Hogyan tudom lecsökkenteni az akkumulátor töltőm töltő-áramerősségét?
Autóakkumulátor-töltőmet egy kisebb akku töltésére szeretném használni. A töltési áram erősségét le kell csökkentenem 2A-re. Hogyan lehet ezt legegyszerűbben megtenni?
Esetleg sorba kötött ellenállás?
Jó ez a számítás?
Feszültség 12V
Szükséges töltő áram csökkentés: 10A
A sorba kötöttt ellenállás mértéke:
R=U/I = 12V/10A =1,2 Ohm
#2
Most hogy átgondoltam a dolgot párhuzamosan kéne kötni különben le fogja húzni a bekötött ellenállás a feszültséget.
Ez így működhet?
Párhuzamosan bekötött ellenállás:
Összes töltési áram: I=12A
I=Ia+Ie
Akkumulátor áramerőssége Ia=2A
Ellenállás áramerőssége: Ie=10A
Mivel a párhuzamos ágban is 12V lesz a feszültség:
Az ellenállás szükséges mértéke: Re= U/Ie =12V/10A=1,2 Ohm.
Párhuzamosan bekötve.
Ne erőltesd, ezt így nem lehet.
Az van ráírva, hogy 12V 12 A, ugye? Legjobb lenne ha írnál típust, vagy legalább egy képet küldenél róla.
Mert ha egy "buta", trafó+egyenirányítós töltő, akkor azt a 12 ampert csak egy lemerült akkuba tudja beletölteni, és ahogy emelkedik az akku feszültsége,úgy csökken a töltőáram. Ha párhuzamos ellenállást teszel, és a töltőben nincs pufferkondenzátor (legtöbb faékegyszerűben nincs), akkor amint a sinusjel feszültsége kisebb, mint az akku feszültsége, a párhuzamos ellenállás meríteni fogja az akkut, vagyis soha az életben nem fog feltöltődni. Ha valami jobb töltő, ami feszültséget és áramot is stabilizál, akkor esetleg működhet, de luxus a teljesítmény 80%-át csak úgy elmelegíteni.
Inkább azt kérdezd meg, hogy mit akarsz csinálni, és a hozzáértők megmondják hogy kell. Az úgy nem jó, hogy te kitalálsz egy halvaszületett megoldást, és ennek a megvalósításához kérsz segítséget.
Tegyük fel, hogy egy 12 voltos zselé akkuról van szó. Esetleg van rá írva olyan, hogy kezdeti töltőáram (initial charge current) cycle use / stanby use (ciklikus töltés / állandó töltés). Neked az elsőértékre van szükség.
Példabeli akkunk 12 V 4 Ah (azért mert csak, hasamra ütöttem),és a legnagyobb kezdeti áramerősség 2 A.
Egy nullára merült zselé akkuban is van 10,5V (ha kevesebb, már megette a fene)
A töltőd, ha egy normális töltőről van szó, terheletlenül kiad magából 14,5 voltot. 14,5V-10,5V=4V, üres akkunál 4V lesz a töltő és az akku feszültségkülönbsége. 4V feszültség 2A áramnál egy 2 ohmos ellenálláson esik, köss sorba 2 ohmot az akkuval. Ahogy töltődik az akku, úgy fog csökkenni a töltőáram, de ebben az esetben ez nem baj. Ha az akku már elérte a 14 voltot, csak 250 mA fog folyni, szóval a teljes feltöltési idő 2A induló és 250 mA töltésvégi árammal lesz kb. 4-5 óra.
Az előbb említett soros izzós megoldás azért jobb, mert ahogy csökken az áram, úgy fog egyre kevésbé izzani az izzószál, emiatt az ellenállása is csökken. Magyarul, a töltés elején szép narancssárgán izzik, és mondjuk 2 ohmos, a végén márcsak alig parázslik, és 0,8 ohm az ellenállása (szintén csak a példa kedvéért, pontos értéket nem tudok).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!