és ha valaki rád üvölt az utcán, hogy ne menj arra, te marha, mert dől a fa, akkor előbb érdemes az információt elemezni. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!