Melyik fényképezőnek van ma a legnagyobb dinamikája?
Nagy gépekre ezt érdemes nézegetni:
10 fényérték? az 1024-féle szint, tárold már le nekem ezt úgy hogy csak 256-féle szintet tárolhatsz. A megjelenített kép dinamikája akkor sem lesz nagyobb, mint amit a csatornánként 8 bit lehetővé tesz, tök mindegy mi volt korábban az objekív előtt.
Egy atomvillanás vagy egy zseblámpa fényének letárolt értéke épp úgy lehet FFFFFFh az adott képponton, bár a valóságban az előbbi milliárdszor fényesebb.
Jó, akkor még egyszer.
A dinamika tartomány, valamint a bitmélység és az effektív bitmélység szakszavak. Van jelentésük, nem kell őket újradefiniálni.
A dinamikai tartománnyal a mérendőt jellemezzük, a bitmélységgel pedig a mérés kimenetét. A mérendő a téma, amit fényképezel, a kimenet pedig a kép. Ha egy 8 bites AD konverter 5 V és 50 V között mér, akkor a dinamika tartománya 10 (=20 dB). Ha 5 V és 500 V között mér, akkor ugyanez 100, vagy 40 dB. A bitmélység mindkét esetben 8 bit (jó esetben).
Ha a fényképeződ által készített kép legsötétebb és legfényesebb pixelje között a VALÓSÁGBAN 10 EV különbség volt, akkor 10 EV a DR. Ha 5, akkor 5 EV. Akkor is, ha a kép 8 bites, és akkor is, ha 16.
Ezen túl a 10 EV nem 1024 szint, mivel ez egy analóg tartomány felső és alsó határának hányadosából képzett érték. Plusz ez fényesség, nem színmélység.
A szem dinamika tartománya nagyjából 100:1, azaz kb. 6,6 EV. Nagyon sírnál, ha csak 100 szintet tudna a szemed megkülönböztetni.
Jó, akkor még egyszer újra, lassan:
Mellébeszélsz, de ügyesen csinálod.
A sok rizsa után nézzük azt ami tény:
TÖK MINDEGY MI VOLT AZ OBJEKTIV ELŐTT, a végeredmény jpg-ben akkor is csak a szinennként 8 bitnek megfelelő dinamikatartományú lehet. Pont.
Cáfolj meg! Nem tudsz! 24 bitbe csak 24 bitnyi információ fér bele.
Megismétlem: m i n d e g y miről készült a kép, ha az eredmény, a fájl csak 24 bites.
Akár mit csinálsz és írsz, a 000000h-nál nincs feketébb, és a FFFFFFh-nál nincs fehérebb abban a szintérben.
Te jössz, cáfold meg!
Nem hamukát kérek mindenféle ködösítéssel.
Tudod mit, ne cáfold meg.
Nem érdekel a véleményed, csak egy fontoskodó bölcsészfejű magát fotósnak képzelő okostojás lehetsz.
Én tényeket írtam, te meg azt csinálsz amit akarsz.
Akkor írj, ha meg tudod cáfolni, hogy 24 bitbe csak 24 bitnyi információ fér.
Az a jó, hogy pont az beszél magát fotósnak képzelőkről aki totálisan összekeveri a színdinamikát a szenzor normál dinamikatartományával. :)
Egy dolog, hogy a fehérnél fehérebbet és a feketénél feketébbet nem tudsz 24biten ábrázolni, az a nem mindegy, hogy ami a valóságban nem teljesen fehér és a valóságban nem teljesen fekete, az a kész képen teljesen fehér vagy teljesen fekete lesz-e.
Most tekintsünk el attól, hogy digitális röntgen képalkotással foglalkozom és nézzük még egyszer, hogy mit tudsz rosszul.
"a végeredmény jpg-ben akkor is csak a szinennként 8 bitnek megfelelő dinamikatartományú lehet. Pont."
A dinamika tartományt nem bitben mérik, semmi köze a bitekhez. Amit te mondasz, az a bitmélység. Ha színenként 8 bitet használsz, akkor tök mindegy, mi volt az objektív előtt, a kimeneted bitmélysége 24 (3*8) bit. A DR-nek semmi köze nincs ahhoz, hogy te hány biten tárolsz. Kb. azt magyarázod, hogy a krokodil hosszabb, mint zöld.
"24 bitbe csak 24 bitnyi információ fér bele."
Ez teljesen igaz, csak a kérdés dinamika tartomány volt, nem bitmélység.
"000000h-nál nincs feketébb, és a FFFFFFh-nál nincs fehérebb abban a szintérben"
Maradjunk annyiban, hogy a 000000h és az ffffffh szélső pontok. Hogy egy színtérben mi fehér és mi fekete, az kicsit bonyolultabb. Azonban a DR-hez ennek nincs sok köze, mert:
Vizsgáljunk szürkeárnyalatos képet, így jobban érthető. Ha a DR 10 EV, valamint a 000000h abszolút fényessége mondjuk 3 EV, akkor mindent FFFFFFh-nak fogsz látni a képen, ami a valóságban nagyobb volt, mint 13 EV. Ezzel szemben ha a DR csak 5 EV, akkor már 8 EV felett minden FFFFFFh-nak fog leképződni. Ettől még a tárolt információ ugyanannyi, valamint a bitmélység sem változik. Viszont az első esetben egy bit nagyobb fényességtartományt fog át, mint a másodikban. Így az a képalkotó, ami 10 EV-s DR-rel rendelkezik, nagyobb globális kontrasztot fog tudni megjeleníteni (röntgennél maradva látszik a csont és a tüdőszövet is), viszont kisebb a lokális kontraszt, mert nagyobb a szintek fényessége közti különbség (röntgennél kevésbé látszanak a lágy szövetek közti különbségek).
Ha a DR csak 5 EV, akkor finomabb lesz a felbontás, így el lehet különíteni a lágy szöveteket egymástól, viszont rosszabb a globális kontraszt, tehát ha egy képen csontszerkezet nézel, a tüdő szöveteiből semmit nem látsz, mert azok kevesebb bitre vannak széthúzva.
Mindez ugyanazon a 24 biten van ábrázolva.
Még egy utolsó, egyszerűbb példa:
Ha van egymás mellett négy szürke kockád, legyenek 2, 4, 6 és 8 EV fényesek. Akkor egy 4 bites képen csak akkor tudod őket megkülönböztetni, ha a DR legalább 6 EV. Hiába van 4 bited, ha a DR csak 1 EV, akkor legjobb esetben is csak 3 kocka színét tudod megkülönböztetni. (Amelyik a DR-en belül van, az valamilyen szürke lesz, a többi teljesen fehér vagy teljesen fekete).
Ugyanezen kockákat nézve ha 6 EV a DR, két biten mindegyik ábrázolható: egy teljesen fekete, egy teljesen fehér, kettő pedig valamilyen középszürke lesz.
Végül ha a DR 6 EV, de csak 1 bited van, akkor hiába fogja át a mérés a teljes tartományt, csak két színt tudsz majd megkülönböztetni: a kockákat vagy teljesen feketének, vagy teljesen fehérnek látod. Téged ez az utolsó eset kever meg.
Remélem, így érhető.
"mert azok kevesebb bitre vannak széthúzva."
Inkább úgy lenne korrekt, hogy a tüdő belebukik a zajba, mert a csonthoz képest annyira sötét, hogy eltűnik a feketékben kis DR mellett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!