Hogyan oldják meg a hibaáram elvezetését három fázisú motorral hajtott elektromos bicikliken, ahol nyilván nincs földelés?
Érdekes dolgokat kérdezel...
Hol van hibaáram? Miért kellene földelés?
Földelés, mint életvédelmi eljárás olyan feszültségű hálózatokon (400/230V) használatos, ahol annak érintésekor (hiba esetén) életveszélyes áram(ütés) alakulhatna ki, és hálózat egyik ága földpotenciálon van!!
Ha ez nincs, még erre sincs szükség!
Hol van a kerékpáron(ban) ezek közül bármelyik?
Kerékpáron a használatos
Tényleg érdekes kérdés.
Kérdésre kérdéssel válaszolnék!
-Elektromos kerékpáron van(lehet) hibaáram? Szerintem nem.
-3 fázisú motor kerékpáron? Szerintem ilyen sincs. Én még csak egyenáramú motorral szerelt kerékpárról hallottam 3fázisú motor elég durva-az aksinak és az inverternek külön pótkocsi kellene.
Nyugodtan megfoghatod bármelyik akkumulátor saruját is.
Na pont ennyire rázhat a hibaáram is! Azaz sehogy!
Veszélyesebb, ha beléd csap a villám, még sincs villámhárító se!
Teherautókra, kamionokra szoktak tenni a sárvédőről lelógó fémszállal szőtt csíkot, tegyél olyat, ha félős vagy!
hibaáram biciklin?
Hallod, inkább menj a vasúton vele a nagyfeszűltséggel és akkro van értelme a földelésnek :D
Három fázisú motor biciklin... a biciklik akkumulátora lehet úgy 24 .. 48 V. Úgy emlékszem, hogy a 48V az életvédelmi határ, de már nyúltam bele 24V-os (igaz, AC) trafóba is, hát nem volt jó érzés - nem akartam tőle meghalni, de éreztem, hogy rossz ( gyök(2)*24 =~ 34V!). Nem tudom, hogy ez a fesz. (v. ennél nagyobb) egyenáramban rosszabb-e...
Azt sem tudom, hogy létezik-e háromfázisú motor mondjuk 48V-ra. _Ha_ nem létezik, akkor a 3 fázist egy inverterrel oldják meg, ami bizony elő fog állítani 3x110, vagy 3x230, vagy 3x400 (ha-ha) V-ot (mert hogy ilyen motorok vannak) [ha a biciklin DC motor van, az egy más tészta, az nem 3 fázisú].
Ok, maradjunk tehát a jobbik esetnél, valaki gyárt 50V-ra háromfázisú motort, és ez kerül a biciklibe. Szerintem is teljesen jogos a feltevés, hogy hogyan oldják meg azt, hogy ne basszon agyon az áram, ha valami balul sül el. Ebben az esetben ugye a felhasználó érintkezik azokkal a fém részekkel (referencia ponttal, testtel), amikre üzemszerűen nem kerülhetne feszültség. CSAKHOGY(!) ebben az esetben, mivel a bicikli egy Föld-független (igen, a bolygóra gondoltam) elektromos rendszer, ezért ahogy a feszültség rákerülne pl. a kormányrúdra, az egyben azt is jelenti, hogy a rendszer saját "földjére", negatív (nulla) pólusára kerül a feszültség, vagyis zárlat alakul ki, ami azt is jelenti, hogy azonnal elműködik az erre az esetre megfelelően betervezett biztosíték. Ez alapján a felhasználót nem érheti áramaütés akkor sem, ha egy 3X400V Y-ra tervezett villanymotor hajtja a kerékpárt.
Az inverterhez és elektronikához pedig nem kellene egy "pótkocsi", ez valóban megoldható egy elektromos kerékpárnak megfelelő méretben.
Összefoglalva: hogyan oldják meg (elméleti, a kérésben vázolt esetben) a hibaáram elvezetését? Úgy, hogy ha ott hibaáram alakulna ki, akkor az azonnal zárlatot is jelentene az akkumulátor és a betáp "rendszer" felé, vagyis valamelyik (erre a célra betervezett) biztosító elműködne, így az felhasználóra nem kerülhetne tartósan feszültség.
A fentiekhez szükséges megegyezés az, hogy a "hibaáram" fogalma azt jelenti, hogy a villamos rendszer saját referenciapontjához képest feszültséggel rendelkező pontjából az áram NEM (csak) az üzemi útvonalon jut el a referencia pontig, hanem - megkerülve azt - a felhasználón keresztül talál alternatív (adott esetben is-is) utat. Ehhez az kell, hogy a generátor egyik pontját "földnek" ÉS "nullának" IS tekintve építsek ki hálózatot. Egy biciklin ez nyilvánvalóan lehetetlen, tehát ott a "föld" a "nulla" is egyben. Épületeknél az áramszolgáltatótól való távolság miatt a beérkezett nagy feszültséget letranszformálják, és a trafóház közvetlen közelében a transzformátor csillagpontját le IS földelik. Nah, innentől kezdődnek a gondok, mert mi meg kétlábbal állunk a "földön" :), de gondolom ezt már kitaláltátok.
Ha valamiben tévedtem, javítsatok ki, vagy ugassatok le bátran!
Többeknek:
Igen, van 3 fázisú motor, méghozzá egyenáramú (legalábbis a tápláló feszültséget tekintve), tetszőlegesen 12 vagy 24 V-al táplálva, tudniillik "kiválogatja" mit kap, és aszerint megy a többi..
Van programozható akku alulsütés védelme, programozható a fordulatszáma és ha gond van a motorral, világító diódán keresztül "levillogja" a hibakódot (túláram, nem pörög fel, nagy áramfelvétel stb.)
Forgórésze állandómágnes, állórészének 3 tekercse van (mint egy 3 fázísú motornak), 3 kivezetéssel deltába kötve.
Egy igen komoly vezérlésen keresztül "meghajtja" 6 darab komoly áramú power FET...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!