380 as 3 fazisu motort hogy kell 220v egyfázisú aram ra kotni?





Nem írod, hogy milyen motorról van szó, (aszinkron, szinkron, DC, AC) feltételezem, hogy AC.
380V már nincs nálunk csak 400V, és 220V sincs csak 230V.
Kis segítség amivel elboldogulhatsz:
A motor tekercseinek jelölése:
kezdet - vég
x - u
y - v
z - w
Bekötés: delta kapcsolásban függőleges 3 rövidzár, üzemi feszültség 3x 230V régebben 220V
u v w
| | |
z x y
Csillag kapcsolásban vizszintes rövidzár üzemi feszültség 3x400V régebben 380V
u v w
z-x-y
Ha a motorod 220/380V-os a nálunk használt
230/400V hálózatban csillagba van kötve. Igy jó!!
Megállapodás szerint a táplálás u v w pontokra kötendő de Y kapcsolás egyenértékü z x y táp és u v w összekötve, deltában értelemszerűen mindegy.
Deltában egyszerűen túlterheled és leég! Ha a motor 660/380 V-os akkor kell deltába kötni.
Ez ritka jószág, itt hsználható a Y-delta indítás is.
Természetesen feltételezem hogy magyarországon 3 fázisú hálózatról üzemelteted!
Arra viszont készüljél, hogy bár milyen motort ha 3 fázis helyett 1 fázissal üzemeltetsz kb. az eredeti hatásfok 2/3-ad része lesz elérhető főleg terheléses viszonyoknál.










1 jótadmács,ráteszel valamekkora kondit/állandót/beinditod méred a 3 csatit hány amper folyik.Addig cserélgesd a kondikat mig nem lessz közel egyforma.Ha nem indul pl:mert tul nagy a motor,vagy mert terhelés alatt inditod,inditó kondit kell tenni.De azt csak az indulás ideéig legyen rajta.
Sok sikert.





Már a kérdést is hibásan tetted fel,mert helyesen 220 (230)V feszültségre kötöd,nem áramra!
A 6 csavart a 3 kis lemezkével párhuzamosan ("függőlegesen") összekötöd,ekkor kapsz 3 pár összekötött csavart.A 3 csavarpárból valamelyik kettőre rákötöd a 230-at,mindegy melyikre,a harmadik csavarpárra pedig egy kondenzátor egyik vezetékét.A kondenzátor másik vezetékét valamelyik másik csavarpárra kötöd (amire a 230 vezetékeit kötötted),attól függően hogy indító vagy üzemi kondenzátorod van.Érdemes üzemi kondenzátort használni,kilowattonként 70 mikrós kell,de csak 32-t szoktak használni.Ha induláskor szükséges a nagy nyomaték,akkor indítókondenzátort kell egy relével vagy nyomógombbal bekötni 50-100 mikrósat.
A kondenzátor egyik vezetéke tehát a 3. csavarpáron van,a másikat ideiglenesen rákötöd nyomógombon keresztül azok valamelyikére,amelyiken a 230-as vezetékek vannak és bekapcsolod a motort,az indulás idejére megnyomod a gombot ,amikor felpörög a motor,újból rányomsz a gombra és ha morgó hangot ad akkor ez az indító kondenzátor jó bekötése,ha nem,akkor az üzemit kell ide kötni.Ha jó a forgásirány,akkor kész,ha nem,akkor kezded elölről úgy hogy a 230-at másik két csavarpárra kötöd.Remélem segítettem.
FIGYELEM! A VILLANYSZERELÉS SZAKEMBERNEK VALÓ!
A 230 V ÉRINTÉSE HALÁLOS BALESETET OKOZHAT,DE SAJÁT FELELŐSSÉGESRE DOLGOZOL,ÉN A FENTIEK MIATT SEMILYEN FELELŐSSÉGET NEM VÁLLALOK!
a FELTÖLTŐDÖTT KONDENZÁTOR IS ÉLETVESZÉLYES !!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!