Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Átalakítottam egy régi elemlám...

Rics37 kérdése:

Átalakítottam egy régi elemlámpát 18650 cellásra, viszont nem tölt fel. Mi lehet a probléma?

Figyelt kérdés

3S1P pakkot építettem hozzá.

Az emag-on rendeltem hozzá a következő BMS-t, amit képek között található bekötési rajz szerint kötöttem be:

[link]


Illetve a következő töltő áramkört építettem be:

[link]

Ennek állítható a kimeneti feszültsége, elöször 12,6V-ot állítottam be, majd 13,4V-ot. Mind a két esetben több órát vártam a töltéssel, viszont 11,16V-on maradt végig az akkupakk.


Most nem tudom, hogy a rossz BMS-t vásoroltam-e hozzá vagy valmit rosszul kötöttem-e be, de szeretném a tanácsotokat kérni.



szept. 2. 10:52
1 2
 11/20 A kérdező kommentje:

Valahogy így kellene kinézni-e a bekötésnek?

[link]

szept. 5. 19:38
 12/20 Szervizmérnök úr ***** válasza:

Valahogy úgy, mindamellett azt sem árt tudni, a balanszer opcionális, nyilván nem árt, de még a laptopakkuban sem szokott lenni, vagy ritkán.

Ennek oka, a Li-ion cellák feszültséghatároló tulajdonsága, ami miatt képesek egyformán eloszlatni a feszültséget, amíg jó állapotban vannak.

Később jönnek a problémák, megnőtt belső ellenállás, vagy túlkorlátozás, de akkor már a balanszer sem sokat segít. Segíthet bizonyos határig elkerülni, hogy a BMS lekapcsolgasson töltés közben, mert érzi a túlhúzást 4,25 V fölé, a balanszer igyekszik ezen korrigálni.

LiFepo akkunál kötelező a balanszer, mert ilyen képessége nincs egyáltalán.

szept. 5. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 A kérdező kommentje:
Ó, de jó! Ha nem kötelező beépíteni a balanszt, akkor inkább kihagyom, mivel így is kevés hely van a házban, a vezeték elrendezés pedig nem az erősségem.
szept. 6. 13:48
 14/20 A kérdező kommentje:

Helyzet jelentés:


Megjött a töltő modul, kivettem a DC-DC konvertert és beraktam a helyére a töltőt. Megpróbáltam a töltés, 13,7V-ot kap a BMS a töltőtől, kb. 3 órát adtam neki, viszont továbbra is 11,16V-on maradt. Mellette végig adot egy zizergő hangot, nem tudom ez mennyire normális. Melegedést nem tapasztaltam.


Ekkor fater mondot egy olyan ötletett, hogy "Ha kamionoknál sorba kötnek 2db 12V-os akkut, hogy meglegyen a 24V, azok össz feszültsége valamivel mindig kisebb lesz, mintha a külön-külön lemérnénk őket és azt összeadnánk. Tehát nem-e ez a maximális feszültsége az akkupakknak."

Szóval egy éjszakára bekapcsolva hagytam a lámpát. Lement a pakk feszültsége 9,92V-ra. Reggel ismét ráraktam a töltőre kb. 4óra elteltével jelenleg 10,00V-on van, tehát valamennyit azért tölt.

Most viszont eszembe juttot, hogy eddig külön-külön nem is mértem meg a cellákat, mivel biztam a BMS-ben.

Eredmény:

-1. cella: 3,36V

-2. cella: 3,34V

-3. cella: 2,70V (lehet, hogy cserés, de talán magához tér)

Ezeket összeadva viszont csak 9,4V jön ki, tehát a teljes pakk feszültsége magasabb mintha a külön álló cellák feszültségét adnám össze.


Konkluzió: nincs

szept. 9. 12:47
 15/20 Szervizmérnök úr ***** válasza:

Ha rajta hagyod a műszert a 2,7 V-os tagon, ráadod a töltést és azt látod, hogy a töltőáram hatására felmászik vagy felugrik rajta a feszültség, 4,25 V-nál a BMS letilt, azaz megszakítja a töltőáramot.

4 A töltőáram (ha annyi) amúgy is túl sok, de ha egy cella tönkre van, kevesebb áramra is reagálhat így.

Ez persze érvényes a többi cellára is, csak itt talán a 2,7-es lehet gyanúsabb.

szept. 9. 13:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 A kérdező kommentje:
A 2 jó akksinál töltéssel és töltés nélkül is stabil 14A körüli értékeket mérek, a rossznál viszont töltés nélkül max. 5A-t, töltéssel pedig max. 3,5A-t mértek és azonnal elkezd csökkeni az érték
szept. 9. 16:59
 17/20 A kérdező kommentje:

2. Helyzet jelentés: Teljesen kivagyok


Tegnap kicseréltem mind 3 akksit. Miután összeraktam 12,4V volt a pakk feszültsége. Késő estig bekapcsolva hagytam, had merüljön. Este lekapcsoltam, 12,13V-ig ment le. Ma reggel ismét rámértem, nem változott semmit, majd ráraktam tölteni. Délután 1-kor ismét ránéztem, de még mindig 12,13V-on van.


Egyszerűen nem értem miért nem akar tölteni.

szept. 11. 14:27
 18/20 Szervizmérnök úr ***** válasza:

Nem kell várakozni, beiktatod az ampermérőt sorosan, méred a töltőáramot. Ha nem folyik a töltés, akkor nem folyik, nem fog utána sem.

4,25 V cellánként a szokásos védelmi küszöb, x3 azaz 12,75 V felett nem lehet a töltőfeszültség. Persze, az akku lehúzhatja egy időre, de ennek nem az a módja.

Töltőáram a link szerint 10 A legfeljebb, elvileg efelett tilt a BMS.:

[link]


"A 2 jó akksinál töltéssel és töltés nélkül is stabil 14A körüli értékeket mérek, a rossznál viszont töltés nélkül max. 5A-t, töltéssel pedig max. 3,5A-t mértek és azonnal elkezd csökkeni az érték"

Nem tudom, milyen terhelés mellett méred ezt, de remélhetőleg nem nyomtad rá az ampermérőt a cellára (zárlatba).

szept. 11. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 A kérdező kommentje:

1. Tudom, hogy nem szabad, de ráraktam, igaz csak egy pillanatra. :) (Más ne csinálja!)


2. Most próbálom labortápról tölteni. A töltő modul bemenő pontjaira kötöttem rá. 3V és 6V között 0,001A vesz fel.

szept. 11. 15:24
 20/20 Szervizmérnök úr ***** válasza:

Az nem töltés, csak szivárgóáram. Lehet, hogy meghibásodott a BMS-modul, de ez így nem jó.

Ha kipróbálod közvetlenül, például legyen 12,4 V az akku.

Labortáppal rákötsz ugyanannyit, mondjuk 1 A áramkorlát mellett, de lehet 500 mA is, a megfigyelés kedvéért (hogy lassabb legyen a felfutás).

Feszültséget elkezded növelni, úgy nő az áram.

BMS nélkül sem lesz azonnali halál, ha méregeted a cellákat és egyik sem kúszik 4,2 V fölé, addig nincs baj.

szept. 11. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!