Lehet elektromos rollert tölteni társasházban?
Sajnos a lítium akkuk tüzét nem lehet porral oltóval oltani.
Tulajdonképpen semmilyen oltóval nem lehet, még vízbe merítve is ég tovább.
Angliában volt olyan eset kerékpárral, hogy az ajtó felé már nem tudott menekülni a tűz miatt, ami nagyon gyorsan és intenzíven alakul ki.
Ablakon kellett kimenni, abba halt bele. Túl magasan volt.
Én azt mondanám, noha az akkuk túltöltés ellen is védettek, de inkább (példa kedvéért) egy 42 V-os akkut csak 40 V-ig tölts, nagyon üzembiztos töltővel.
Konnektorba dugható időzítő állítsa le, a már kitalasztalt / megbecsült idő után.
A porraloltó ilyen tűznél arra jó hogy ki tudod verni vele az ablakot hogy legyen hol kimenekülni.
Ami nekem fura, hogy akkor miért nem gyulladnak meg random? Tehát miért töltés közben gyullad ki, de mondjuk 95%os töltéssel áll egy hónapig akkor nem. Ugyanúgy benne van az áram/feszültség.
Vagy ezt minden esetben túltöltés okozza?
A 4,2 V-os cella esetében a védelmi BMS-modul 4,25 V-nál szakítja meg a töltést, ezt ki kellene bírnia egy hibátlan cellának.
Gond akkor lesz szerintem, ha valami belső hibája lesz a cellának és akkor már a 4,2 V-ot sem bírja ki.
Vagy épp a 4 V-ot sem, de előfordulhat, hogy a kockázat mérsékelhető.
Ezek ilyen feltételes dolgok. Abban lehet bízni, hogy jó minőségű legyen az akku és ilyen téren azért igyekeznek jó cellákat használni.
Olyat sajnos nem tudunk meg, hogy a töltő hibája, BMS-védelem hibája mennyiben játszik szerepet.
Ez egy kétlépcsős védettség lenne elvileg. Véd maga a töltő (ha jó), utána véd a BMS, ha a töltő elromlana.
A CC/CV karakterisztikájú töltés egyébként sem csak a végfeszültség eléréséről szól, ott még kb. 80 %-on van. Utána ezen a szinten kell tartani, míg lassan felszívja magát 100 %-ig.
Ezt mindenki ismeri, hogy a végén ezért lassú a töltés, mert az adott végfeszültséget tovább növelni nem szabad, ki kell várni, míg az akku felveszi a töltést, amit "akar". Ezen a szinten már nem lehet erővel "tolni bele".
"Vagy ezt minden esetben túltöltés okozza?"
Szerintem egy cella zárlat kialakulásának esélye sokkal nagyobb amikor az akku igénybe van véve.
Tehát töltik vagy nagy árammal kisütik (terhelik).
Ezért ritkább az hogy a magára hagyott nyugalomban lévő (se töltés se kisütés nincs) akku gyullad ki.
Az viszont előfordul hogy használat közben az úton gyullad ki az elektromos jármű.
Az esetnél ahol mind meghaltak egy olyan lakásról volt szó, ahol csak 1 db ablak volt nyitható és a bejárati ajtó felé vezető utat is elzárta a tűz.
A környékből ítélve, kifogástalan műszaki állapotban lehetett az a villanybicikli is. Az egyébként egy AGM akkus kerékpár volt.
Az akkutüzek nagyrésze a rollereknél is a gány műszaki állapotból keletkezik.
A leggyakoribb hogy az akku és a BMS nem elég védett a nedvesség ellen, ellenőrizve karbantartva nincs, csak hajtva esőben is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!