A high dynamic range hogy működik?
Minél nagyobb, annál jobban tudom visszahúzni a highlightokat meg felhúzni világosra a sötét részeket anélkül hogy mondjuk az utóbbi bezajosodna, a másikból meg elveszne a részlet.
De azt befolyásolja, hogy mennyire tudom az árnyékot lehúzni?
ha lehúzom sötétebbre az árnyékos részeket
?
Be akarod fullra sötétíteni még jobban? Expo korrekció is azt csinálja... De annak meg mi értelme?
Zajosodás meg a szenzortól függ... Ha körömpiszok akkor nagyon fog, ha jobb fajta Fujifilm-féle akkor nem annyira.
Mi a dinamika, vagy dinamika tartomány?
Az a tartomány amelyben a legsötétebb és a legvilágosabb területen is van még információ, vannak még részletek. (Nem tisztán RGB(0,0,0) és RGB(255,255,255))
Az automata high dynamic range pontosan azt csinálja a gépen, mint amit szoftveresen is csinálnál, ha növelni akarnád a kép dinamikáját.
Miről is van szó?
Az emberi szem nem úgy lát, mint a kamera. A szemünknek sokkal nagyobb a dinamika átfogása, tehát a sötét és a világos részekben is látjuk a részleteket. Az emberi szem dinamika átfogása ~20-21 fényérték (EV). A jobb kameráké ~14-15 EV (optimális körülmények között), de a megjelenítők még rosszabbul állnak. Egy átlagos, nem HDR (SDR) megjelenítő 6-7 EV-t, egy HDR megjelenítő ~17-18 EV-t képes átfogni.
Mit lehet tenni?
Először is a túl sötét (feketébe bebukott) és a túl világos (fehérbe kiégett) területről be kell gyűjteni az információt. Ez úgy lehetséges, ha készítünk felvételeket az optimális (helyesen mért) fénynél alacsonyabb és magasabb expozíció korrekcióval is. Ezután kell egy szoftver, amely a dinamika tartományt "összenyomja, ezáltal mind a legsötétebb, mind a legvilágosabb részeket belesűríti a megjeleníthető tartományba. Ettől lesz néha kicsit furcsa a HDR. Mindent látunk, amit szabad szemmel látnánk, ugyanakkor mindent valahogy másképpen látunk rajta.
A kérdésedre válaszolva, a magas dinamika tartományú kép lényege nem az, hogy a dinamika tartomány két szélén tovább tudd húzni az árnyékokat és a csúcsfényeket Photoshop-ban, hanem az, hogy a sötét és világos területeken meg legyenek a részletek.
Talán könnyebben érthető, ha leírom, hogyan készül egy "optimális" HDR kép. Manuál módban fényképezünk. Megnézed, hol van a kép legsötétebb része. Mérsz fényt spot fényméréssel a legsötétebb részén és addig állítod a rekeszt, amíg a legsötétebb ponton nem kapsz helyes megvilágítást. megjegyzed ezt a rekeszértéket. Ezután megkeresed hol van a kép legvilágosabb része és itt is mérsz spot fényméréssel egy értéket. Itt is beállítod a megfelelő rekeszértéket és elkészíted a képet. Ezután a kamerát el nem mozdítva, egy fényértékenként nyitod a rekeszt és fényértékenként készíted a képeket. Így lesz egy 3-4-5..9 (valamennyi) képből álló sorozatod, amiből a kedvenc szoftvereddel össze tudod rakni a HDR-t.
A fentiekből a lényeg, hogy a legsötétebb és a legvilágosabb pont is optimálisan ki van mérve, tehát minden részletet fog tartalmazni!
Persze az fontos, hogy minden beállítás (rekesz, idő, ISO, és fókusz is) manuálban legyen.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!