Miért ajánlja mindenki az f/1.8 illetve f1.4 objektíveket low light fotózáshoz?
Van egy AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR objektívem. A Nikon szerint 4 stop-al hosszabb záridővel tudok lőne a VR miatt (vibration reduction). Ez 16-szor hosszabb ideig tud nyitva maradni a rekesz, ami 16-szor több fényt jelent.
Az f/1.8 9,67-szer jelent több fényt mint az f/5.6 és 3.78-ször többet, mint f/3.5.
Az f/1.4 16-szor jelent több fényt mint az f/5.6 és 6.25-ször többet, mint f/3.5.
Tehát gyakorlatilag az f1.8-nál több fényt enged be bármilyen zoom érték mellett és az f/1.4 is csak maximális zoom-nál éri el zoom objektív fényerejét.
Tehát szerintem a zoom objektívvel jobban lehet fotózni rossz fényviszonyok között.
Tehát van egy stabis zoom és egy nem stabis fix? A fejtegetésed számszakilag még igaz lehet statikus téma esetén, ahol ráérsz exponálni fél mp-t is és ebben segít a stabi. De ha pl. gyengébb fények között is rövid záridőre törekszel pl. embereket fotózol egy rendezvényen, vagy látványosan ki akarod használni az extrém kicsi élességi zónát, akkor kell a nagy fényerejű lencse.
(a "stop" meg a jenki fotós tolvajnyelvben van, itt távolról sem fogja mindenki érteni, bátran használd a magyar fotós tolvajnyelvet)
Tehát hosszabb expozícióval pótlod a kisebb fényerőt? Ez viszont csak matematikailag stimmel. Hosszabb záridő: több zaj. Egyrészt. Másrészt a stabilizálás mozgó téma esetén semmit nem jelent, az csak a kézremegést kompenzálja. Ezek segítik a fotózást, de a sok fényt semmi nem pótolja maradéktalanul.
Ezek a számok is gyanúsak amúgy, de ebbe már nem mennék bele, hátha jön valaki, aki jobban ért hozzá.
És feltekered az ISO-t 25600-ba (ha már Nikon, a ma pl. legalapabbnak számító D7200 esetén) akkor még annyi fény sem kell... Ajánlom figyelmedbe a következő résezket a "fotózás kezdőknek" c. (tan)könyvek első lapjairól: záridő-iso-rekesz (blende, irisz) fogalmak; mélységéllesség fogalma (rekesz-tárgytávolság-gyújtótávolság vonzattal együtt); utána lapozz még pár oldalt és nézd meg mit ír a zoom-fix objektív különbségéről. Illetve egyáltalán mit jelent az, hogy fényerő (mit jelent az f utáni szám f1.4 f2 f5 és társai). Utána már csak végkép zárójelben, nézd meg mi történik egy mai CCD esetén a záridő növelésekor (illetve az ISO növelésekor) hogyan is működik a CCD? Miért nem jó egy CCD esetén a túl hosszú záridő? Ezeket nézd meg.
Utána nézd meg amit a fentiek is írtak, hogy de ez már valószínűleg neked nagyon magas szint lesz, hogy mi az összefüggés a téma és a záridő között. Illetve ismét visszakanyarodva a válaszom elejére, hogyan válasszunk az ISO-záridő-blende rendszerben egy adott értéket egy adott fotó esetén? Én nekem mindig azt mondták, hogy a fotózás itt kezdődik nem ott, hogy veszel egy x eFt-os gépet a FB profilodra kiírod Z photography és nyomogatod az expo gombot, letöltöd a képet szét photoshoppolod és utána a haverok nyomkodják a "like" gombot.
A dolog sokadik része, hogy több régi fotózással foglalkozó könyv azt írja (és ebben szép a magyar kifejezés) "FÉNYképezés" tehát a fényt használjuk arra, hogy valami történjen. Ha kevés a fény akkor alapvetően a fényképezés "lényegi" része veszik el, és jönnek azok a "kényszer" megoldások, hogy mégis valami képet (immár fény nélkül...) tudjunk alkotni, mert sokszor nincs más megoldás. És pont ezért a low light (fény)képezés nagyon speciális terület, és ott az egyetlen "mankó" a fényerős objektív és a magas ISO képes kép rögzítés (pl. film /hűtött film/, CCD, hűtőtt CCD stb.), illetve ezzel párhuzamosan a záridő növelése annak összes jó és rossz tulajdonságával együtt. Pl. a csillagászati fotózásnál (na az tényleg low light) az óramotor amelyik forgatja a fényképező eszközt a föld forgásával együtt, hogy állva maradjanak a csillagok.
"Utána már csak végkép zárójelben, nézd meg mi történik egy mai CCD esetén a záridő növelésekor (illetve az ISO növelésekor) hogyan is működik a CCD? Miért nem jó egy CCD esetén a túl hosszú záridő? "
Már nagyon régen nem gyártanak CCD érzékelős gépeket, már mindegyikben CMOS van. Már a mobilokban is nagyon rég CMOS van, szóval eléggé le vagy maradva a korhoz képest. De kösz a tippet, utána olvasok, hogy pontosan hogy működnek az érzékelők.
