Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Elektromos nyomásszabályzó?

Elektromos nyomásszabályzó?

Figyelt kérdés

Van egy 0 és 1 bár között változó nyomásom. Egy másik paramétertől függően egy szelepet kellene vezérelnem vele.

Már az alap nyomásszabályzással is problémába ütköztem, ugyanis a kiindulási ötlet sincs meg hozzá hogy lehetne kivitelezni. Neten csak olyan nyomásszabályzókat találtam, amik egy bizonyos fojtással dolgoznak, de ez nekem nem tudom hogy jó lenne-e. Ha az alap ötlet meg is van, akkor utána azt kellene megoldani, hogy elektronikusan lehessen szabályozni. Ha 1 bár a bemeneti nyomás, akkor be lehessen állítani hogy a szelephez pl. 0,4 bár érkezzen meg.



2017. dec. 29. 23:52
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:

A szabályozáshoz visszacsatolás is kell.

Honnan tudja a rendszered hogy mennyi a kimeneti nyomás és éppen emelni vagy csökkenteni kell?

Mekkora elvételi mennyiséggel kell számolnod az alkalmazásban?

0 Bar nyomással nem fogsz szelepet vezérelni.

Vagy a megfogalmazásod nem jó, vagy az elképzelésed.

2017. dec. 30. 06:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 Szirty ***** válasza:
100%

Vannak erre kész megoldások.

Úgy hívják hogy proporcionális nyomásszabályzó szelep.

Elektromos jellel (0...10V, 0..20mA, 4-20mA, stb) lehet megmondani neki hogy mekkora nyomást hozzon létre.


De nem mindegy milyen átfolyási mennyiségre kell (liter/perc) és milyen közegre (gáz, folyadék).

Ráadásul jó drága cuccok ezek.

2017. dec. 30. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 A kérdező kommentje:

Levegős rendszerről van szó.

Elírtam kicsit a leírásban. Két eset van, vagy növelni kell egy bizonyos fix értékre a nyomást (valahol 0,8-1 bár körül lesz a kimeneti nyomás) vagy nem kell vele csinálni semmit. Az előbbinél fenn állhat olyan eset is, mikor a bemeneti nyomás 1 bár és a kimenetinek meg 0,8-nak kellene lennie, de ezzel nem kell törődni, épp az a jó ha felmegy akkor is 1 bárra. Szóval valami olyan kellene ami valamennyit ránövel az alap nyomásra, vagy akár teljesen függetlenül attól előállítja a kívánt értéket.


"Honnan tudja a rendszered hogy mennyi a kimeneti nyomás és éppen emelni vagy csökkenteni kell?"

Nem terveztem bele visszacsatolást, de ha kell akkor megoldható az is.


"Mekkora elvételi mennyiséggel kell számolnod az alkalmazásban?"

Nagyon minimális. Egy kis szelepről van szó, ami zárt és nyitott állapota között talán 15-20 mm utat tesz meg. A levegő kifele nem tud elszökni.


Ez a proporcionális nyomásszabályzó szelep így első hallásra tetszik. Mondjuk ha drága akkor sajnos nem jöhet szóba.

2017. dec. 30. 12:40
 4/12 A kérdező kommentje:

Még annyit hogy a szabályzás közbeni kimeneti nyomásérték (az a 0,8-1 bár) sosem fog változni. Vagyis olyan megoldások is szóba jöhetnek, amikkel ez nem lesz változtatható, csak elektronikusan vezérelhető. Hátha ezzel is egyszerűsödik a rendszer.


Én valami olyanra gondoltam, hogy egy kis egyenáramú motorra egy lapát lenne szerelve, ami egy házban lenne elhelyezve, aminek a kimenetére rá lehetne csővel csatlakozni. Ezt kellene közösíteni az alap rendszerrel ott a szelep előtt. Mondjuk ha az alap szelep vezérlő nyomás csak pl. 0,2 bár, akkor arra felé vissza tudná dolgozni a levegőt, ami amúgy nem baj hogyha nem esik le a nyomás. De ilyen megoldáshoz meg kellene valami levegő "egyenirányító" hogy ha nem pörög a motor akkor arra ne tudjon elszökni a levegő.

