Mekkora ellenállás kell egy LED visszajelzőnek?
Célszerű megtudni hogy milyen autóba kell mert ha egy olyan autóról van szó amit mondjuk 7 évig gyártottak azokba megeshet hogy évenként tesznek valamilyen újítást bele, persze lehet a műszerfal és az elektronikai rendszerbe is újításokat tenni. Ha mondjuk az adott autó 95-be lett gyártva és egy ugyanolyan van ami 98-ba és ha abba van fék visszajelző lámpa akkor elméletbe át lehet tenni a régebbi típusba mert a helyük általában megszokott lenni csak bele kell szerelni és ennyi, és az sokkal jobban kivitelezhető mintha otthon barkácsolnátok össze valamit.
Bár szerintem ez baromság hogy visszajelző, mert a féklámpákat célszerű indulás előtt le ellenőrizni sőt le is kell ám. Igaz hogy sokan nem tartják be mert én sem, de ha hosszú útra indulok, több órásra akkor mindenképp le ellenőrzöm, akkor ráadok gyújtást fék pedálra egy téglát vagy követ hátramegyek megnézem ha működik kikapcsolom, ha nem akkor izzó csere vagy ha más probléma van akkor annak a helyre állítása.
Mivel az autóba 2 féklámpa van, nem véletlenül így ha az egyik megy tönkre a másik még ott van olyan nincs hogy egyszerre szálljon el mindkettő.
Ha azt akarod visszajeleztetni, hogy működik-e a féklámpa, és nem azt, hogy a féklámpakapcsoló kapcsol-e, akkor szükség lesz másra is.
Mondjuk 2 db reed-csőre, amikre feltekersz vastag huzalból 20-30 menetet, és bekötöd a féklámpák áramkörébe sorosan. A reed-csövek érintkezői akkor fognak záródni, ha áram folyik az izzókon keresztül. Utána ezt kösd rá egy-egy visszajelző ledre, ellenállással. Egy lednek kell színtől függően 1,8-2,5V (ha kék, akkor kicsit több). 14 voltból levonod a led nyitófeszültségét, az kb 11 volt. 11 voltot elosztod a kívánt árammal ( egy nagy fényerejű 5 mm-s lednek azért illik elviselnie 25 mA-t), 11V/0,025A=440 ohm. gyakorlatilag 420...560 ohm között tehetsz bármit, jó lesz az, nem fog tönkremenni a led.
A reed-cső, és a rátekert vastag huzal tulajdonképpen egy relé. Az átfolyó áram kapcsolja, és a vastag huzalból készült tekercsen, ami pár tíz menet, gyakorlatilag nem esik feszültség (na jó, pár millivolt esik).
Tehát a reed-cső érintkezői csak akkor zárnak, ha a féklámpa világít (lehet hogy pl. egy 5 wattos izzóra nem is kapcsolna). A féklámpa működésének ellenőrzése volt a cél, nem? Ha csak azt akarja, hogy a féklámpakapcsoló működésekor világítson a led, akkor tényleg elég bárhol megcsapolni a féklámpa vezetékét, bekötni kb. 450...500 ohmos ellenállást a ledre, és kész. De ez akkor is világítani fog, ha az izzó kiég.
Ha a hibát akarod visszajelezni (izzókiégést), akkor a reed-csövön két tekercset kell tekercselni azonos menetszámmal. A egy-egy tekercset bekötni sorosan a két féklámpaizzó áramkörébe, de az egyiket fordított áramiránnyal. Ha mindkettőn folyik áram, a két mágnese tér kioltja egymást, nem zár az érintkező. Ha bármelyik kiég, azonnal meghúz, és világít a led. Ha mindkettő egyszerre ég ki, természetesen nem fog jelezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!