Fotózás gyenge fényviszonyok között? (Tapasztaltabb fotósok válaszát várnám. )
Szeretném konkretizálni a helyzetet, ugyanis a gyenge fényviszonyok az még nagyon sokat jelenthet. Nem most kezdtem a fotózást, és szoktam hivatásszerűen is nagy ritkán, de nem vallom magamat profinak (ahogy azt milliós géppel rendelkezők teszik, majd kiégetik, bemozdítják az összes szalagavatón készült fényképet, művésziségtől távol állóan).
Rengeteg könyvet olvastam, tapasztaltam, így általában tudom kezelni az ilyen helyzeteket. Ha lehetőségem van, mert fehér a plafon, és lehetőleg nincs túl távol, akkor plafonra irányított, kicsit felülexponált derítéssel szoktam kezelni a sötét helyet. Olykor egy papírral, vagy a vaku kihajtható (eredetileg a fény szétterítésére használható) lapjával visszaverek egy kis fényt, hogy például a szemgödröket kiderítsem. Előfordul elég gyakran olyan helyzet, hogy nincs lehetőségem erre, például mert színes, vagy fából van a plafon. Erre az esetre azt a módszert használom, hogy hosszabb záridőt veszek (megkerülvén az érzékenység túl magasra emelését (ISO3200...)), és a közel lévő tárgyat szemből megvakuzom. Ez jellemzően jó eredményt produkál, persze részben szerencse játék, hisz a hosszú záridő miatt egy hirtelen mozdulat (akár a tárgy, akár én felőlem) tönkre teheti a vaku merevítése ellenére is. Ez a módszer úgy tapasztaltam tényleg igazán sötét helyeken működik, mint egy kocsma.
Mindez eddig nagyon jó, de hiányos a megoldáskészletem az ilyen helyzetekre. Tegyük fel, valaki hintázott, szürkületben. Hiába próbáltam a hosszabb záridős módszert, egy ilyen helyzetben nem működött, csak az érzékenység horribilisre emelésével tudtam játszani, nem is volt szép hatása a vakunak, a tárgy elütött a környezetétől. Úgy tapasztaltam szürkületben a vakut csak derítésre lehet igazán jól használni, merevítésre nem. Hogyan oldanátok meg egy ilyen helyzetet? További problémás helyzet, amikor fából van a plafon nagy a terem (házasságkötő), és egy teremhez képest pici ablakon és függönyön keresztül szűrődik be fény, nem épp a fotózás fő témájára. A téma (menyasszony, vőlegény, tanúk) egy fal előtt ülnek a terem egyáltalán nem legvilágosabb pontjában, több megoldást próbáltam, és rengeteg jó kép lett, de a pánik megvolt, hisz nem tudtam egy biztos módot, hogyan is kezeljem a helyzetet. A vaku fénye leárnyékolódik a falra, ami első sorban az álló képeknél mutatkozik meg. A témához nem vagyok állandóan közel, tehát hiába veszek hosszabb záridőt, a kép egészét nem lehet vele kimerevíteni, a pici csúnya elmozdulás látható lesz. Hogyan oldaná meg egy tényleg nagyon tapasztalt fotós az én felszerelésemmel ezt a helyzetet? (Felszerelésem lentebb írom, sajnos ennyire telik jelenleg, ez is luxus, de nem is a gép teszi a jó fotóst állítólag, még ha ezt a kijelentést részben(!) ellenzem is.) Kérem, hogyha valaki válaszol, akkor azt részletesen, magyarázattal tegye. Egyébként úgy tapasztaltam a gépemnél, hogy ilyen sötét helyen, ISO1600-ig szabad elmenni (általában ezt használom), e fölé tényleg csak kényszerből.
Felszerelésem:
Canon EOS 650D
Canon EF-S 18-135 STM 3.5-5.6
Tamron 17-50 f2.8 (non VR)
Canon 480EX-II vaku
(Vészhelyzetre:
Canon EOS 450D
Canon EF-S 18-200 IS)
Köszönöm előre is!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!