Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Egyenirányító szelénnél az...

Egyenirányító szelénnél az üzem közbeni melegedés normális jelenség?

Figyelt kérdés

Még mindig a Pannonia egyenirányítójával szenvedek, pontosabban azzal, hogy már minden működik, kivéve balra fordított kulcsnál a hátsó helyzetjelző-első tompított/refi párost.

A szelén "városi" állásban (helyzetjelző) iszonyatosan melegszik, 4 mp után már nem bírom megérinteni. Ráadásul kikapcsolt gyújtásnál is szikrázik az akkusaru levételnél, szerintem akkor is a szelén vesz fel áramot.

Nem tudom mennyire normális, de a szelén hűtőfelületén is "-" van (ezt véletlenül fedeztem fel).

Előre is köszönöm a segítséget.


2011. ápr. 25. 09:30
1 2
 11/19 A kérdező kommentje:

Köszönöm, megvannak a kapcsolási rajzok, sőt az ábra is a lámpafejből. Most éppen a benzint eresztem le, de még a déultán során utánanézel. Köszönöm az eddigi segítséget.


De ha már itt tartunk: a szelén csak egyenirányít, de nem szabályoz (határol), jól gondolom?

2011. ápr. 25. 13:56
 12/19 A kérdező kommentje:
*utánanézek.. csak már írni is elfelejtettem. :)
2011. ápr. 25. 13:57
 13/19 anonim ***** válasza:

A szelén csak egyenirányít, feszültségszabályzás nincs a Pannóniánál. A töltőtekercs van úgy méretezve, hogy ne tudja túltölteni az akksit.

Azért van szelén benne, mert anno (amikor tervezték) ez volt a legolcsóbb és legegyszerűbb egyenirányítási mód. Akkor még nem nagyon voltak a kisméretű diódák, illetve drágábbak lettek volna mint a szelén.

2011. ápr. 25. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 A kérdező kommentje:

Köszi. :)

Közben megoldottam, töltés van.

Már csak a világítótekercset kellene kicserélnem mert az nem ad le semmit.

Szóval köszönöm a válaszokat, megy a zöld kéz mindenkinek. :)

2011. ápr. 25. 21:16
 15/19 A kérdező kommentje:
Csak az maradt ki hogy mi volt a probléma: a háromból két szelén rossz volt, de a harmadik működik.
2011. ápr. 25. 21:18
 16/19 anonim ***** válasza:
Gondolj bele, ha eredeti, "gyári" volt a szelén akkor akkor több tíz éves kivitel lehet. Az akkori gyártástechnológia is fejletlenebb volt. A szelénlapot pl. papírcsővel szigetelték el az összefogó csavartól, stb. Egy kis nedvesség és a szigetelés már nem tökéletes = zárlat.
2011. ápr. 26. 07:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 A kérdező kommentje:
Bizony. A motor amivel gondom volt '72. augusztusi, valószínűleg gyári szelén volt benne, a tartalékot egy ajándékba kapott lámpafejből vettem ki (kivitel alapján hatvanas évek), ami jó lett végül pedig a '61-es csodából származik. Na megyek világítótekercset cserélni, köszi mégegyszer. :)
2011. ápr. 26. 18:24
 18/19 anonim válasza:
Elolvastam a fenti kommenteket, s az lenne a kérdésem, hogy mi a neve, tipusa annak az egyenirányító diódának, amivel a régi szelén helyettesíthető? Illetve kell-e valamit változtatni a bekötésen?
2012. júl. 10. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 Csörögi Gábor válasza:
Ha az akku saru szikrázik, mikor felteszed, biztos hogy zárlat és biztos hogy akku lemerülés lesz. Nekem is volt egy pár napja egy ilyen meghibásodásom a Pannóniámon. A hiba oka a szelén egyenirányító volt. A szigetelő csövecske lecsúszott, és hozzáért így a vezeték saruja a lámpatesthez. Logikus volt megtalálni a hibát, mert ha a gyújtási kör zárlatos, akkor nyilván gyújtás nincs. Ha a világítási kör zárlatos, az égők kiégnek. Maradt a töltés kör, de lehetett volna a helyzetjelző, illetve a féklámpa is, de akkor újfent az izzók szállnak el. A diódát kiszereltem, bemértem, szakadt volt. Akkor már nyilván az akku saru sem szikrázott ha visszaszereltem. Nekem új diódát kellett bele tennem. A diódák működését egy egyszerű gagyi multiméterrel is ellenőrizheted. Vagy ha nincs kéznél, egy 6 voltos izzóból készítesz vizsgálólámpát. Az akkura rákötöd a diódán keresztül. Csak az egyik irányba szabad világítani,ha megfordítod a vezetéket akkor nem. Ha bármely irányba világít, a dióda rossz. Így valóban azt csinálja, hogy tölti és meríti is az akkumulátort, s végül lemerül, illetve tönkre megy az aksi, mert ahogy már írták az akksik nem szívelik a fordítva töltést, márpedig itt fél periódusonként az történik.
2014. aug. 28. 14:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!