Szeretnék elkezdeni vasútfotózni. Hogyan tovább? (kérdések lent)
Eddig főleg portré fotókat csináltam, tehát a fotós része a dolognak megvan.
-Vannak speciális fotótechnikai eszközök, amik a vasútfotózáshoz kellenek?
-Láttam sok fotóson sárga mellény van. Ez kötelező? Kell?
-Nyilt vonalon lehet fotózni?
-Mozdonyveztők,vasutasok hogy kezelik, hogy fotózzák a vonatot?
-Honnan tudhatom hol fotózhatok és hol nem?
-Hogyan lehet a legjobb fotókat csinálni, hogy ne olyan fotóim legyenek, hogy a teljes képet kitölti a mozdony?
-Ugye egy hosszú vonathoz kell szűk blende. Mi a fontosabb? Záridő vagy rekesz?
-Csinálhatok "életképeket" is? Pl. hogy a mozdonyvezetőnek azzal a tárcsa szerű valamivel jeleznek valamit és benne van a vasutas? (háttal)
-Fontos tudni hogyan működik a vasút? A különböző jeleket, szabályokat?
-Mi számít magáncélú fotózásnak?
A MÁV vezérigazgatóságon érdeklődj. Nem fognak örülni neked.
A láthatósági mellény szerinted dísznek van?
Mindent tudnod kell ahhoz a vasúti szabályokról, hogy bárhová beengedjenek. A mozdonyvezetőt nem fotózhatod, ha nem járul hozzá. A kalauzt sem, senkit, még a pályamunkást sem.
Ha nem magáncél, hanem pl. újság, reklám, akkor is engedély kell, megszabják, hogy hol, mit és hogyan.
Nem mozoghatsz a pályán, a gépek közt szabadon.
"A MÁV vezérigazgatóságon érdeklődj. Nem fognak örülni neked."
Miért nem? :D Ostobaságot ne írj már. Azt sem tudod hol van a vezig szerintem....
"Mindent tudnod kell"
A kutyának a fülit! :D Persze... csináljon meg egy felsőfokú vontatási vizsgát is nem? :DDDD
"-Fontos tudni hogyan működik a vasút? A különböző jeleket, szabályokat?"
El lehet indulni bármiféle tudás nélkül is. Viszont egyrészt hamar el fog kezdeni érdekelni hogy ez mi, az mi, az mit mutat és úgyis utánanézel ha kicsit érdekel a dolog. Másrészt pedig ha van egy kis ismereted akkor tudni fogod már fél szavakból, vagy egy jelzésből hogy melyik irányból mi fog jönni.
"hanem pl. újság, reklám, akkor is engedély"
Akkor kell csak igazán, de erre megvan a megfelelő szervezet - sajtóosztály és a forgatási engedélyek kiadása, interjúk intézése teljesen gördülékenyen megy. Nem véletlenül Van Anett mellett még jónéhány szóvivő és más kollégák.
"-Vannak speciális fotótechnikai eszközök, amik a vasútfotózáshoz kellenek?"
Egy sima kitobival is lehet jót alkotni.
Mivel a járművel elég magasak, így nem árt ha kicsit magasabbról fotózol, úgyhogy egy néhány fokos létra jó szolgálatot tehet, sokkal jobb képeket lehet lőni így. Vagy esetleg használhatsz hochstativ-ot.
Egyébirány csak az kreativitásod szabhat határt...
Ajánlom ezt az oldalt, itt vannam nem konvencionális képek is, lehet ötleteket meríteni.
"-Láttam sok fotóson sárga mellény van. Ez kötelező? Kell?"
Az üzemi területeken kötelező. Az más kérdés, hogy a kollégák és a fotósok sem hordják... Utasforgalom részére megnyitott területen nem kell.
"-Nyilt vonalon lehet fotózni?"
Igen. Sőt! Ott érdemes. Állomáson, peronról mindenki tud fotózni. Ha jó képet szeretnél akkor el kell menni olyan helyekre ahol a vonatot szép, különleges, egyedi környezetben tudod megfotózni.
"-Mozdonyveztők,vasutasok hogy kezelik, hogy fotózzák a vonatot?"
A két véglet között mindenféle hozzáállás tapasztalhatsz.
"-Honnan tudhatom hol fotózhatok és hol nem?"
Utasforgalom számára megnyitott területeken fotózhatsz. Máshol elvileg csak engedély birtokában. Egy adott szolgálati helyen - állomás, fűtőház, stb - a helyi főnök is adhat szóban engedélyt, nem kell a vezérigazgatósára menni papírért!
Fontos, hogy ha olyan helyen fotózol ami üzemi terület akkor mindig jelentkezz be a helyi főnöknél és amikor végeztél akkor is jelentsd le hogy elmentél, megköszönöd a lehetőséget, stb.
