Van egy "Régebbi villanymotorom" és nem tudom hogy kell bekötni?
A villany motor egy Villanygép-Budapest márkájú BM 400 motor.
Amin van 4db vezeték egy (fekete,fehér,sárga,piros).
Ha multiméterrel meggyőződtél róla, hogy ez két, egymástól szigetelt tekercs négy kivezetése, akkor egyik a fázis, másik a segédfázis.
Ellenállásukat is mérd meg!
hát a fekete és piros között ~5ohm
a sárga és fehér között ~11ohm
Ha indítókondenzátoros, akkor a segédfázistekercs ellenállása nagyobb szokott lenni.
Állandó üzemi kondenzátoros motornál ez nem olyan egyértelmű.
Ha a motor tengelyét meg tudod forgatni úgy, hogy ne kapja el a kezed (akár védőkesztyűvel stb., csak lényeg, hogy ésszel, óvatosan), akkor segédfázis nélkül is be lehet lökni, bármelyik irányba, a teszt kedvéért.
Amikor a főfázisra rákapcsolod a 230 V-ot, a motor búgni kezd, de rövid idő alatt még nem ég le, ha rögtön bepörgeted.
Vagy úgy kapcsolsz rá, hogy a lendülettől még forog.
Indítókondi automatikus kapcsolásához kell egy segédfázisrelé is.
Van ilyen megoldás, kondenzátor nélkül:
A doksi 9. oldala alapján felvetődik, hogy az egyik tekercs anyaga véletlenül nem sárgább (sárgaréz)? Amellett, hogy vékonyabb.
Egyébként kihagyható az indítórelé a kondenzátoros segédfázisnál is, nekünk is volt régen nyomógombos indítású szivattyú.
Ennek annyi hátránya lehet, hogy áramszünet esetén nem bír újraindulni automatikusan, így leéghet, jobban oda kell figyelni rá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!