DX formátumú képérzékelővel lehet-e jól használ FX formátumú objektívet?
Milyen objektívet válasszak a DSLR fényképezőgépemhez?
< Vissza a találatokhoz
A DSLR-hez annak függvényében érdemes objektívet választani, hogy milyen témát szeretne fotózni és milyen típusú fényképezést tervez. Minél jobban be tudja határolni az objektív tervezett felhasználási módját, annál pontosabban tudja kiválasztani a megfelelő típust. Ezzel javulni fog a fényképezés minősége, egyúttal csökken annak az esélye, hogy olyan objektívet vásárol, amely nem felel meg az igényeinek. Az alábbiakban néhány szempontot írunk le, amelyek segíthetnek az objektív kiválasztásában, és bemutatjuk, hogy a fotózás egyes részterületein milyen típusú objektívek népszerűek.
DX- és FX-érzékelőformátumok
Az ön fényképezőgépének érzékelőformátuma fontos szempont az objektív kiválasztásánál, hiszen a rögzített látószög attól függ, hogy a fényképezőgép DX- vagy FX-formátumú. Az FX-formátumú érzékelők látószöge szinte azonos a 35 mm-es filmes formátuméval. A DX objektívek 1,5-szeres nagyítást adnak a 35 mm-es filmes formátumhoz képest, ezért ha egy DX-formátumú érzékelővel rendelkező DSLR géphez 50 mm-es objektívet csatlakoztat, akkor a látószög akkora lesz, mint egy 35 mm-es filmes vázra szerelt 75 mm-es objektív esetében (50 mm x 1,5=75 mm).
Használja a Nikon Lens Simulator (Nikon objektívszimulátor) alkalmazást annak ellenőrzésére, hogy a váz és az objektív típusa hogyan befolyásolja a születő fényképet.
Használja a Nikkor Lens Map (Nikkor objektívtérkép) oldalt, ha szeretné gyorsan megtalálni a keresett objektívet.
Zoom vagy rögzített gyújtótávolságú (prím) objektív?
A zoom objektív használatának előnye, hogy rugalmasságot kínál a fotósnak. A sokoldalú használhatóság egy sor fényképezési helyzetben hasznos. A zoom objektívek ideálisak olyan esetben, amikor a fényképezési helyzet előre nem ismert, ezért rugalmasságra van szükség – például különféle témák (tájképek, portrék) egyidejű fotózása esetén –, de ön mégis egy objektívvel szeretné megoldani a feladatot. Zoom objektív használata esetén ritkábban kell objektívet cserélnie, így annak esélye is kisebb, hogy por jut a fényképezőgép tükörkamrájába vagy érzékelőjére.
Image
AF-S NIKKOR 24–70 mm f/2.8G ED zoom objektív
Image
AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G rögzített gyújtótávolságú (prím) objektív
A rögzített gyújtótávolságú objektívek egyik fő előnye a méretük és tömegük. A prím objektívek általában kisebbek és könnyebbek. Általában meghatározott célra tervezik őket, ezért kevesebb lencsetagot tartalmaznak, és ennek révén a tömegük is kisebb, mint a zoom objektíveké, amelyeknek több célra kell megfelelniük, ezért összetettebb lencsecsoportokkal rendelkeznek. A prím objektíveknek általában a maximális rekesze is nagyobb (f/1.4–f/2.8). Ez például akkor jelent előnyt, ha gyenge fényben kell fényképezni, mert ilyenkor könnyebb kézből fotózva kimerevíteni a témát és elkerülni a hosszú expozíció által okozott elmosódást. Nagy rekeszű prím objektívekkel fotózva kisebb mélységélesség érhető el, ami portrék készítésénél hasznos, hiszen így a háttér elmosásával a portré alanyára lehet irányítani a figyelmet. A prím objektívek nagy rekesze több fényt ereszt át, így a téma jobban látható a keresőben komponáláskor, ami megkönnyíti az éles képek készítését.
Image
AzAF-S NIKKOR 24–70 mm f/2.8G ED zoom objektív maximális, f/2.8 rekesz esetén
Image
Az AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G rögzített gyújtótávolságú (prím) objektív maximális, f/1.4 rekesz esetén
Különféle objektívek tipikus felhasználása
1. Nagy látószögű (FX-formátumban kb. 14–35 mm / DX-formátumban kb. 10–24 mm)
A nagy látószögű objektívek népszerűek tájképek, belső terek fotózásához, valamint szűk helyen készített dokumentum- és riportfotók készítéséhez
2. Általános (FX-formátumban kb. 50–60 mm / DX-formátumban kb. 35 mm)
Az általános objektívek népszerűsége abban rejlik, hogy ezeknek a látószöge áll a legközelebb az emberi szeméhez. Ezeknek az objektíveknek minimális a torzítása, ami előnyös a téma szempontjából. Ezek az objektívek általában nagy rekeszűek, és sok fényt engednek át, így gyenge fényben is gyors teljesítményre képesek. A nagy rekeszek (f/1.4–f/2.8) szépen mossák el a hátteret, a témára irányítva a néző figyelmét. Az általános objektívek egy sor helyzetben kedvelt eszközök: például portrék készítéséhez és gyenge fényben való vaku nélküli, csak az elérhető fényt kihasználó fotózáshoz alkalmazzák őket.
3. Teleobjektívek (FX-formátumban kb. 70–200 mm / DX-formátumban kb. 50–135 mm)
A 70–200 mm-es teleobjektívek elsősorban portréknál és termékfotózásnál kedveltek. Lehetővé teszik, hogy a fotós szűkre vágott kompozíciót alkalmazzon, ugyanakkor a portrék esetén továbbra is kellő távolságot tarthat, így az alany nem érzi kényelmetlenül magát.
4. Szuper-teleobjektív (FX-formátumban kb. 300–600 mm / DX-formátumban kb. 200–600 mm)
A szuper-teleobjektíveket előszeretettel alkalmazzák sport- és vadfotózásnál, amikor a fotós nem kerülhet közel a témához.
Image
Vadfotózás
Image
Sport
5. Makró (FX 55 mm, 60 mm, 105 mm and 200 mm, DX 85 mm)
A közeli fényképezés különleges objektíveket igényel, amelyek 1:1 leképezési arányt kínálnak. Ezek az objektívek lehetővé teszik, hogy a fotós rendkívül közelről állítson élességet a témára, és 1:1 arányú, azaz életnagyságú képet rögzítsen az érzékelőn. Az ilyen objektíveket például virágok, rovarok és kisebb tárgyak fotózásánál alkalmazzák.
Image
Természet /vadfotózás
Image
Termékek
Kicsit fura kérdés és a megfogalmazás, talán fordítóprogram?
A válasz egyértelműen igen! Nekem is DX-esgépem van és ha lehet már cak FX-es obikat veszek mindig. Élesebb a képe és minimális a vignettálás nyitott blendénél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!