Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Hogyan mérjem meg multiméterre...

Hogyan mérjem meg multiméterrel az autó akkumulátor teljesítményét?

Figyelt kérdés
mert a multin csak 20A-os biztosíték van de az autó legalább 55A-os

2014. febr. 12. 12:02
 1/6 fúróferkó ***** válasza:

Autó akku teljesítményét,egészen pontosan a feszültségét erre a célra alkalmas műszerrel mérik.

A mérővillákra már gyárilag rá van szerelve egy terhelő ellenállás,így terhelés alatt méri a feszültségesést.

Műszer nélkül a garázsban ezt leginkább úgy tudod megnézni,hogy felkapcsolod a fényszórót és megnyomod a kürtöt.

Azonnal látszani fog a fényerőn, rosszabb estben a duda már meg sem szólal.

2014. febr. 12. 12:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Akkor, ha jól értem multiméterrel nem lehet megnézni, hogy hány amperes az autó akkumulátor?
2014. febr. 12. 12:15
 3/6 fúróferkó ***** válasza:
20%

Azt nem kell megmérni ,hisz rá van írva.Magad mondtad 55 Ah.

Ezt így olvassuk: 55 amperóra Azt jelenti,hogy elméletileg 55 A -el terhelhető 1 órán át.

A lényeg,hogy az Amper és az óra szorzata ennél az akkunál mindig 55

Egy gyakorlatias példa:Tudjuk ,hogy egy ólom akku töltése a teljesítményének max.a 10 %-a lehet.ebben az estben 5,5 A lehet max. a töltőáram.Hogy az 55 Ah meglegyen ehhez 10 óra töltésidőre van szükség.

Ha tudtad volna már akkor bocs.

2014. febr. 12. 12:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
56%

I=U/R de ha a multiméter csak 20A bír, akkor gyártanod kell egy saját terhelő ellenállást.

50A miatt minimum 4mm átmérőjű réz vagy alu huzalból csináld.

Mérj ki a multival olyan hosszú drótdarabot, aminek 0,1 ohm az ellenállása.

A drót 2 végére kösd rá a multit feszültségmérés módban.

1 pillanatra kösd rá a drótot az akksi 2 csatlakozójára.

A multi által mutatott feszültséget elosztod a drót ellenállásával és megkapod az áramerősséget.

De csak óvatosan buherálj,mert ennyi árammal nem jó játszani...

2014. febr. 12. 12:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Ennyi sületlenséget.... na jó, menjünk sorba.


Az autó akku nem amperes, hanem amperórás. Amperóra a kapacitás mértékegysége, amperben a maximális indítóáramot szokták megadni.

Az hogy a multimétered 20 A méréshatárú, nem releváns. Áramot lehet vele mérni, nem kapacitást, a mérősönt gyakorlatilag egy rövidzár. Ha rákötötted volna az akkura, arra az 1-2 másodpercre, amíg kiolvadt volna a panelből, simán folyt volna 2-300 amper is.



Az autó akku teljesítményét sehogy nem lehet mérni. Csak lemerítéssel, és a kivett kapacitás megmérésével.

A terhelővillás mérés csak az akku belső ellenállásáról ad tájékoztatást, és egy rutinos akkus tudja,hogy egy adott akkunak kb. mennyit kell tudnia, mást fog produkálni a 100 Ah, és megint mást egy 44 Ah kapacitású akkumulátor.


#3:

Tévedések gyönyörű kis csokrocskája.

"Azt jelenti, hogy 55 amperrel terhelhető 1 órán át".

Nem, nem jelenti azt. Úgy még megállná a helyét, hogy 1 amperrel terhelhető 55 órán át. Ugyanis az ólomakkumulátorok kapacitását 20 órás kisütésre szokták megadni (kivéve az inverterekbe, szünetmentes tápokba szánt spéci zselés ólomakkuk) Névleges kapacitásnyi árammal terhelve egy átlagos ólomakku jó ha tudja a névleges kapacitás bő felét.


"Tudjuk ,hogy egy ólom akku töltése a teljesítményének max.a 10 %-a lehet"

Nem, nem tudjuk, csak te tudod így. Ez egy közkeletű tévedés. A valamikor bő 20 évvel ezelőtti NiCd akkukra volt csak igaz, hogy csak a kapacitásuk 10%-ával lehetett tölteni őket. Ólomakkukra ez nem igaz, sosem volt igaz, sosem lesz igaz. Gyári adatlapokon meg szokták adni a maximális induló töltő áramot, zselé akkuknál ez valahol a kapacitás fele, harmada környékén van. Autóakku adatlapot most nem túrtam elő.

Egy dologra kell figyelni, a feszültsége ne haladja meg a 14,4 voltot, az áram addig növelhető, ameddig a melegedés nem okozna kárt az akkuban.

Az autóban nap mint nap így van töltve. Képzeld el, hogy egy hosszabb pihenő után, majdnem lemerült akkuval beindítják az autót. Mennyivel fog tölteni? Neeem... mielőtt végső kétségbeesésedben beírnád, hogy majd a feszültségszabályzó csökkenti a töltöáramot... nem fogja csökkenteni. Az fog történni, egy jó akku esetében pár perc alatt eléri a 14,4 voltot, és azon kívül amit az üzemanyagszivattyú és a motorelektronika fogyaszt, minden áram az akkuba fog belefolyni. Egy átlagos 44 Ah akkuval, 70 A generátorral szerelt városi kiskocsi esetén kb. 60 amper lesz a töltőáram, ameddig el nem éri a feszültség a 14,4 voltot. Ott aztán szép lassan elkezd csökkenni a töltőáram, ahogy az akku töltődik.


Utolsó már majdnem jó irányba indult el.

AMit meg tudnál mérni, az az akku belső ellenállása. Minél kisebb, annál jobb állapotú az akkud.

Mérd meg 20A állásban, hogy mennyi az áramfelvétele mondjuk a helyzetjelőnek és a tompított fényszóróknak.

Ezt a két áramértéket jegyezd fel. Utána kicsit hagyd pihenni az akkut, és kösd rá a multimétert DC Volt állásban 20 V méréshatárban az akkura.

Kapcsold fel a tompítottat.

Várj ameddig beáll a feszültség. Először sokat fog zuhanni, utána szép lassan fog lépegetni lefelé az utolós számjegy, megállni nem fog. 10-20 másodperc alatt be fog állni ez az állapot. Jegyezd fel a feszültségértéket, és azonnal kapcsolj át helyzetjelzőre. Felugrik a feszültség, majd egyre lassuló tempóban emelkedik, majd megáll. Ezt is jegyezd fel (ez is kb 10 másodperc).

Kapcsold le a fogyasztókat.


Vond ki egymásból a két feszültségértéket, és írd fel az eredményt. Vond ki a két áramértéket is, és írd fel az eredményt.

A két feszültség különbségét elosztva az áramok különbségével, megkapod az akku belső ellenállását. Jó akku esetében nem lehet több egy-két század ohmnál.

2014. febr. 12. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim válasza:
56%

Az előttem szóló # 5/5 - nek.....


Hát Te se reggel 7-kor kezdted a szakmát. :D

Mondjuk ez nekem, ahogy olvastam kb. olyan volt, mintha busman nyelven lett volna. Ezért is nem lettem villanyszerelő, vagy hasonló. Kemény. Annak, aki tudja nem, de nekem nagyon. :)

Elismerésem.

2015. dec. 29. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!