2017. dec. 30. 12:58
 5/12 anonim ***** válasza:
A levegős rendszerben a dióda megfelelője a visszacsapó szelep.
2017. dec. 30. 13:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:

Akkor kezdjünk el egyszerűsíteni, mert lehet hogy te érted hogy mit szeretnél, de nem jön á annyira.

Nevezzük el a dolgokat az azonosíthatóság és a könnyebb kezelhetőség érdekében.

P mint nyomás, Pbe, Pki, valamint van egy "másik paraméter" néven emlegetett dolog, amit meg kellene határozni hogy mi is valójában, hogy tervezhessünk vele.

Ha van még a működés szempontjából figyelembe vételre érdemes dolog, azt itt szintén fel kell venni mint változót.

Ezután felveszünk egy táblázatot, ahol szerepelnek a vezérlés szempontjából kulcsszerepet játszó értékek, ezek figyelembevételével pedig meghatározhatjuk hogy milyen eszközök segítségével lehet megvalósítani.

2017. dec. 30. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:

A másik paramétert csak Jel-nek neveztem. Ez egy digitális változó (Arduino-n "belül").

[link]

Remélem érthető így. Az x értéke 0 és 1 között vehet fel értékeket.

2017. dec. 30. 13:41
 8/12 Szirty ***** válasza:

Szóval van eset, amikor a bejövő nyomást növelni is kell? Ajajj!

Inkább írd le mit építesz, mert ezzel így nem sokra megyünk!

2017. dec. 30. 16:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

Akkor ha jól értem, a Pbe tökmindegy mennyi (amennyi az alkalmazásban előfordul), ha a Jel 0 akkor a Pki ugyanannyi.

Ha a Pbe tökmindegy mennyi és a Jel 1 akkor a Pki mindig 0,8 bar.

2017. dec. 30. 16:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

#9: Igen, jól érted.


#8: Ez csak egy kis hobbi projekt igazából. Egy autóról van szó, ami turbófeltöltős. Az egész azért kellene, mert meg kellene oldani valahogy a rajtprogramját. Először még arra gondoltam, hogy ugyanúgy meg lehet csinálni, mint egy szívó autónál, hogy a fordulatszámot a gázpedál állástól függetlenül egy adott fordulaton, pontosabban egy adott nyomatékon megfogom. De ez nem működött mert a töltőnyomás megjelenése előtt túl gyenge volt a megfelelő induláshoz, utána meg már teljesen mindegy volt hogy pl. 3000-es fordulatszámon vagy épp 5000-en fogtam meg, mert mindenhol közel ugyanakkora nyomatékot adott. (Közötte meg lehetetlen megfogni, szerintem.) A kis szelep amit írtam a gyári beépített Wastegate. A 0 és 1 bár között bemeneti nyomás értelemszerűen a kompresszor oldali kilépő levegő nyomása. Ahhoz hogy egy adott nyomatékon meg lehessen fogni induláskor az autót arra gondoltam, hogy ezt ennek a szelepnek a módosított vezérlésével meg lehetne tenni. (Volt egy olyan ötletem is, hogy a turbóból kijövő levegőből annyit engedek el, amivel a szükséges nyomás érhető el, de ebben az esetben simán fenn állhat olyan lehetőség is, hogy a wastegate nem nyit ki megfelelően és a turbó tengelye túl nagy fordulatot ér el, és ezzel károsodik. Így ezt az ötletet elvetettem.) Ehhez viszont az kell, hogy a szelep jobban kinyisson, vagyis nagyobb nyomást kell neki adni. De aztán lehet ez az elgondolás nagy hülyeség, lehet máshogy egyszerűbben is meg lehetne oldani. A kipufogó oldal sajnos elég zsúfolt, így egy másik szelep (a gyárival párhuzamosan való) beépítése nem igazán megoldható. Pedig ez valószínűleg célba vinne...

2017. dec. 30. 16:55
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!