"-Hogyan lehet a legjobb fotókat csinálni, hogy ne olyan fotóim legyenek, hogy a teljes képet kitölti a mozdony?"
Hát mos na... erre mit mondjak? :DDDD Menjél távolabb b..g! :D Használj más obit, komponáld meg a képet úgy, ahogy szeretnéd.
"-Ugye egy hosszú vonathoz kell szűk blende"
f8 elég
"Mi a fontosabb? Záridő vagy rekesz?"
Mozgó vonatnál a záridő nem? Rövidebb záridővel talán még éles is lesz.
Ha svenkelni szeretnél akkor meg persze le kell rekeszelni és hoszabb záridő.
"-Csinálhatok "életképeket" is? Pl. hogy a mozdonyvezetőnek azzal a tárcsa szerű valamivel jeleznek valamit és benne van a vasutas? (háttal)"
Igen, de a gdpr-t, meg hasonlókat be kell tartani.
"-Mi számít magáncélú fotózásnak?"
ha nem mutogatod a face-n a vasutas csoportokban, meg az indec fórumon, meg nem jelenik meg újságban, stb.
Itt például egy nagyképességű ifjú titán mozdonyvezető hozzáállását láthatod.
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__kozlekedesbiztons..
Érdemes elolvasni a hozzászólásokat!!
itt találod a vasúttársaság hivatalos téjékoztatását:
"speciális fotótechnikai eszközök" nem egyes téma (mint például a vasút) fotózáshoz kellenek, hanem egyes speciális technikai igényű képek elkészítéséhez.
vonatot ugyanúgy, mint autót, virágot, madarat vagy tájat is lehet ezernyi féle módon fényképezni ugyanennyi féle eszközzel. hogy mire van szükség, azt mindig az határozza meg, hogy mit akarsz elérni, nem az, hogy mit fényképezel.
"Hogyan lehet a legjobb fotókat csinálni, hogy ne olyan fotóim legyenek, hogy a teljes képet kitölti a mozdony?"
Tanulj meg fotózni, találd ki mit akarsz csinálni, keress megfelelő helyet, válassz megfelelő objektívet, gyakorolj sokat.
Ha ilyen kérdéseid vannak, szerintem a Vasúttörténeti Múzeumban kezdj kísérletezni az álló vonatokon, meg a kerti vasúton. Ott kisebb az esélye, hogy elüt valami, miközben a zársebesség/blende/ISO dilemmán töprengsz...
"Csinálhatok "életképeket" is? Pl. hogy a mozdonyvezetőnek azzal a tárcsa szerű valamivel jeleznek valamit és benne van a vasutas? (háttal)"
Elvben igen, gyakorlatban meg legjobb, ha megkérdezed az érintettektől. Ha ők benne vannak, akkor mindegy, hogy bárki más mit mond, ha ők nincsenek benne, akkor meg azért mindegy, hogy bárki más mit mond.
Ha előre megkérdezed, esélyes, hogy többen fognak nemet mondani, ami kudarc élmény lehet és a legtöbb jó képet meghiúsíthatja, viszont békésebb, nyugodtabb lesz a hangulat.
Ha inkább bocsánatot kérsz, mint engedélyt, akkor jobb képeid születhetnek, de dühösebben reklamálhat, akinek nem tetszik, amit csinálsz, több és nagyobb vitára számíthatsz.
A GDPR-t és a személyiségi jogokat eléggé túltolják manapság és vannak, akik akkor is beszólnak, ha semmi olyat nem fotózol, amivel okkal lenne gondja, de ő be akar szólni, mert neki jogai vannak.
Ahol emberek dolgoznak, pláne biztonsági előírások közepette, ott pláne gyakori, hogy okkal-ok nélkül tiltakoznak a fotózás ellen, mert félnek, hogy meglátják róluk a képet a főnökeik és belekötnek valamibe. Még ha minden biztonsági előírást mindig betartanak, akkor is bárkin lehet fogást találni és egy képet sokkal tovább tudnak nézegetni, vizsgálgatni és hibát találni rajta, mintha odamennek egy vizsgálatra. Szóval a legtöbb munkás nem szereti, ha fotózzák. Nem csak vasúton, építkezésen és máshol sem.
"Mi számít magáncélú fotózásnak?"
Pontosabb definíció nélkül az, amit annak tekintenek. Általában amivel nem keresel pénzt és/vagy nem jelenik meg nagy nyilvánosság előtt. De külön definíció nélkül ezeket sem sokkal könnyebb értelmezni - szóval amit annak tekintenek, akik reklamálhatnának érte, hogy nem az...
"Ennyire haszontalan semmitmondó ömlengést rég olvashattunk már!"
Köszönöm szépen a kritikát! :)
Esetleg a cinizmus helyett részleteznéd, hogy mi is a probléma?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!