"mélységéllesség fogalma (rekesz-tárgytávolság-gyújtótávolság vonzattal együtt)" Tisztában vagyok, hogy a hátteret jobban ki tudom homályosítani, de a kérdés nem a háttér kihomályosítására, hanem általánosan a rossz fényviszonyok között fotózásra vonatkozik. Általánosságban amúgy nem szeretem, ha homályos a háttér, mert az olyan fotóknak sok értelme nincs. Elmész nyaralni/várost nézni és nem látszik semmi a háttérből. Mi értelme van ennek?
"És pont ezért a low light (fény)képezés nagyon speciális terület, és ott az egyetlen "mankó" a fényerős objektív és a magas ISO képes kép rögzítés"
A magas ISO nálam nagyon bezajosítja a képet, míg a magas záridő mininámálisan szokta, szóval inkább a záridő legyen magas, mint az ISO. Ráadásul bármilyen fotózást objektíven tesztelő oldalon azt hozzák ki, hogy a magasabb ISO-nál rosszabb a színhűség és a "dynamic range". Szóval magas ISO-t csak mozgó tárgyaknál van értelme szerintem.
Kérdező: 1. mi lenne ha magyarul írnál, egy magyar nyelvű oldalon?
2. a CCD és a CMOS viselkedése teljesen hasonló hosszú záridő esetén. És nyilván aki tudja miről beszélek érti. akkor most mindenhova ahova "elektronikus érzékelőt" írunk odaírjuk innen kezdve, hogy CCD vagy CMOS? Elég sokáig még CCD-nek fogja hívni mindenki a CMOS érzékelőt (úgyanúgy mint a 220V-ot a konnektorban, holott lassan 20 éve már 230V van). Bocs, hogy nem írtam végig mindenhol, hogy CCD vagy CMOS.
Nem tudom miért gondolod, még mindig, hogy az egyedül üdvözítő megoldás amit te szajkózol? pl. lehet állványt használni, akkor nincs rázkódás. Nyilván sok esetben egyszerűsíti az ember életét egy VR-es objektív, de mint írtam és többen írták hozzászólásban, hogy nem az az egyetlen úgy. De te valahogy leragadtál ennél, és dobálózól olyan angol kifejezésekkel amiről lövésed sincs. És nézd meg egyszer alaposan a hosszú záridős képeket, mert azt még mindenki érti, hogy magas ISO-n miért zajosodik a CCD és a CMOS érzékelő is, de úgyanígy hosszú záridőn is zajosodik. OK, hogy erre beépítették a fényképezőgépekbe a hosszú záridő zajcsökkentő funkciót (miért is kellett ez, hogy is van akkor az a CCD és CMOS érzékelők esetén is?).
A korábbiakból még mindig nem érted a záridő-téma összefüggést. Próbálj egy futó kutyát hosszú záridővel VR-el fotózni. VR nélkül még az is járható (bár gyakorolni kell), hogy fordulsz a kutyával és közben mozgatod a gépet amíg exponál (a háttér bemozdul, de a kutya jó lesz, rengeteg főleg agility fotó ilyen profiknál is, ezt próbáld meg VR-el). Szintén próbálj meg olyan helyen fotózni ahol sokszor kell fotózni és be kapcsolod a hosszú záridő zajcsökkentő funkciót (amire szerinted nincs is szükség, de akkor nem tudom miért építi be mindegyik gyártó még az alsó kategóriás gépekbe is pl. Nikon D7200-ben is van, most néztem meg).
Azon esetleg elgondolkodtál, hogy miért nincs egy halom objektívben optikai képstabilizátor? Ismered a viccet, "egy ember szembe megy az autópályán? - Egy??? az összes". Nem lehet, hogy te mész szemben az autópályán? Nyilván nem véletlenül alakul úgy egy nagy gyártó termék kínálata ahogy alakul, lehet,h ogy nincs is rá igény? Számtalan fotós teljesen jól el van ezekkel az objektívekkel amelyekkel szerinted nem lehet fotózni, mert nincs benne optikai képstabilizátor. Sőt szerinted mindenki hülye aki nagyfényerejű objektívet akar venni.
A kommented többi, mélységéllességre vonatkozó részekre inkább nem reagálnék. Remélem megteszi más. De javaslom menj el egy fotó tanfolyamra ahol ezt megtanítják és elmondják, hogy miért jó az esetek jelentős részében ha a háttér nem éles (és most nem beszélek a jogi vonatkozásokról, amikor a kép utómunka jelentős része a háttérben lévő autók rendszámának, esetleg a képbe véletlenül besétáló emberek kiretusálásával telik, erről a vonatkozásról nem beszélek most, de hidd el egyszerűbb életlenbe tenni a hátteret mint útómunkával 10 autórendszámát levakarni a képről).
Sajnos nagyon nem értesz hozzá, és nagyon bakot lősz. a VR optika nem enged be több fényt! Az hogy hosszabb ideig engedi be a fényt az teljesen más!
Például egy esti portrénál ha tudod, hogy 1/20s alatt már bemozdul az modell, még ha ül is, hiába van VR-ed, 1/20nál nem lesz több fényed. ha pedig statikus dolgot fotózol, pl tájkép, épület vagy enteriőr akko illik állványt használni, álványom meg jobb kikapcsolni a vr-t.
Abba meg ne menyünk bele menyivel szebb a rajzolata egy fix fényerősnek pl mint egy kitnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!