Mitől lehet az, hogy az egyik éjjeli lámpában akár 2 nap alatt is kiég egy villanykörte?
A kérdéses éjjeli lámpádnál a vezeték vascsőben is megy, valamint vaslemez búrája is van?
Nézd át nincs-e rossz érinkezés valahol ahol szikrázás keletkezhet. Például a kapcsolóérinkezőknél, vagy az izzó érintkezési pontjánál.
A jelenség a nagy teljesítményű transzformátoroknál ismert úgynevezett bekapcsolási áramlökéssel (mágnesezési áramlökéssel) lehet kapcsolatos. Jelen esetben két kedvezőtlen eset egyidejű jelenléte kell hozzá:
1. A lámpa vezetékének egy szakasza vascsőben legyen áthúzva vagy vaslemez alkatrészek vegyék körül az izzót hogy a lehető legnagyobb induktivitás keletkezzen. De az izzóspirál is bőven elég induktivitásnak.
2. Legyen rossz érintkezés a bekapcsoláskor, hogy a másodperc törtrésze alatt többször ki-be kapcsolódhasson az áram.
Bekapcsoláskor egy mágneses tér keletkezik az izzóspirálban és a vezeték környezetében lévő vas alkatrészekben. Majd egy rossz érintkezés miatt az áram megszakad, majd adódik egy olyan ismételt érintkezési pillanat ami olyan kedvezőtlen időpontban kapcsolja ismét a hálózatra hogy a már meglévő mágneses tér miatt nagy áramlökés keletkezik, ami többszöröse is lehet a tartós zárlati áramnak. Ezért kapcsol le az automata biztosíték is.
Ez a jelenség egy jó kapcsoló kézi ki-be kapcsolgatásával szerencsére nem modellezhető mert kézi kapcsolgatáskor túl nagy a ki- és bekapcsolás közti idő és közben mindig le tudnak mágneseződni a leírt részek. Ellentétben az ívkisüléssel, ott nagyon nagy frekvenciával történhet a ki-be kapcsolgatás.
Ezek a legjobbak, probald ki:
Ha egy ilyennel is kieg, akkor meg lehet beszelni az ugyrol, de ha ez megy rendesen akkor az eddigi egok kinaiak voltak.
Apropo, az ejjeli lampaba ne tegyel nagyobb teljesitmenyt mint amit ir rajta, ez altalaban 25W vagy 40W (ritkan 60W talan).
Tehát így néz ki az ominózus villanykörte doboza: [link]
Kettőt vettem ebből kb 10 napja, az egyik 1 hét után égett ki, akkor volt az a leváló drótdarabka, ami izzott. A másik mindössze két napig bírta, reggeli felkapcsolásnál égett ki. És mindkettő esetében meg is feketedett a belső fala a körte búrának. Régi Tungsram izzóknál nem emlékszem ilyenre, ott csak szimplán elszakadt az izzószál. Némelyik pedig fehér füsttel telik meg és az el is homályosítja a belsejét.
A szülőfalumban a 70-es években teherautószám döntötték le az izzót, amiből bárki hazavihetett, majd kalapáccsal vagy terménydarálóval keverték belőle az üveget és a rézfoglalatot a gyár visszavette. Ezek az izzók "selejtek" voltak, méghozzá az volt a bűnük hogy az előírt üzemóra után nem égtek ki.
Egy szemeteszsáknyi még ma is van:
Városi társasházunk folyosólyán ha meguntam hogy folyton kiég valamelyik bolti izzó akkor ebből csavartam be. Már kb. 30 éve lakom itt de az még nem égett ki azóta sem. Pedig teherautóval volt leburítva, kapcsolgattuk eleget, tehát sok mindenen átment. A boltba meg mehet a sz...r, ami hamar kiég és a vevő viheti a pénzét a boltba az újért. Ez az utóbbi mondat lehet a magyarázat a kérdésedre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!