A Li-aksi mennyivel másabb, mint egy hagyományos ólomzselés aksi?
Videolámpához egy kis 7 Ah-s motorasksit használunk, és jó is, de baromi nehéz sok helyzetben.
Látom most ezt a Li-aksit különbböző kapacitásokban, és sokkal kisebb, sokkal nagyobb mAh-számmal, és innentől nem értem.
Miért tud ez kisebb lenni?
És mi a különbség a kettő között? itt ezt a 20 Ah-t ugyan úgy kell kalkulálni, mint a hagyományosnál? azaz akkor 3-szoros kapacitású a mostani nehéz aksinknak?
pl:
én nem olyan rég a "hagyományos" típust kicsit túlmerítettem, sajnos nem vettem észre és rajta marad egy ledlámpa (kb 15W), és egédszen 7 V-ig merült, pedig elég új az aksi. aztán megijedtem mert először tölteni se akarta az automata töltő, csak viollogott, de aztán magához tért az aksi, és 10 V-tól már elkezdte tölteni 14,3-ig.
és milyen szempontból igénytelenebb?
és milyen szempontból speciális a töltője?
na meg akkor tényleg érdemes a legnagyobbat, azaz a 20 ezreset kérni, mert ha a hagyományoshoz viszonyítom, akkor jó esetben egy 6-7 ezresnek felel meg?
Töltés megoldható egy ilyen modullal például:
Ezt multiméterrel be kell állítani pontosan 12,6 V végfeszültségre (CV), amihez igényel egy olyan tápegységet, ami ennél több feszültséget biztosít.
Laptoptáp, monitortáp stb.
Másik trimmerrel be kell állítani a töltési áramkorlátot (CC).
A modulon egy LED jelzi, amikor az akku áramfelvétele visszaesik kb. az áramkorlát 10 %-ra, ekkor van feltöltve az akku, le lehet venni a töltésről.
Automatikusan nem kapcsol le, de nem lesz baja, ha valaki véletlenül tovább hagyja rajta.
Vagy lehet venni ilyet is:
Ennél nem kell az ampermérő beiktatásával szórakozni, viszont a feszültséget multiméterrel pontosra kell kalibrálni.
Problémákkal kapcsolatban egy szakmabeli másképp gondolkodik, mint egy laikus.
Laikus ugyebár rányomja, 12 V az 12 V, "biztos" jó lesz.
Hozzáértő ezzel szemben mérlegeli a fogyasztó optimális feszültséghatárait, akku határait és annak megfelelően dönt.
Ezt így nem lehet látatlanban megmondani, mindig az adott feltételek függvénye, hogy milyen problémák derülnek ki esetleg.
értem. hát nekem laiusuként azt mondta egy műszerész h a régi aksival lehet bármit csinálni, nyüstölni, kb semmi s ebaj neki, de a Li-aksik nagyon kényesek, pl nehogy lemerítsem nagyon, mert annak annyi lesz végleg.
aztán nem tudom ... egyébként ugyanúgy, nagyrészt 12 v / 15 W fogyasztó menne róla, és kell is neki a 12 V mert próbáltam pl 9 V-tal, de arra nem kapcsolt be, nem volt elég neki (papír szerint meg 7,2 V is elég lenne, szal egy vicc ez is).
Az ólómakku nem olyan kényes, mint a Lítium, de az alulsütést (< 10V, lehet vitakozni) nagyon nem szereti.
Ennél jobban már csak a Lítium kényesebb (<2,5V), az nagyon megsértődik, nem is tér magához.
Ugyanígy kényes a túltöltésre is, meg a töltőáramra.
A készülékek zöme, amiben használják felügyeli a kisütést, a hőmérsékletet (3. sárga akkuszál) a töltáramot és a töltési végfeszültséget.
Szóval nagyon kényes, de ez a beépítertt védelmek miatt nem "látszik".
Vannak egyedi akkuk, amelyekbe be van építve a tetejébe (hosszab is vagy 2mm-el) a védőáramkör, amely mindezek ellen védi.
Kevéssé bírja a hideget (villanyautónál olykor fűteni kell, de ez persze megint csak nem látszik), és a meleget.
Szóval ilyen ez, de az előnye a kis súlyhoz kapcsolódó relatíve nagy kapacitás kárpótol.
értem, hát nem egyszerű akkor.
de amúgy a hagyományos aksi vadi új, friss gyártású, és úgy ment le kapásból elsőre 7 V-ra ... de ahogy levettem róla a terhelést, kb 4-5 perc alatt feljött 10 V-ra és akkor onnan már töltötte az automata tölktő, de jó kérdés, mi lett volna, ha nem tér magához ..
de miért hagyja lemeríteni magát 7 V-ig? ez normális, és figyelni kell azért annál is nagyon?
Ha nincs feltöltve, ha raktározás közben lemerült, akkor nem bírja a terhelést, még szép.
Amikor egy akkuból elfogy az energia, egy ideig még tart egy bizonyos kapocsfeszültséget, majd tovább merülve viszonylag meredekebben törik le a feszültség.
Ez a letörési feszültség kémia függvénye. Alatta már visszafordíthatatlan károsodás valószínű.
De ezt úgy kell értelmezni, hogy amikor már terhelés nélkül is be van esve a kritikus feszültség alá, pláne tartósan.
Ráterhelve beesik, az még nem olyan vészes, mert még mindig adott az a kémiai feszültség, ami ha áramot, terhelhetőséget már nem is biztosít, de a károsodást kivédi.
Ha már nem kúszik vissza feszültség, akkor is el lehet indítani a töltést, valamilyen tápegységgel megemelve (de nem nagy árammal) vagy egy másik akkuval párhuzamosan kötve, a jó akku felhúzza a túlmerültet.
Az ólom-savas akkuk sem szeretik a túlmerítést, de azért néha kibírnak egy-egy teljes nullázást is, látható következmény nélkül. Ha az nem tart nagyon sokáig. Tapasztaltam magam is, autónál.
Például éjszakára rajta marad valami, reggelre nullázódik, majd töltés után, mintha mi sem történt volna.
"de miért hagyja lemeríteni magát 7 V-ig?"
Egyetlen NATUR elem vagy akkumulátor sem védett!
A beépítés helyén kiegészítő áramkörök gondoskodnak arról (már ha vannak!), hogy ne lépjük túl a határokat, bolondbiztos legyen. De még ez se életbiztosítás.
Egy lemerült akkut magárahagyva önkisüléssel, ami nem biztos hogy nagy érték, de sokáig "működve", alulsül az akku.
Honnan venne lehetőséget, hogy megvédje magát! Ezek belső kémiai folyamatok, nem akadályozhatók meg.
Ez feszültség alsó-felső, hőmérséklet (itt felső van a védelemben, alsó nincs) és áramerősség, ez főleg a töltőre vonatkozik.
17
" egy másik akkuval párhuzamosan kötve, a jó akku felhúzza a túlmerültet."
>>> ez nagyon jó ötletz, köszi, nem jutott eszembe, de logikus!
a másik viszont érdekes, azt írod h az ólomsavas akkuk nem szeretik a túlmerítést. oké, azok nem szeretik, de egyet-egyet kibírnak, na de a Li-ionosok meg azonnal meghalnak, ha csak egyetlen egyszer és nem is annyira vészesen lemeríted (sajnos tapasztalat). ezt nézve, még mindig masszívabbnak tartom az ólomsavasat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!